Lite nybörjarhjälp Abisko Kårsavaggestugan

Huu så svårt! Vill ju ge dem och mig en aphäftig upplevelse men inte riskera att det blir den sämsta.
En aphäftig ;-) fjällupplevelse i det området är att tillbringa några dagar i Kärkevagge. Där finns mängder av labyrinter, häftiga klippor att klättra på, kristallklart vatten att dricka och bada i, en sjö med 37 (?) meters siktdjup och "farliga" branter runt om. Hur spännande som helst för barn i den åldern. För att inte tala om för er vuxna.

HåkanF
 
Vi gjorde en första fjälltur med våra döttrar, då 7 och 4 år, i de krokarna förra sommaren. Valde den just för att vi ville göra en första tur i "riktiga" fjäll utan några våldsamma strapatser. Abisko är ju toppen för barn och ett tacksamt resmål med tåg, och linbanan gör att man kan komma direkt upp på kalfjället och sedan i princip gå nerför i flera dagar (eller på några timmar, om man så vill). Vi åkte upp hela familjen, fikade i toppstugan, och knallade sedan några hundra meter tills vi hittade en skojig snöfläck. (mycket uppskattat förstås..). Sen vände den lilla tjejjen tillbaka med mamma och tog linbanan ner till stationen igen, och jag och 7-åringen vandrade tillbaka tre dagar via Kårsavagge.

Jag har jobbat i området och känner till sluttningarna norr om Kårsavagge ganka väl, annars ska det nog erkännas att det faktiskt kan kännas lite svårorienterat där, i synnerhet vid dålig sikt förstås (jag vet de som hamnat i helt fel dal..). Men med kartvana och kanske en gps kommer man nog dit man vill till sist. Vi valde att gå ungefär till "Frippes fall" och tälta där första natten, sen klättrade vi ner i Kårsavagge och gick dalen tillbaka. Nerstigningen är inte alls självklar, omöjlig på långa sträckor, och i vanlig ordning svår att överblicka uppifrån. Men tar man det lugnt och är inställd på att leta lite så hittar man nog en väg ner. Alternativet är väl att gå fram till stigen som leder ner från Latnjavagge. Väl nere i Kårsavagge är det en trivsam och omväxlande vandring tillbaka ner till Abisko, vi tältade andra natten strax utanför parkgränsen.

På det hela blev det än väldigt trevlig och fin vandring! Önskar er en fin tur också!

/Per

Några bilder:

Kul med snö!
201208082129red.jpg


Alma har hittat ull:
201208082187.jpg


Frippes fall:
201208092210.jpg


På väg ner mot Kårsavagge:
201208092228.jpg


Grillar falukorv på tältplatsen strax utanför parkgränsen:
201208092243red.jpg
 
En aphäftig ;-) fjällupplevelse i det området är att tillbringa några dagar i Kärkevagge. Där finns mängder av labyrinter, häftiga klippor att klättra på, kristallklart vatten att dricka och bada i, en sjö med 37 (?) meters siktdjup och "farliga" branter runt om. Hur spännande som helst för barn i den åldern. För att inte tala om för er vuxna.

HåkanF

Hehe det låter häftigt, får planera nästa resa ditåt kanske. Nu hittar jag det inte ens på kartan ;P

Vi gjorde en första fjälltur med våra döttrar, då 7 och 4 år, i de krokarna förra sommaren. Valde den just för att vi ville göra en första tur i "riktiga" fjäll utan några våldsamma strapatser. Abisko är ju toppen för barn och ett tacksamt resmål med tåg, och linbanan gör att man kan komma direkt upp på kalfjället och sedan i princip gå nerför i flera dagar (eller på några timmar, om man så vill). Vi åkte upp hela familjen, fikade i toppstugan, och knallade sedan några hundra meter tills vi hittade en skojig snöfläck. (mycket uppskattat förstås..). Sen vände den lilla tjejjen tillbaka med mamma och tog linbanan ner till stationen igen, och jag och 7-åringen vandrade tillbaka tre dagar via Kårsavagge.

Jag har jobbat i området och känner till sluttningarna norr om Kårsavagge ganka väl, annars ska det nog erkännas att det faktiskt kan kännas lite svårorienterat där, i synnerhet vid dålig sikt förstås (jag vet de som hamnat i helt fel dal..). Men med kartvana och kanske en gps kommer man nog dit man vill till sist. Vi valde att gå ungefär till "Frippes fall" och tälta där första natten, sen klättrade vi ner i Kårsavagge och gick dalen tillbaka. Nerstigningen är inte alls självklar, omöjlig på långa sträckor, och i vanlig ordning svår att överblicka uppifrån. Men tar man det lugnt och är inställd på att leta lite så hittar man nog en väg ner. Alternativet är väl att gå fram till stigen som leder ner från Latnjavagge. Väl nere i Kårsavagge är det en trivsam och omväxlande vandring tillbaka ner till Abisko, vi tältade andra natten strax utanför parkgränsen.

På det hela blev det än väldigt trevlig och fin vandring! Önskar er en fin tur också!

