Lite nybörjarhjälp Abisko Kårsavaggestugan

distans

Hej,

Förra året så gjorde vi en fjällvandring från Kläppen till Helagsfjället och det svåra med den planering var hur långt man kan gå med småbarn utan att dom tycker det blir tråkigt och jobbigt.

Visserligen så var vår yngsta 4.5 och äldsta 7.5 då. Jag tror inte vi gick längre än 6 km någon dag utan snarare 4-5 km. Det blir inte roligt att bara knata på utan barnen vill ofta stanna och titta på saker, fika, leka i bäckar, bygga med stenar etc etc.

Lycka til med planeringen (vi planerar också just nu turer runt Abisko :))

/Peter
PS. Åsa din föredetta kollega hälsar
 
Hej,

Förra året så gjorde vi en fjällvandring från Kläppen till Helagsfjället och det svåra med den planering var hur långt man kan gå med småbarn utan att dom tycker det blir tråkigt och jobbigt.

Visserligen så var vår yngsta 4.5 och äldsta 7.5 då. Jag tror inte vi gick längre än 6 km någon dag utan snarare 4-5 km. Det blir inte roligt att bara knata på utan barnen vill ofta stanna och titta på saker, fika, leka i bäckar, bygga med stenar etc etc.

Lycka til med planeringen (vi planerar också just nu turer runt Abisko :))

/Peter
PS. Åsa din föredetta kollega hälsar

Det blev ingen fjällvandring då vädret kändes lite väl trist så vi for och fiskade i tre dagar i abborrträsk istället men det var väldigt mysigt det också :)

Åhå då får du hälsa tillbaka, vi har ju fått Åsa-brist på jobbet så hon är saknad.

Xperia Z made this
 
Norge

Hej
Vi började i Norge 2006 o 2007 för att det är nära till allt! torrt och inga mygg. I Sverige är det som bekant minst en dag till det blir intressant.

Barnen var 5 o 7. Vi hade bilen som bas och gjorde dag-natt-dag-natt-dag turer. Dvs vi ställde bilen på lämpligt ställe (Joutunheimen) vandrade så länge det var kul, nattläger, dagstur till sevärd utsikt, bäck, sjö, topp etc. tillbaka till tältet och så ner nästa dag.

Väl nere så var det sommar med bad och glass. Då fick mina löstagbara sidofickor vara barnens första säckar (Bergans). 2008 var barnens första tur med egna säckar (Ospray 35l). 2007 blev det Galthöpiggen bl.a. (Till barnens stora förtret visse inte kompisarna vad det var för berg... Bättre med Keb. :)

Vi har sedan dess besökt Sylarna, Keb, vandrat norra delen av GR20. Just GR20 var intressant för att citera vår hotellvärd "det är inte något konstigt med att barnen klarade det, det som förvånar är att så många vuxna klarar det varje år..."

Förra året nosade vi på Sarek en liten runda runt Ähpar och Rapadalen med stegjärn mm. I är barnen 12 o 14 år. Vi hoppas på en återseende-tur i Jotunheimen beroende på väder. Tror att riktiga grejor omväxlingen med bad och glass och att jag vid ett tillfälle refererade till trötthetsspöket i något av barnens Nintendo (det går ju över straxt) har bidragit till intresset :)

PS Vi har varsin bok, 100g godis /dag och inga spel med ;)
PPS V31-33 är relativt vädersäkra just i Jotunheimen :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.