Allemansrätten

Problemet med den här diskussionen är att allemansrätten är svår att teoretisera. Använd sunt förnuft - det har funkat några hundra år.
 
Bilparkering

Bara en reflektion över husbilar (som diskuterats på fler ställen). Faller inte den typen av husbilsmissbruk under terrängkörningslagen? Barmarkskörning är mig veterligt generellt förbjuden. En gräsplätt vid en badplats utmärkt som parkering borde vara ok. Ett smultronställe vid Stångån är det inte. Nästa gång, fotografera regplåtarna och skicka ärendet till lokal ordningsmakt.

Tyvärr passar allemansrätten dåligt med den allmänna fördumningen som sker, där svensken i gemen tror att allt är ok om det inte finns förbudsskyltar. Är det kanske dags att smälla upp lite fler informationer i skog och mark? ("No littering" borde t.ex. vara världens mest onödiga information, men ändå är sådana skyltar rätt vanliga utrikes).
 
När det gäller terrängkörning, så är det ju riktigt att terrängkörningslagen i stort sett förbjuder all körning med motorfordon på annat än väg.
Det finns lite undantag, men de spelar mindre roll i husbilsfallet.
Dock gäller att man får parkera i anslutning till väg, även om detta är på en yta som inte är belagd eller grusad. Det ska väl vara inte bara i närheten av vägen, utan precis vid sidan av vägen.
Svårare fall är troligen en yta, t ex vid en badplats, där det kanske är grus och där det uppenbarligen körts bil - det kan nämligen ev betraktas just som väg...

När det gäller rester från avverkning, så är det kanske så att man kan få 90 kr/kbm (även om de flesta soptipparna (som flisar) ändå gör vad de kan för att ta betalt för tippning), men då får man ju ta med i beräkningen att det är ganska många kronor per kbm från det att kvistarna ligger utspridda i väglös terräng till det att man får betalt för dem.
Dock är det nog helt klart så att den som är på annans mark knappast ska göra några kvalificerade kalkyler som ger honom rätt att ta för sig. Det är väl så enkelt så att om grenarna legat så länge att de är bra ved, och om de är helt utspridda och dessutom inte täcker ett kalhygge, så ska det mycket till för att man ska åka dit om man eldar för en kaffepanna med lite kvistar.
Respekt för annans mark tycker jag alltid är på sin plats, även om jag absolut inte tycker att markägarna ska ha större egendomsrätt avseende marken än vad de idag har.
Det finns förstås exempel på både personer som missbrukar allemansrätten och förstör för markägarna, och markägare som agerar för att slippa ha folk över huvudtaget på sin mark.
 
Gränserna

för allemannsrätten är diffusa och det är en poäng i det.

Att det rörliga friluftslivet bör uppmuntras torde kanske de flesta Utsidanskribenter hålla med om.

Vad tycker ni om husbils och husvagnscamping vid sidan av mindre vägar? Jag kan inte se att det är principiellt värre än att man tältar på motsvarande ställen.
Men lite känsligare om husbilar och husvagnar stannar flera dygn i anslutning till fina badställen och liknande. Att tälta på motsvarande ställen är lika störande för andra besökare/ markägare/ grannar etc.

Thure
 
I vilka länder får man inte tälta/vandra över/plocka bär och svamp/annat på privat mark? Alltså vilka länder saknar allemansrätt så som vi är vana vid den? Vad är det man inte får göra i de länderna?
 
Läst vid grind på inhägnad mark over there "Tresspassers will be shoot, survivers again." I mina ögon är en dylik skylt och staket indikation nog. Andra har kanske andra preferenser.
I Mexico på en köttranch blev vi rådda att ha skjutvapen med oss och inte gå ut ur bilen förrän vi var framme vid gården. Olika regler, olika ställen.
Bara söder om Östersjön gäller det att smygtälta och göra tidig utdragning...Privat är högst allvarligt för många där med dåliga erfarenheter.
 
I övrigt har jag lite svårt att se vad du vill med tråden. Gnälla på några andra för att de hann till badviken före dig? Eller att ungdomsgänget som ville vara ute i naturen råkade välja samma äng som du?

Om min avsikt var att gnälla så skulle jag göra det. Vad jag istället gjorde var, som alla läskunniga kan se, att uttrycka förundran. Det är en himmelsvid skillnad.

Eftersom du inte förstår den så är det inte överraskande att du missar poängen iövrigt också. Det var inget ungdomsgäng som "ville vara ute i naturen" utan en skränande skock ungar med några skräniga äldre ledare som ville förvandla ett fint litet kulturlandskap i natursköna omgivningar till en lekplats och för den sakens skull var beredda att jag bort andra genom att skapa en outhärdligt stressig och skränig miljö. Sådant väcker förundran. Med de flesta andra jag stött på på den platsen, t ex kanotistgrupper, sådana som verkligen ville vara ute i naturen, har det givetvis fungerat hur bra som helst.