/Per

Ja det är lite så jag känner också, och som total nybörjare är det kanske dumt att ta med barn på en tur som jag på ensam hand kanske hittar igenom. Jag har ju ingen GPS utanför mobilen och den fungerar dåligt utan täckning och elektricitet.. :) Samtidigt vore det väldigt roligt att gå den vägen men jag hoppas att barnen tycker det är kul nog med vetskapen att vi är på fjället, skog eller ej vissa delar. Vi bor ju strax utanför Stockholm så riktig skog är vi inte helt bortskämda med utan det har blivit när vi fiskat ibland som de fått se lite skogigare skog än den plätten vi har hemma.

Ja tror vi får en trevlig tur hur vi än gör, om det inte stormar 4 dagar i streck dvs. Tack för era tips!
 

avslutad210712

Gäst
...

Jag har jobbat i området och känner till sluttningarna norr om Kårsavagge ganka väl, annars ska det nog erkännas att det faktiskt kan kännas lite svårorienterat där, i synnerhet vid dålig sikt förstås (jag vet de som hamnat i helt fel dal..).

...

När vi gick ifjol så var det ordentligt med moln/dimma bortanför vindskyddet Kåppatjåkka vilket gjorde att sikten inte var speciellt bra. På högsta punkten mötte vi fyra personer som kommit upp via Latnjavaggi och skulle vidare till Låktjatjåkka men som tagit höger istället för vänster vid stigkorsningen så visst är det lätt att virra bort sig där i dålig sikt.
 
..men jag hoppas att barnen tycker det är kul nog med vetskapen att vi är på fjället, skog eller ej vissa delar.

Absolut - skogen är ju fin också, och egentligen är det ganska häftigt att gå uppför och upptäcka hur den sakta övergår till öppet kalfjäll!

Per

ps - och det viktigaste är väl hur som helst att komma ut och ha det lite mysigt!

a70g.jpg
 

avslutad210712

Gäst
...

Mitt tips är att gå över Slåttatjåkka, dvs gå inte runt som leden anger,
då är det lättorienterat för en nybörjare.
Kanske ungarna vill göra en toppbestigning...

...

Utan att ha gått över Slåktatjåkka är jag ändå beredd på att skriva under på det. Går man som leden är ritad blir det onödigt mycket höjdmeterner och sen uppför. Vi försökte hålla höjd för att slippa det men terrängen är både brant och med stora rasblock som gör det lite jobbigt att försöka hålla höjd.

Dessutom lär man få en betydligt mer inspirerande utsikt på det sättet.
 
Vi var uppe i Abisko med våra barn som då var 1 och 4. Vi valde att göra dagsturer från fjällstationen och iom liften så kom vi lätt och snabbt upp på kalfjället. Gjorde en vandring längs älven ner mot sjön och en vandring längs Kungsleden de första kilometrarna.
Tycker att om du känner dig osäker ska fundera på det alternativet, då går det ju att välja bästa dagen för kalfjället.
Barnen tycker det är lika häftigt o är vädret inte med er så finns det ett roligt lekrum på stationen.
Vill man tälta så går det att gåra nära stationen
 
Vi var uppe i Abisko med våra barn som då var 1 och 4. Vi valde att göra dagsturer från fjällstationen och iom liften så kom vi lätt och snabbt upp på kalfjället. Gjorde en vandring längs älven ner mot sjön och en vandring längs Kungsleden de första kilometrarna.
Tycker att om du känner dig osäker ska fundera på det alternativet, då går det ju att välja bästa dagen för kalfjället.
Barnen tycker det är lika häftigt o är vädret inte med er så finns det ett roligt lekrum på stationen.
Vill man tälta så går det att gåra nära stationen

Jo det är en tanke som jag funderat på också, enda problemet är att vi är tre fiskeintresserade och sjön kan tydligen hålla röding :) bara vetskapen gör ju att det blir en fördel och en extra morot för barnen. Dock är det ju ett bra alternativ om det är dåligt väder.

Xperia Z made this
 

avslutad210712

Gäst
Jo det är en tanke som jag funderat på också, enda problemet är att vi är tre fiskeintresserade och sjön kan tydligen hålla röding :) bara vetskapen gör ju att det blir en fördel och en extra morot för barnen. Dock är det ju ett bra alternativ om det är dåligt väder.

Xperia Z made this

Sjöarna håller röding men det är lite nyckfullt fiske som alltid i fjällen. Och dragen kommer alltid två meter för kort i förhållande till vaken och det även om man tar av sig och går ut i vattnet i kalsongerna :)
 
Sjöarna håller röding men det är lite nyckfullt fiske som alltid i fjällen. Och dragen kommer alltid två meter för kort i förhållande till vaken och det även om man tar av sig och går ut i vattnet i kalsongerna :)

Hehe jo det är jag införstådd med och barnen nöjer sig glatt med att det finns röding även om de inte får någon. Grabben tjatar också om att han vill ha en harr så det blir nästa projekt när vi återkommer till svärföräldrarna från vandringen. Förhoppningsvis lite enklare än fjällröding :-D

Xperia Z made this
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.