Turskidor för barn?

Existerar det inga turskidor för barn!? Eller är det någon sökterm jag inte känner till..? Hittar noll!

Dottern 7 år har ett par hyfsat breda, platta vallningsfria längdskidor, NNN-bindningar och vanliga längdpjäxor som ändå inte är heeelt ostabila. Men vristerna/skidorna viker sig (såg nästan ut som vridningen blev i bindningen, men borde ju inte kunna hända...) och hon kämpar verkligen utanför skidspåren. Funderade på om det finns BC-bindningar/pjäxor nedåt stl 31/33 samt skidor 120-130 cm, gärna med stålkant, men hittar verkligen inget..?

Vi är inte världens bästa skidåkare förvisso, men själv känner jag stor skillnad i hur säker jag känner mig sedan jag skaffade stabilare grejer än enkla längdskidor, så skulle vilja ge dottern samma chans att uppskatta vinterfjället! Hon är hur trygg som helst på slalomskidor så tänker att med lite mer stabilitet borde det inte vara några problem. Men jag hittar inget?!

Hur utrustar ni barnen?
 
Senast ändrad:
Har du googlat barnskidor? För 35 år sen när det blev aktuellt köpte vi från Solatun Sport tror det var tre olika lägder det blev innan dottern kunde ha damskidor. Sportkedjorna var fylda av ospannade kasskidor- de vi köpte med plastbeslag och fiskfjällsgrepp, hade midja och metallkant samt virebindning.
 
Hej

jag har Åsnes mountain race jr till mina barn. De finns från 140 cm långa och har möjlighet att fästa kort stighud under. För den yngsta kör vi vanlig skidbindning (prolink) och vill man ha en pjäxa med bättre stabilitet så kan man välja en kombipjäxa.

skidorna är dock inte helt billiga, ca 2000kr + bindning.
 
Hej

jag har Åsnes mountain race jr till mina barn. De finns från 140 cm långa och har möjlighet att fästa kort stighud under. För den yngsta kör vi vanlig skidbindning (prolink) och vill man ha en pjäxa med bättre stabilitet så kan man välja en kombipjäxa.

skidorna är dock inte helt billiga, ca 2000kr + bindning.
Dessa funkar i skidspår också?
Precis, ensamma på marknaden, ingen enorm andrahandsmarknad heller. Har du något begagnat i mindre storlek att sälja, skicka gärna ett meddelande till mig! :)
 
Dessa funkar i skidspår också?
Precis, ensamma på marknaden, ingen enorm andrahandsmarknad heller. Har du något begagnat i mindre storlek att sälja, skicka gärna ett meddelande till mig! :)

De fungerar så klart att åka med i längdspår, men de är kanske inte den roligaste skidan i ett spår, sämre åk känsla och fart. Men då ska sägas att vi är längdåkare och barnen föredrar en snabb och lätt skida i spår. För ”promenad” åkning i spår är de utmärkta.

Tyvärr har jag inga att sälja. Jag har också sett att begagnat utbudet är obefintli, troligen inte så många som investerar i riktiga turskidor till barn.

gällande stabiliteten på att åka längd så är det nog bara träning som gäller. Min uppfattning är att de flesta som åkt mkt slalom, men aldrig längdskidor, oftast upplever det som riktigt vingligt ibörjan.
 
Bindningen och pjäxorna gör stor skillnad om du byter till BC-bindning och ett par BC-pjäxor som går lite högre än vanliga längdpjäxor. Såna pjäxor brukar kunna hittas på rea i slutet av säsongen eller beg. på Blocket. Det gör stor skillnad. Vi har haft BC-pjäxor från drygt strl 30, typ 33 var nog minsta vi haft. Det borde väl finnas åtminstone begagnat ? (Vi har sålt av alla vi hade...)
 
Har i princip samma fråga som Elvah: Hittar inga vettiga tur/fjällskidor till barnen. Vi går mycket i skog och uppe på fjället, ibland längs skoterspår och ytterst sällan längs dragna spår. Barnen är 9 och 12. En bred fjällskida med stålkant och fiskfjäll liknande den typen som jag och min fru använder; Fischer Traverse 78, fast i lämplig längd hade varit vettigt.
Skidan från Åsnes som nämndes tidigare är lite väl smal och saknar fiskfjäll så är mindre lämplig.

Vet inte om det är jag som inte fattar vilka keywords som gäller för att hitta grejer eller om det helt enkelt inte finns den typen av skida. Tacksam för all möjlig input!
 
Vi har ett par Fischer "Comfort cruiser" av äldre upplaga som jag själv monterade BC-bindning på. Jag ser att de finns fortfarande, i 164 cm längd, som verkar vara anpassat till +55 kg. De är utan stålkant men med "fiskfjäll-belag", och tyvärr inte med BC-bindning. De vi har fungerade bra i typ 10-13-årsåldern till enklare fjällturer. Det finns ju en Edsbyn Kids Snow Cross Country-skida som har vallningsfritt belag i längder från 120 till 150 cm som jag inte vet nåt om själv, men vi har haft en typ sån skida från Edsbyn som nog var ca 130-140 cm lång som fungerade bra till yngre barn.
 
