Nu är det dags! Vandringskängorna lämnas hemma!

Kylan

Jag förstår - tror jag. Det är nog så att även lätta skor har sina begränsningar och om du gick i snö en stor del av dagen så lär det bli kallt och även om foten är torr så hinner den tydligen inte få upp temperaturen igen. Det är troligtvis mycket individuellt men jag misstänker att även jag skulle ha problem under sådana förhållanden.
 
Jag testade NRS HydroSkin Sock som är en våtsocka under veckans vandring runt om i Kebnekaise-fjällen. Den är tunn och hjälper till att hålla värmen Det tar också ett tag för den att bli genomblöt så att kalla vad känns mindre jobbiga. Enda nackdelen är att den har ganska hög friktion, så jag fick lite skav när jag hade på den för länge i blockterräng. Ett tips att testa den för er som kör med terränglöpningsskor och vill hålla värmen bättre.
 
Mina erfarenheter

Hejsan,

Är tillbaka efter knappa 2 veckor uppe i fjällen och tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Har som jag skrivit tidigare alltid gått i GTX-kängor, både höga och låga, men bestämde mig för att i år testa med trailskor- I mitt fall Salomon Crossamphibian Swift i kombination med 2 par 60DEN ankelstrumpor. (Första gången i mitt liv jag använder damstrumpor jag svär!)

Spenderade 10 dagar knallandes ute på fjället där 5 dygn innebar tältövernattning, övriga i stuga. Jag gick på myrar, vadade upp till knäna, tog massor höjdmetrar både uppåt och nedåt, blockstensterräng, hårda stigar, lervälling och grusväg, i sol, duggregn samt öppen himmel, i temperaturer mellan +8 och +22. Dvs i princip alla möjliga varianter av terräng och väder. Och hela tiden med 10 - 18kg packning beroende på vandring.

Mina farhågor var ju två:
1) Jag gillar inte att frysa om fötterna
Visst var det blött, och stundomt antagligen kyligt om fötterna men förutom den dagen när det var hällregn från morgon till kväll och vi konstant hade vatten upp till anklarna så upplevde jag inte kylan som något problem. Jag brydde mig inte ens om att byta strumpor vid raster. Skon var ju dyblöt ändå och fötterna blev behagligt varma när jag började gå igen. Hade det varit kallare i längre perioder så hade någon typ av värmande alternativt vattentät strumpa varit nödvändig.

2) För mjuka sulor
Jag har aldrig haft så lite problem med fötterna. Dag tre reflekterade jag över att jag ännu inte var öm under fotsulan vilket jag ofta blir, särskilt med tung ryggsäck och hårt underlag. Märkligt att en så lätt och tunn sko förefaller passa mig bättre vid belastning. Jag trodde det skulle vara precis tvärtom. Jag fick lite träningsvärk i vaderna eter några dagar men det är inte otroligt att det mer berodde på toppbestigningarna dagen innan än skona.

Sammanfattningsvis är jag helt såld. Känslan när första vadet kom och min vandrarkamprat började leta lämpligt vadställe och jag bara gick rakt över. Priceless!
Jag kommer troligen använda kängor i framtiden bara om jag vet att det kommer bli långvarig kylig temperatur eller om jag misstänker mycket vandring på snö.

Däremot så kan man ju ta det där med snabbtorkande med en stor nypa salt. Mina skor var i princip lika blöta på morgonen som på kvällen innan. Men å andra sidan så lämnade jag dem i absiden så kanske de hade torkat bättre inne i sovtältet.

Jag förstår att det är individuellt vad gäller detta, men jag är otroligt glad att jag testade.
 
Hejsan,
Är tillbaka efter knappa 2 veckor uppe i fjällen och tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
Tack för feedbacken! Jag åker snart upp till fjälls om ett par dagar med lite lättare skor än vanligt, dock har jag inte vågat ta steget fullt ut att köra "gympa dojjor" i år... Ska överväga det till nästa år beroende på hur mina nya (men ingådda) skor beter sig.


...(Första gången i mitt liv jag använder damstrumpor jag svär!)

Ha ha ha! :)
 
Första försöket med trailskor

Jag har med stort intresse följt inläggen i denna tråd, och inspirerad av dem bestämde jag mig slutligen för att genomföra en vandring utan kängor. Jag är inte så äventyrligt lagd, följer upptrampade leder under mina turer, så mina erfarenheter kanske kan väcka andras lust att prova konceptet med lätta trailskor under liknande omständigheter.

