Varg!!

Häxjakt

Här går visst skrivandet fort, inlägget kommer lite efter...


Människan ingår definitivt i ekosystemet. Att hävda motsatsen är fel. Människan kommer alltid
att vara en del av och samspela med naturen. Men människan kan dominera ett ekosystem som ingen annan varelse.
T ex har vargen utrotats här i mitt hemland, Småland. Enstaka invandrare skjuts av rädda jägare.
Jag är mycket ledsen över det.

"Jag påstår bara att det är människans natur att förändra omgivningen så att den passar oss, precis som alla andra djur med sina medel försöker göra detsamma."
Ja, ja men svårigheten är ju att vi människor ska komma överens om vad som "passar oss". Jag föreslår att vi sätter en maxgräns
på 100 djur för Sveriges jakthundsstam istället. Då minskar antalet vargbitna jakthundar dramatiskt! Jakthunden ingår inte naturligt
i den svenska faunan och medför inga positiva effekter för ekosystemet. Så blidde av med det problemet i alla fall.

Vet inte mycket om jägareförbundet. Men att begära skyddsjakt när Sveriges vargstam är 100 djur låter nästan som definitionen på häxjakt.

Johannes
 
Jo det har du rätt i.

Jag är absolut ingen jaktmotståndare, ta mig inte så. Själv är jag inte jägare, eftersom jag har svårt med hanteringen av själva dödandet. Men det står för mig som person.
Vad jag dock ser som olyckligt är att Jägarförbundet som ett en stor och så pass mäktig organisation så kraftigt tar en ståndpunkt mot vad merparten av biologisk expertis påstår. Det tycker jag är synd eftrsom debatten som den ser ut idag tenderar att gå över styr, då det blir mer ellr mindre pajkastning mellan jägare och vargförespråkare.

Det jag vill eterlysa bland jägare är att de inte så kategorisk tog sitt förbunds åsikter till sig. utan mer av de seriösa fakta som finns bildade sig en egen uppfattning.
 
Nedanstående är hämtat från Jägarförbundets rovdjurspolicy Den finns för övrigt att läsa på Jägareförbundets hemsida(www.jagareforbundet.se).

"Livskraftiga stammar av björn, järv, lo och varg. Stammarna skall ha en sådan utbredning och numerär, att arternas långsiktiga överlevnad i Sverige kan garanteras. När dessa grundläggande mål uppnåtts skall rovdjursstammarnas utveckling balanseras till nivåer, som är acceptabla för lokalbefolkningen, de areella näringarna och jägarna."
Är detta häxjakt?

BOS
 
Motsägelsefullt

Men med en 100 individer så kan ju absolut inte vargens långsiktiga överlevnad garanteras!
 
Johannes
Betr hundar som ett naturligt inslag i faunan:
Nej, hunden är inget naturligt inslag i faunan. Men anser du också att det arbete som bedrivs i Sverige för att bevara våra svenska lantraser är onödigt?
Skall t.ex den svenska fjällkon försvinna? Är islänningarnas arbete för att bevara islandshästen dumt? Jakthundarna kanske är de hundar som står närmast sina förfäder vargarna, t.ex den svenska jämthunden.

BOS
 
Josef

Du säger att du inte jagar för att du har svårt med själva dödandet. Jag kan även se i din beskrivning av dig själv att du är sportfiskare. Hur går det ihop?
Dödar du inte fiskarna du dragit upp, eller fiskar du utan krok?

Jag har läst igenom jägareförbundets rovdjurspolicy och jag har inte hittat någonting om en stam på 100 vargar. Var kommer den siffran ifrån?

BOS
 
Svenska jägareförbundet ansökte redan förra året om att få skjuta 10 svenska Vargar och i Värmland har Svenska jägareförbundet ordnat Vargeldar för att hetsa mot Vargen. Det finns ju även ett konkurrerarande jägareförbund i Sverige Jägarnas Riksförbund, eftersom de är mindre kan de vara mera opportunistiska och kräver därför "SLUTA DALTA – INFÖR JAKT PÅ VARG OMEDELBART".
 