Turskidor till barn är nog svårt. Mina barn har fått ha gamla ärvda längdskidor med fiskfjäll från 90-talet, som varit bredare, tyngre allmänt rejälare än nutidens i tunn lätt plast. Men vi har inte åkt så mycket "på" fjällets toppar, mest i ospårad skog och på turspår i fjällen. Men det har funkat. Sonen fick ett par "nya" längdskidor en säsong, det var katastrof med både åkningen och humöret. Han fick snabbt byta upp sig till ett par ärvda gamla skidor.
 
Senast ändrad:
Hejsan,

Skidor till barn är helt klart lurigt. Dels för att utbudet är skralt och dels för att man lätt kan bli lite tveksam att köpa nya lite dyrare skidor som i värsta fall bara kan användas en säsong. Den lösning vi fastnat för är samma som Jimmy, dvs vanliga smala skidor i maskindragna spår och lite bredare med "fiskfjäll" på tur.

På tur har vi köpt ett par Edsbyn Kids Snow Cross Country, som Claes tipsar om ovan. Sen hittade jag ett par begagnade NN75 pjäxor i lämplig storlek och skruvade jag på ett par NN75 kabelbindningar som jag hade i gömmorna från ett par äldre skidor.

Den främsta anledningen till att vi valde rejälare turpjäxor till turskidorna är inte stabiliteten, även om den förbättras med. Utan att vanliga längdpjäxor helt enkelt riskerar att vara för kalla på tur, framför allt om man som vi tältar på vintern. Vad det gäller stabiliteten är jag 100% på Jimmys linje. Så länge som humöret inte havererar är det bara bra med vingliga skidor när man är liten, så lär man sig att hålla balansen på skidan. På vår första tur en solig 1:a maj helg körde lillgrabben, som då bara var 6 år gammal, på sina "stresspinnar". Var väldigt vingligt i början, men 3:e dagen körde han glatt "störtlopp" ner för fjället :)

Men som nästa turskida har även jag övervägt ett par Åsnes mountain race jr, som jag vet funkar helt ok både i spår och på tur, eftersom jag har den skidan själv som vuxenvariant. Men jag är även som lite sugen på Tegsnäs barnskida (https://www.tegsnasskidan.se/produkt/tegsnas-barnskida/), även om jag misstänker att Åsnes är det klokare valet då det lättare fastnar snö på träskidor.

/ Stefan
 
Vi köpte en vinter begagnade Åsnes fjällskidor med stålkant typ 170 cm till barnen från uthyrningen på STF Grövelsjön.

Men innan dess enkla löparskidor. Begagnade längdpjäxor. Barnen åkte lite lagom, i början mest en flack backe upp och ned. När de var små fick de åka i en gammal militärpulka upp på fjället och så stannade vi en ravin fikade och barnen fick åka lite runt på platsen och så sakta nedåt tillbaka till stugan. Vi har när barnen blev i skolåldern umgåtts med andra familjer med barn i samma ålder på fjällveckor och då gjort turer tillsammans.

Våra barn lärde sig åka lift med löparskidor och fjällskidor plogsvängar nedåt och så småningom lite telemark Äldsta dottern som nu är 29 har aldrig haft slalomutrustning hon åker bara telemark. De yngre barnen (numera 25 och 27) åker slalom och har testat lite snowboard. Hela familjen gillar att åka utför i svenska fjäll och i alperna.

Så mitt råd är att inte krångla till det. Köp begagnat till barnen och låt dem leka i snön.

Thure
 
Tack för all bra input, flera bra tankar och tips!

Insåg att det hjälper att ge lite mer kontext till frågan: Vi bor mitt ute i skogen nära trädgränsen så det är nära till hands att gå ut på olika typer av skidor från huset. Längdspår finns i kommunen och det händer att ungarna åker spårat på idrotten men det är rätt sällan. Själva åker vi i princip aldrig dragna spår utan det är i skogen och på fjället bakom husknuten. Båda barnen är duktiga på både utför och tur men problemet är att det är svårt att hitta vettiga skidor som verkligen funkar för turåkning i den terräng och de snöförhållanden som gäller där vi bor. Äldsta barnet kan snart ha korta vuxenskidor men 165 blir lite väl långt för en 9-åring.
Det är alltså inte snack om skidor att använda nån gång ibland på vintersemestern utan grejer som håller måttet flera gånger i veckan.

@undvall Bra poäng med rejälare pjäxor för att hålla värmen bättre. Fischers längdpjäxor som finns i massor begagnat är ett helvete när barnen börjar frysa i dem. Tänkte skaffa BC pjäxor åt dem nu i vinter.
Tegsnäs barnskida kände jag inte till - det kan ju eventuellt vara något.

@Nennaa "längdskidor med fiskfjäll från 90-talet" är just vad jag letar efter men det verkar vara svårt att få tag på och verkar inte tillverkas den sortens skidor längre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Hyra turskidor i Stockholm? Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.