7-10dagar högfjäll jul-aug och inga mygg

Hej!

Sitter och börjar planera en liten tripp för året. Önskemålen är högfjäll i norr med lite mygg och ca 7-10dagar. Vi är två glada, med bra fysik och toppen humör som ska förgylla sommaren.

Är helt självförsörjande utom vatten som ändå smakar bäst på plats.

Behöver inga stugor, har inga problem med navigation och mer eller mindre komplicerade vad.

Hoppas någon kan ge lite tips på bra leder, har tittat på sarek lite men dalgångar med sumpmarker och mygg skrämmer. Undviker även mycket populära leder där trafiken är belastande och njuutning av fjällmiljö blir lidande.

Är inte helt låst till vårt underbara Sverige men att tälta är mer eller mindre ett krav.

Tacksam för tips och förslag.

Vänligen
Josef
 
Abisko-Kebområdet hör till de torrare områdena i fjällen. Så det är ganska bra chanser att få myggfritt så länge man håller sig på högfjället. Det finns ett antal leder att välja på för att slippa motorvägen Kungsleden.
 
I Sarek i månadsskiftet juli/augusti 2008 så var det knappt en mygga - tills man kom till lågland och skogen söder om Påreks sameviste. Där var det förbenat mycket mygg, helt klart topp 5 genom tiderna. Har aldrig besvärats av mygg uppe på kalfjäll eller där det bara finns lite fjällbjörk.
 
Jag tycker inte att du ska ha mygg som en parameter faktiskt. Känns som att rädd-för-mygg-i-onödan är ett fenomen här i söder, jag kommer själv från Luleå ursprungligen. Man kanske kan undvika såna här platser: http://www.dn.se/nyheter/sverige/myggen-har-tagit-over-byn-1.908651 men fjällen är bättre och jag tror att det varierar väldigt mycket från år till år. Jag köpte den här för två år sen, kille på jobbet som rekommenderade, men har inte behövt använda det alls: http://www.bushman-repellent.com
 
Tack men jag söker turer, leder som går på högfjäll och inte nere vegetation. Mygg är definitivt en faktor. Trivs bäst på kalfjäll av många anledningar förutom mygg!
 
OK, jag fattade att du vill upp på kalfjäll och då är det ju enligt mig aldrig nåt problem med mygg. Menade mest att för att någon upplevt mycket mygg 2006 på nåt ställe så kan det både vara att den personen är extremt känslig och om det stämde dessutom inte alls gälla nästa år beroende på klimat och annat. Nu ska jag sluta upp med att förstöra din tråd :)

Tack men jag söker turer, leder som går på högfjäll och inte nere vegetation. Mygg är definitivt en faktor. Trivs bäst på kalfjäll av många anledningar förutom mygg!
 
Tack för tipsen. Någon som har mer info gällande vår mycket lockande fjällmiljö?

// Josef

En rätt högalpin tur är Abisko -- Ballinvaggi/Nissunvaggi/Lapporten -- Mårmastugan -- Mårmapasset -- Vistasvaggi -- Tjeurolahko -- Tarfala -- Kebnekaise.

Från Vistasvaggi går det att istället länka på -- Stuor Reiddavaggi -- Unna Reiddavaggi -- Trepassleden.
 
Det är nog svårt att leta platser i fjällen utan mygg. Mygg är det i fjällen och i norrland. Take it or leave it. Så är det nog bara. Själv bor jag mitt i myggland men tycker inte att det är något större problem. Myggmedel och skaljacka håller dem borta. Så låt inte myggen få dig att välja bort platser.
 
Mygg är ju nånting väldigt lokalt och varierande med vädret..
det gäller nog bara att vara lite taktisk och hålla sig från våtmarker, nått som ett regn kan göra väldigt svårt..
Att slå läger där det blåser.. Men det blir svårt när det är vindstilla..

Det och myggmedel kan ta en långt..

Men säkert är det ju inte ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.