Svar till B-O Strömer

Skulle en varg anfall en kopplad hund? Kom igen nu! Är vi tillbaka på sagostadiet igen? Vi har två grönlandshundar och vistas mycket och ofta i marker där det finns varg (och andra vilda djur). Tyvärr är det nog så att se djur då man går med hund är liten. Ännu mindre att det skulle bli möten med just varg!!! Däremot händer det ofta att vi får någon ensam "övergiven" jakthund hängandes i hasorna vilket våra hundar inte gillar. Jag tycker att det är vansinne att ha hundar obevakade i skogen. De som är hundrädda då? Ska dom inte ha rätt till skogen?

Laila.
 
Svar till BOS

Ja jag är en hängiven flugfiskare, det sticker jag verkligen inte under stol med.

Vad gäller dödandet i sportfisket så jag ingen vän av hanteringen precis, men det är tyvärr allt för ofta en direkt nödvändigt att avliva fiskaran. Jag gör det då på det mest humana sättet, ett hårt slag över med klubba över huvudet. Precis som du som jägare använder ett skjutvapen istället för ex pilbåge som skulle plåga djuret.

Vad gäller att jag inte sysslar med jakt så är det faktum är att avlivninigen av ett så högstående djur som en ex älg tycker jag är obehaglig. Fiskar är helt klart lägre ner på utvecklingsstegen och jag känner inte heller samma obehag. Om fiskar kanna känna smärta på samma sätt som däggdjuren är också idag väldigt osäkert, troligen är det inte så. Detta är dock min personliga uppfatnning och jag vill inte på något sätt mena att den skulle vara den enda rätta. Jakten som företeelse hatr jag inget emot.

För det mesta när jag fiskar i vilda vatten så ägnar jag mig åt formen "fånga och släppa tillbaka" Jag fiskar då med hullinglösa krokar och drillar in fisken hårt för att den ska få minimal mjölksyreproduktion. jag släpper sedan tillbaka den med hjälp av en knutlös håv. Detta för att skona de ofta klena bestånd av fiskar man hittar i många fjällvatten, de skulle helt enkelt inte klara någon beskattning av beståndet. För mig, som förhoppningsvis med dig och jakten, är det allt de där runt omkring som är den största behållningen. Fjället, kompisarna, lägerelden än istället själva akten att döda. SEn ger det en viss tillfredsställelse att vet aatt man kan lura fisken att ta en imitation av dess naturliga föda...

Vad gäller jägarförbundet så gick deras ordförande Bo Toresson ut med målsättningen att bedriva jakt på vargen för att hålla nere den totala stammen till 100 indnider i SVT-morgons teve-soffa så sent som för några veckor sedan. PÅ deras hemsida idag kan man läsa skräckrubriken att en pojke blev angripen av varg. Läser man sedan artikeln noga så ser man att vargen troligen var rabiessmittad och sådana här olyckor är väldigt ovanligt. Men bara att basunera ut en sådan rubrik får en återigen att tänka på häxjakts-tendenserna.
 
Alldeles riktigt, jakt är inte själva dödandet, utan det långa förloppet innan, precis som vid fiske.
Jag läste också artikeln om vargangreppet på en pojke i Alaska, och det står faktiskt inte att vargen var rabiessmittad.

BOS
 
Forts på förra inlägget
Jag tycker inte att man basunerade ut detta. Rubriken var faktiskt ganska liten. Tycker du att man skall förtiga incidenter där vargar är inblandade?

BOS
 
Sver till BOS

Jodå givetvis ska man hänge sig åt objektiv nyhetsrapportering, vilket tidningen gör i dett fall (de som skrev artikeln). Men att sedan som på JF:s hemsida göra ett subjektivt urval för att gynna sin egen ståndpunkt och bara förstärka de fördomar om vargen som en blodtörstig människoätande best.

Varför väljer väljer man just denna av alla viltolyckor som sker hela tiden. Varför inte till exempel rapportera om olyckor med flodhästar i afrika eller ex hjortar i transylvanien. T.ex. är angrepp av flodhästar trots allt den vanligaste dödsorsaken för jägare och viltskådande turister i Afrika. Hundratals sker olyckor sker varje år.

Jag tycker det är väldigt missgynnande för det redan dåliga offentliga debattklimatet ( dock inte här på sidan, här tycker jag det är ganska gott :) ) att bedriva ett såpass oseriöst urval av vad man väljer visa på sin sida. Många läser nog inte mer än rubriken tyvärr...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.