Bergans Rodane v6 65

Hej! Hängt en del på forumet men aldrig skrivit.
Min fjäll erfarenhet hittils består av helikopter fiske, därav har jag just nu bara en tung ryggsäck, en Lundhags v8 75L.
Men ska i sommar bestiga Kebnekaise och har därför kollat runt på en lättare säck, den jag har just nu väger nästan 3kg tom.

Hittade https://www.outnorth.se/bergans/rondane-v6-65 Är det någon som har erfarenhet av denna säck? Eller andra säckar kring 1.5kg och 60-70L.

Det jag behöver få plats med är ett trangia kök, ett 3p tält på 3.3kg, samt kläder. Borde ju räcka med 65 L då eller?

Tack på förhand.
 
Hej! Hängt en del på forumet men aldrig skrivit.
Min fjäll erfarenhet hittils består av helikopter fiske, därav har jag just nu bara en tung ryggsäck, en Lundhags v8 75L.
Men ska i sommar bestiga Kebnekaise och har därför kollat runt på en lättare säck, den jag har just nu väger nästan 3kg tom.

Hittade https://www.outnorth.se/bergans/rondane-v6-65 Är det någon som har erfarenhet av denna säck? Eller andra säckar kring 1.5kg och 60-70L.

Det jag behöver få plats med är ett trangia kök, ett 3p tält på 3.3kg, samt kläder. Borde ju räcka med 65 L då eller?

Tack på förhand.

Men behöver du kånka upp allt på toppen ( t ex tältet) , räcker det inte med en lättare dagturssäck och lämna de tunga sovgrejorna nere i basläger? Mat och kläder för dagen och lite nödsaker räcker väl för toppattacken?
Eller tänker du ta olika väg upp och ner och fortsätta åt annat håll?

/Patrik
 
Jo ska självklart ha med en mindre säck för själva topp bestigningen. Men vi ska ju gå från nikkaluokta så blir ju ändå 40km t&r.
Sen är planen att det ska bli mer vandring framöver.

Vet du ifall det är en bra säck? Eller om du kan läsa specs och få dig en uppfattning. Hittar inte jätte mycket på nätet, och det jag hittar är närmare 10 år gammalt.
 
Hej! Hängt en del på forumet men aldrig skrivit.
Min fjäll erfarenhet hittils består av helikopter fiske, därav har jag just nu bara en tung ryggsäck, en Lundhags v8 75L.
Men ska i sommar bestiga Kebnekaise och har därför kollat runt på en lättare säck, den jag har just nu väger nästan 3kg tom.

Hittade https://www.outnorth.se/bergans/rondane-v6-65 Är det någon som har erfarenhet av denna säck? Eller andra säckar kring 1.5kg och 60-70L.

Det jag behöver få plats med är ett trangia kök, ett 3p tält på 3.3kg, samt kläder. Borde ju räcka med 65 L då eller?

Tack på förhand.
Saknar sovsäck och mat i din lista. Sovsäcken tar ju upp en del volym. Men får du plats med det du tänkt dig och har lite plats över i din Lundhags borde 65 liter räcka. Sen är det svårt att tycka något om en säck som ska passa någon annan. Du måste prova den lastad ungefär med den vikt du brukar bära. Det finns egenskaper som inte går att beskriva i en spec som har betydelse för om du gillar den eller ej. Utan att uttala mig om kvaliteten på säcken ger jag inte mycket för betygsättningen på sidan du länkar till; allt för stereotypa namn och betyg och inte en enda skriven kommentar. Jo en (1) ser jag nu.
 
Det jag behöver få plats med är ett trangia kök, ett 3p tält på 3.3kg, samt kläder. Borde ju räcka med 65 L då eller?

Tack på förhand.

Ligger nog nära gränsen med ditt tält och stora Trangian.

Jag kör med Klättermusen 60L med extra sidoficka.
Det blir inte mycket plats över när man man packat grundutrustningen Trangia 27, Hellsport Ringstind 2, dunsäck och Termarest plus mat och kläder.

För vad det är värt.
 
Jag har en sån och har använt den när jag gick Jämtlandstriangeln och en del av Höga kusten. Då hade jag gaskök, 2p-tält, kläder och mat, och allt annat som man nu har med sig. Gick bra men det var inte helt lätt att få igen ryggan, men jag brukar nog ta med mig lite för mycket grejer, hade mat över båda gångerna. Ska gå Abisko-Nikka till sommaren men kommer dela tält och kök med en kompis, men har inte testat packa än. Men om man ska ha med sig mat för mer än 4-5 dagar och inte kan köpa på vägen kan det nog bli snålt om utrymme.

Har inte mycket ont att säga om ryggsäcken, jag tycker den är bekväm och gillar den. Har stört mig lite på att sidofickorna är lite svåra att komma åt utan att ta av sig ryggan, mina vandringskamrater hade Osprey-ryggor som har sidofickorna vinklade så det är lätt att komma åt.
 
Jag vet inte om det är normalt slitage eller hur mycket livslängd den har kvar innan reparation krävs, men så här ser min Bergans Rodane 65 ut efter typ 4 sommar vandringar á några dagar varje gång. Min gissning är att det är lite värre på ena sidan p.g.a. brukar ha ett tungt tält där (2.9 kg).

1689670539127.png
1689670555924.png
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.