Senare års vandringar har jag haft kängor av märke Meindl eller Hanvag. GoreTex-kängor som haft en benägenhet att inte vara riktigt täta efter några år. Eller som blivit fuktiga inuti vid något vad där skaften inte räckt till. Och då aldrig torkat ut riktigt. Besökta områden har varit olika delar av Kungsleden och Padjelanta, nätterna har tillbringats i tält. Tilläggas kan att jag är inte så ung längre, vid 67 års ålder tar jag inga onödiga risker.

Detta år gick jag under sju dagar från Ramundberget till Vålådalen i varierande väder (slutet av juli till början augusti). Startvikt för ryggsäcken var 13 kg med mat för 8 dagar, Temperatur från ca 6 grader till drygt 20. En del regn var det, både under vandring och vid tältning. På fötterna hade jag Salomon Speedcross 4 (ej S-lab) och tunna nylonstrumpor på 60 denier. Byxor av snabbtorkande microfiber där underbenen går att ta av med blixtlås så att man får kortbyxor.

Hur var det då? Skorna var förstås lätta på fötterna, vägde hälften av mina lättaste kängor. De blev blöta efterhand när myrmark eller vad passerades, men detta störde mig inte så mycket. Från att ha varit plaskblöta direkt efter ett vad blev de rätt snart "lagom" fuktiga och kändes inte alls kalla. Och som andra skrivit, en härlig känsla att bara plöja ett lite större vad där andra söker lämpliga ställen, tar av och på kängor och med stor försiktighet tar sig an själva vadet. Vid lite längre raster tog jag av skorna och satte vid något tillfälle på mig Sealskins. Jag gick dock aldrig i dem. Efter en lite lägre sträcka med någorlunda torrt underlag, eller efter en någorlunda varm natt, kändes skorna ganska torra. Så väldigt fort kan jag dock inte säga att de torkade, kanske det finns mer snabbtorkande modeller än mina.

Det kändes aldrig som att jag offrade stabilitet med trailskorna, en av dagarna gjorde jag en topptur till Helags, och där var ordentligt stenigt högre upp. Stora stenar och stenblock man fick ta sig över när man närmade sig toppen, men det var inga problem. Inte heller kändes mindre stenar genom sulorna, blev aldrig öm under fotsulorna. Greppet var också bra, både på stenhällar och fuktiga spänger.

Fötterna klarade sig bra, hade plåstrat om lite på stortårna och under främre trampdynor med vit Sporttejp. Fick inget skav, inte vid hälarna heller. Verkar inte som om fukten luckrar upp huden, inte på mig i alla fall. Hade med fotsalva, men det kom jag bara ihåg att smörja på en kväll. Gick bra ändå.

Sammanfattningvis är jag mycket nöjd med försöket. För mig fungerade det bra med bara ett par tunna nylonstrumpor inne i skorna. Hur man trivs med blöta fötter kan förstås vara individuellt, och jag fick ju heller inte prova på riktigt kallt sommarväder. Jag kommer säkert fortsätta att gå med trailskor under mina vandringar. Att stabiliteten inte påverkades mera förvånade mig, och jag hade nog trott att man skulle vara mer utsatt för skavsår med den tunna fotbeklädnaden.
 
Har inte lusläst exakt hela den långa tråden så kanske har jag missat, men är ALLA som testat lågskor verkligen så här sålda? :) Här har generationer av vandrare missat denna fantastiska upptäckt och gjort helt fel, liksom! :) Är det en modefluga, i svallvågorna av trailrunningtrenden?

Mina personliga farhågor är i rangordning:

1a) oskyddad vrist vid vandring i snårig terräng, 1b) vid möte med ormar (fobi), 1c) ris/grus i skorna
2) mjuk sula (om tung packning, annars ok för mig)
3) vriststöd (om tung packning, annars ok för mig)
4) kyla (de flesta vandringar jag gjort är inte i högsommarvärme)
5) skav av blött (?)

Går ofta i låga/lätta skor på kortare dagsturer eller promenader, mest vid tillfällen då man chansar på att det inte ska vara så värst blött. Det brukar sluta med att man står i en myr ändå. Jag tycker inte det är särskilt trevligt att gå med blöta fötter, men det är jag.
 
De låga skorna har blivit bättre, de är lättare, har stabilare sula och torkar fortare.