Och det handlade i det andra exemplet inte om att några hann före, ty det brukar gå att samsas.
Det som väckte min förundran var att de omöjliggjorde detta genom att parkera två husbilar på ömse sidor om den fina strandhällen och rada upp sig på solstolar emellan. Det är i alla fall inte min stil och det är inte den stilen jag stöter på nere på kontinenten.
 
Bara söder om Östersjön gäller det att smygtälta och göra tidig utdragning...Privat är högst allvarligt för många där med dåliga erfarenheter.


Smygtälta är precis vad man inte ska göra. Min erfarenhet gäller bergsområden. Är det någon hemma och djuren är på plats så avtalar man, med herdar, byordförande eller vad som kan vara aktuellt (i ett fall råkade jag på sonen till ordföranden och fick tåla mig någon timme eftersom
denne råkade sova middag).

Folk brukar vara mycket tillmötesgående, sannolikt för att långvandrare med tält är sällsynta.
Är herden ute söker jag upp en diskret plats, när han dyker upp framåt kvällen brukar jag alltid kontakta honom och kolla att det är OK. Jag talar tyska obehindrat och har användbara kunskaper i franska och italienska, vilket säkert är en fördel (ja, även spanska, om det handlar om Pyreneerna).

Drar tidigt gör man förstås, åtminstone jag, av vana, c:a halv sju i juni-juli, en halvtimme senare i augusti (då är det alltså ännu mörkt när jag vaknar). Tältar man i områden med många dagsturister väntar man tills de gått hem.

BeginPS: Är det naturskyddat område så följer man givetvis följande regler. I Schweiz torde det vara totalt bivackförbud i alla naturskyddsområden. I franska reservat gäller ofta regeln 19-9, men på t ex Korsika (som är en naturpark) får man bara tälta nära stugor (ingen tidsregel); i Parc National de la Vanoise får man tälta vid vissa stugor vissa tider på året (t ex inte i september)
återigen 19-9 (dvs. man reser tältet lagom till kvällsvarden och river det före eller direkt efter frukost). Osv.

Ibland blir det lite lustigt:

http://www.huthyfs.com/alp07gal/pages/078.html
http://www.huthyfs.com/alp07gal/pages/079.html


EndPS
 
Bara en reflektion över husbilar (som diskuterats på fler ställen). Faller inte den typen av husbilsmissbruk under terrängkörningslagen? Barmarkskörning är mig veterligt generellt förbjuden. En gräsplätt vid en badplats utmärkt som parkering borde vara ok. Ett smultronställe vid Stångån är det inte. Nästa gång, fotografera regplåtarna och skicka ärendet till lokal ordningsmakt.

Tyvärr passar allemansrätten dåligt med den allmänna fördumningen som sker, där svensken i gemen tror att allt är ok om det inte finns förbudsskyltar. Är det kanske dags att smälla upp lite fler informationer i skog och mark? ("No littering" borde t.ex. vara världens mest onödiga information, men ändå är sådana skyltar rätt vanliga utrikes).



Gå till hitta.se och sök grytstorp, linköping. Nordost om Grytstrop ligger sjön Ämten. Badstället är den lilla udden vid sidan om vägen, så det var inte fråga om någon terrängkörning precis, men ej heller om någon inrättad vägficka eller parkeringsplats. Jag tror inget fel i formell mening begicks och det är inte heller min poäng. En del vill lägga beslag på naturen,
stänga ute andra eller jaga bort dem, andra vill dela med sig.
 
Om min avsikt var att gnälla så skulle jag göra det. Vad jag istället gjorde var, som alla läskunniga kan se, att uttrycka förundran. Det är en himmelsvid skillnad.

Eftersom du inte förstår den så är det inte överraskande att du missar poängen iövrigt också. Det var inget ungdomsgäng som "ville vara ute i naturen" utan en skränande skock ungar med några skräniga äldre ledare som ville förvandla ett fint litet kulturlandskap i natursköna omgivningar till en lekplats och för den sakens skull var beredda att jag bort andra genom att skapa en outhärdligt stressig och skränig miljö. Sådant väcker förundran. Med de flesta andra jag stött på på den platsen, t ex kanotistgrupper, sådana som verkligen ville vara ute i naturen, har det givetvis fungerat hur bra som helst.

Och det handlade i det andra exemplet inte om att några hann före, ty det brukar gå att samsas.
Det som väckte min förundran var att de omöjliggjorde detta genom att parkera två husbilar på ömse sidor om den fina strandhällen och rada upp sig på solstolar emellan. Det är i alla fall inte min stil och det är inte den stilen jag stöter på nere på kontinenten.

Då jag kan räkna mig till de lyckligt läskunniga så måste jag tyvärr meddela dig camoscio att ditt
första inlägg här inte kan tolkas som annat än gnäll.
[raderat]
Att ungdomar kan vara högljudda är väl inget att börja grina för.
Det är nog faktiskt så att man får försöka att acceptera andra människor som de är.

