Byta fälg

Jag skulle justera bakbromsarna på min cykel, då gjorde jag en mindre rolig upptäckt.
Fälgen är sönderbromsad! på ena sidan är fälgen borta på cirka en decimeter. På båda sidorna om detta är fälgen på väg att försvinna också... motsatta sidan av fälgen ser man att det är på väg att gå lika illa. Så en ny fälg är ett måste.

Min undran är är det svårt att byta den själv? Att byta ekrar och så har man gjort, samma sak med att kolla att de är lagom dragna, nåja dragit med eker nyckel till omkring samma motstånd,
Tar man med gamla fälgen borde en cykelhandlare kunna plocka fram en som passar med antal ekrar osv.

Alla tipps mottages tacksamt!
 
Bygga hjul

Precis som allt annat så är det man kan enkelt och det man inte kan svårt. Bygga hjul är inte svårt när man väl kan det. Det tar dock sin rundliga tid. Du kan räkna med 5-6 timmar för första hjulet, När du är van så går det betydligt snabbare. För att ditt hjul ska bli bra så behöver du en gedigen hjul-kunskap, hyggliga redskap inklusive en bra ekertensiometer samt noggrannhet och tålamod.

Hjulkunskap http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
Verktyg och riktningstips http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html
Ekertensiometrar http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html

Engelskspråkig handledning http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

Lycka till
/Niklas
 
Bästa hjulen

bygger du sannolikt själv om du bara är lite noggrann. Ekertensiometer tycker jag är lite överkurs första gången men tveklöst så är det en bra investering på sikt. Känn på ett annat bra bakhjul för att få en referens.

Cyklar du mycket så är utslitna fälgar vardagsmat om du inte har skivbroms eller rullbroms. Ett alternativ till att bygga nytt hjul på ny fälg kan vara att köpa ett begagnat hjul hos din lokala cykelmekaniker. Ofta billigare än en ny fälg! Men det gäller kanske mest enkla mtb-hjul.

Thure
 
Jag gissar att ett nytt 28" bakhjul med kuggkrans går på mer än en fälg.

Dessutom vill jag testa "kan själv, gör själv syndromet" som alla hantverkare älskar då det sertill att deras arbetsbok är fulltecknad...
 
En utmärkt inställning

Helt rätt inställning tycker jag.

Beträffande Thures förslag om att känna på ekrarna, så fodrar det dessvärre ett något så sällsynt som ett välbyggt referenshjul. Risken är alltså stor att du får en "hole in a bucket"-effekt (efter låten "Hole in the bucket" http://se.youtube.com/watch?v=U7_3DjDot24).
/Niklas
 
Har fulbyggt några hjul med en metod som kanske inte rekommenderas av puristen men som fungerat för mig.
När man som du vill behålla det gamla navet så kan man lägga den nya fälgen ovanpå den gamla och sedan flytta över ekrarna en och en, då slipper man tänka på hur hjulet skall ekras upp. Spänn sedan fast hjulet på cykeln och rikta det, har man fälgbroms så ser man till att ha justerat in den ganska tight innan man plockade av det gamla hjulet så man har ett bra riktmärke för justeringen. Det jag tyckt varit svårast är att få hjulet runt.
Egentligen skall man inte återanvända ekrar men det har fungerat för mig i alla fall, kolla så att det inte är några skador på ekrarna (framförallt på drivsidan bak).
På detta sätt bygger man ett acceptabelt hjul ganska snabbt med enbart en ekernyckel till hjälp.

-Palle
 
Hade tankar på ett sådant "fulbygge", ekrarna är ok så de får vara med en omgång till.
Smart med att lägga den nya fälgen ovanpå, det måste jag testa!
 
Man kan

behålla gamla ekrar speciellt om det gamal hjulet varit utan problem tills fälgen blivit väl sliten.

Rundast torde hjulet bli med Palles metod om man räknar antalet varv när man börjar gänga på ekernipplarna.

Proffsen kapar ekrarna med en bra tång för det går fortast.

Följer man en bra instruktion tror jag dock inte att Palles metod är snabbare.

Thure
 
Tvärtom!

Egentligen skall man inte återanvända ekrar men det har fungerat för mig i alla fall, kolla så att det inte är några skador på ekrarna (framförallt på drivsidan bak).
Ekrar slits INTE.
I ett välbyggt hjul ligger belastningen på ekrarna klart under sträckgränsen.

Om ekrarna är oskadade är det därför tom BÄTTRE att återanvända ekrarnma än att skaffa nya.
Med nya ekrar är det ju osäkert om alla är rätt tillverkade, de beg ekrarna vet man ju fungerar, hade varit dåliga hade de redan gått av.
 
Gjorde det på min pendlarhoj enligt instruktionerna i andra inlägget, då mitt nav gick sönder förra sommaren. Återanvände ekrar och fälg. Tog nog typ 5 timmar eller så, men det har funkat bra ett par 100 mil sen dess... så prova! =)
 
Har fått så många tipps om hur man ska bygga att jag tror att något borde lyckas för mig!

Men det är alltid roligt och kasta bensin på brasan (bokstavligt alltså!) gissar att det kommer att vara många ideer om vilket av materialen som är bäst...
De fälgar som jag har bromsat sönder är av aluminium,
ska jag sattsa på det igen eller är rostfritt bättre?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.