Man kan ju skydda vristen med strumpor som går upp lite högre
 
Har inte lusläst exakt hela den långa tråden så kanske har jag missat, men är ALLA som testat lågskor verkligen så här sålda? :) (...)
Som framgår av tråden är det dels individuellt, dels inte så svartvitt. Man kan ju vara delvis nöjd och delvis missnöjd, nöjd/missnöjd under olika omständigheter, eller - som i mitt fall - väldigt nöjd, men tvungen att ge upp på grund av att en enda aspekt inte fungerar. Se nedan.
Här har generationer av vandrare missat denna fantastiska upptäckt och gjort helt fel, liksom! :) Är det en modefluga, i svallvågorna av trailrunningtrenden?
"Generationer av vandrare" har under ett antal tusen år gått tungt lastade i diverse berg i tunna, mjuka skinnmockasiner, oftast utanpå tjocka filtade ullstrumpor :)
Mina personliga farhågor är i rangordning:
1a) oskyddad vrist vid vandring i snårig terräng, 1b) vid möte med ormar (fobi), 1c) ris/grus i skorna
2) mjuk sula (om tung packning, annars ok för mig)
3) vriststöd (om tung packning, annars ok för mig)
4) kyla (de flesta vandringar jag gjort är inte i högsommarvärme)
5) skav av blött (?)
Denna tråd (med flera liknande) visar att svaren skiftar på varje punkt från person till person. För min personliga del fungerar minimalistiska lågskor bättre än kängor på alla punkter utom nr 4 (samt när jag måste använda stegjärn, men det faller utanför trådens ram). Men denna enda icke-fungerande aspekt räcker för att jag tvingas ge upp hela idén.
 
Du bestämmer!!

Har inte lusläst exakt hela den långa tråden så kanske har jag missat, men är ALLA som testat lågskor verkligen så här sålda? :) Här har generationer av vandrare missat denna fantastiska upptäckt och gjort helt fel, liksom! :) Är det en modefluga, i svallvågorna av trailrunningtrenden?

Du får väl göra som vi alla som använder lätta skor har gjort - prova själv och fatta ditt eget beslut.
 
Har inte lusläst exakt hela den långa tråden så kanske har jag missat, men är ALLA som testat lågskor verkligen så här sålda? :) .....

1a) oskyddad vrist vid vandring i snårig terräng, 1b) vid möte med ormar (fobi), 1c) ris/grus i skorna
2) mjuk sula (om tung packning, annars ok för mig)
3) vriststöd (om tung packning, annars ok för mig)
4) kyla (de flesta vandringar jag gjort är inte i högsommarvärme)
5) skav av blött (?).

Nej, alla är inte så sålda som jag. Det är högst individuellt. Men varför inte prova? Jag var tveksam innan, men är som sagt helt såld efter. Mina korta reflektioner om dina farhågor ovan efter mina 10 dagar i lätta skor
1a: Inga problem i den terrängen jag rörde mig i. Dock så försöker jag att undvika snårig terräng oavsett skodon för jag tycker det är erbarmligt trist att snubbla runt i snår.
1b: Aldrig sett en orm i fjällen. De finns säkert där, men var vet jag inte
1c: Inga problem med de skorna jag hade
2: Var tveksam till detta innan jag provade men blev mycket positivt överaskad. Tyckte till och med att det var lite skönare än med hårda kängor
3: Inga problem där heller. Misstänker att jag har starka vrister eftersom jag går mycket, ofta och gärna.
4: Skulle inte ha dessa skor om det är risk för mycket snö alternativt kall väderlek. Men ned till +8 var inga egentliga bekymmer förutom en dag när det var regn från morgon till kväll i kombination med kyligt väder. Jag har inte testat sealskinz eller liknande, men antar att det skulle kunna hjälpa till med värmehållningen.
5: Jag fick inget skav över huvudtaget trots blöta skor och strumpor. Med kängor får jag alltid tejpa hälarna, men i de skorna jag gick i så behövdes inte det

Som sagt, jag kan bara svara för mig och det finns ingen generell sanning. Enda sättet du kan klarhet i om det passar dig är att testa. Jag gillar inte heller att frysa om fötterna eller vara blöt om fötterna. Men trots det så var lätta skor helt rätt för mig. Det är tur att man fortfarande kan bli överaskad och få sina egna "sanningar" på skam. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobbe C Dags för omsulning? Kläder 12
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
CrazyFin Dags för nya byxor! Vilken? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.