Du verkar ju inte heller överhuvudtaget förstått begreppet "allemansrätt"
Inlägg nr1 som är skrivet av dig handlar ju bara om hur du känner dig förfördelad då du inte lyckas med att välja en plats där du får vara ifred.
Att det kan tänkas dyka upp andra människor är bara för dig att acceptera.
Två husbilar med tillhörande solstolar kan tänkas dyka upp på kontinenen också.
Är du ens markägare på den bit mark inlägg 1 handlar om?

Frågan om allemansrätt är något helt annat.
Inlägg 2 efred
5 seobserver
20 Noob
berörde den verkliga frågan ang allemansrätten.Nämligen rovdriften av företag och då företrädelsevis bärföretag.
Det är ju det här frågan handlar om och inte löjliga frågeställningar om torra grenar till att koka kaffe eller om det kanske är ok att avverka timmer eller sitt årsbehov av ved????
Som markägare kan jag säga att det har aldrig varit några problem med människor som utnyttjat allemansrätten på mina marker tills oseriösa bärföretag med 10-tals eller kanske 100-tals? anställda dök upp för några år sedan.
Det här är ju verksamheter som inte på något sätt faller under allemansrätten utan de är ju kriminella skurkar som svinar och beter sig laglöst.
 
Senast redigerad av en moderator:
Smygtälta är precis vad man inte ska göra. Min erfarenhet gäller bergsområden. Är det någon hemma och djuren är på plats så avtalar man, med herdar, byordförande eller vad som kan vara aktuellt (i ett fall råkade jag på sonen till ordföranden och fick tåla mig någon timme eftersom
denne råkade sova middag).

Folk brukar vara mycket tillmötesgående, sannolikt för att långvandrare med tält är sällsynta.
Är herden ute söker jag upp en diskret plats, när han dyker upp framåt kvällen brukar jag alltid kontakta honom och kolla att det är OK. Jag talar tyska obehindrat och har användbara kunskaper i franska och italienska, vilket säkert är en fördel (ja, även spanska, om det handlar om Pyreneerna).

Drar tidigt gör man förstås, åtminstone jag, av vana, c:a halv sju i juni-juli, en halvtimme senare i augusti (då är det alltså ännu mörkt när jag vaknar). Tältar man i områden med många dagsturister väntar man tills de gått hem.

BeginPS: Är det naturskyddat område så följer man givetvis följande regler. I Schweiz torde det vara totalt bivackförbud i alla naturskyddsområden. I franska reservat gäller ofta regeln 19-9, men på t ex Korsika (som är en naturpark) får man bara tälta nära stugor (ingen tidsregel); i Parc National de la Vanoise får man tälta vid vissa stugor vissa tider på året (t ex inte i september)
återigen 19-9 (dvs. man reser tältet lagom till kvällsvarden och river det före eller direkt efter frukost). Osv.

Ibland blir det lite lustigt:

http://www.huthyfs.com/alp07gal/pages/078.html
http://www.huthyfs.com/alp07gal/pages/079.html


Det som jag tycker verkar lite lustigt är att du flyr när det kommer några ungdommar eller två husbilar,men att du söker upp herdar och pratar tyska,franska,italienska och spanska när du är utomlands...
 
När det gäller rester från avverkning, så är det kanske så att man kan få 90 kr/kbm (även om de flesta soptipparna (som flisar) ändå gör vad de kan för att ta betalt för tippning), men då får man ju ta med i beräkningen att det är ganska många kronor per kbm från det att kvistarna ligger utspridda i väglös terräng till det att man får betalt för dem.

Det behöver inte kosta särskilt många kronor per kubik att samla upp groten till rejäla grothögar, kanske 10-15 kr om avverkningen är grotanpassad.

Dock är det nog helt klart så att den som är på annans mark knappast ska göra några kvalificerade kalkyler som ger honom rätt att ta för sig. Det är väl så enkelt så att om grenarna legat så länge att de är bra ved, och om de är helt utspridda och dessutom inte täcker ett kalhygge, så ska det mycket till för att man ska åka dit om man eldar för en kaffepanna med lite kvistar.

Ligger grenarna i tydliga högar, så är det för att grenarna ska flisas och därmed generera välbehövliga pengar till markägarna.


Respekt för annans mark tycker jag alltid är på sin plats, även om jag absolut inte tycker att markägarna ska ha större egendomsrätt avseende marken än vad de idag har.
Det finns förstås exempel på både personer som missbrukar allemansrätten och förstör för markägarna, och markägare som agerar för att slippa ha folk över huvudtaget på sin mark.

Jag tycker personligen att egendomsrätten behöver en rejäl förstärkning - inte minst mot klåfingriga myndigheter som ogenerat konfiskerar både mark och rättigheter från drabbade markägare.

Att sedan vissa markägare gärna ser att friluftsfolket försvinner från deras marker, kan jag ha en viss förståelse för. Markägarna har ju ingen skyldighet att välkomna folk i sina marker.
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.