vargar och bönder

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: Re: Rovdjuren ska bort

A.S.; sa:
Jag vet inte om du är någon matematikexpert, men hur många renar finns i det här landet respektive hur många vargar det finns. Det är ju väldigt intelligent att skjuta vargen, det är tydligen det smartaste ni kan komma på där uppe. Tycka synd om renen gör man självklart, men det är ändå en naturlig process. Däremot när människan ska in och agera genom att skjuta alla vargar så förstörs den balansen.

Personligen anser jag att man kan komma fram till något om man bara fick politikerna att börja agera för det dem vill uppfylla. Målet är att vi ska få 200 vargar i det här landet, nu finns det ca 100. Politikerna får väl se till att samerna får hjälp med renskötseln, får något bidrag, eller kanske hjälp med att hålla renarna avskilda från vargarna, etc etc. Något måste gå att göra! Något mer intelligent och genomtänkt än att skjuta alla vargar. Man hör överallt att samer behandlas illa av den svenska staten, och det håller jag med om. Men samerna blir knappast mer populära om de börjar skjuta varje varg som kommer i närheten av renara.

/A.S.

samerna förlorar 150 000 kronor på att rovdjuren river renar varje år. staten ger smarena 30 000 i ersättning.
jo faktiskt är det smartast att skjuta vargen. å är d så att vargarna ska va kvar så få väl politikerna komma upp å vakta så att inte dom river våra renar. d är ju vi som föder vargarna med våra renar så vi har all rätt i världen att klaga. och vi har inte råd att föda upp rovdjuren med våra renar. å är d så att ni ska klaga på att vi skjuter vargarna så få ni väll komma och mata dom med era hundar och katter från fjollträsk så kanske ni får ut en tia eller två på försäkringen om ni har någon. och sen naturlig process nja skulle inte tro d. sen va har vi för nytta av renarna i sverige ni kommer ju ändå aldrig upp och tittar på dom dom ska ju bara finnas där för att inte djurvännerna ska behöva fälla en tår för d vore ju katastrof. nog skulle ni oxå börja gnälla om vi fraktade ner ett gäng vargar och släppte ut dom i centrala fjollträsk. då kan vi börja diskutera varför vi ska ha kvar vargarna..
 
Re: Re: Re: Rovdjuren ska bort

rebuz; sa:
samerna förlorar 150 000 kronor på att rovdjuren river renar varje år. staten ger smarena 30 000 i ersättning.

Detta är något som man kan diskutera. Summorna är olika beroende på vem man frågar.

Nåja, alla samer är inte lika rabiata som en del i det är forumet. En jag träffade häromåret tyckte att det gällde att leva i hamroni med naturen. Rovdjuren tar en del ren för honom, men det har de gjort i generationer. De var även där före honom (som han uttryckte det).

Ett annat kul program var programmet 'svenskjäveln' som gick häromkvällen. Et lysande exempel på att det inom samerna även finns en hel del som ser ner på alla som inte är samer, til och med då de gifter sig med samer och slår sig ner i fjällvärlden och bedriver renskötsel. Just denna 'same' träffade jag för några år sedan och han var väldigt rabiat.

Så det finns alla sorter. Precis som det finns folk av alla sorter i södra sverige.

Sedan är vi kanske inte lika snabba här i fjollträsk att häva ur oss en massa okvädningsord som en del av er norrbottningar i 15-årsåldern tydligen är.

mvh Christian
 
Re: Re: Re: Rovdjuren ska bort

rebuz; sa:
A.S.; sa:
Jag vet inte om du är någon matematikexpert, men hur många renar finns i det här landet respektive hur många vargar det finns. Det är ju väldigt intelligent att skjuta vargen, det är tydligen det smartaste ni kan komma på där uppe. Tycka synd om renen gör man självklart, men det är ändå en naturlig process. Däremot när människan ska in och agera genom att skjuta alla vargar så förstörs den balansen.

Personligen anser jag att man kan komma fram till något om man bara fick politikerna att börja agera för det dem vill uppfylla. Målet är att vi ska få 200 vargar i det här landet, nu finns det ca 100. Politikerna får väl se till att samerna får hjälp med renskötseln, får något bidrag, eller kanske hjälp med att hålla renarna avskilda från vargarna, etc etc. Något måste gå att göra! Något mer intelligent och genomtänkt än att skjuta alla vargar. Man hör överallt att samer behandlas illa av den svenska staten, och det håller jag med om. Men samerna blir knappast mer populära om de börjar skjuta varje varg som kommer i närheten av renara.

/A.S.


och sen naturlig process nja skulle inte tro d. sen va har vi för nytta av renarna i sverige ni kommer ju ändå aldrig upp och tittar på dom


?

Utsidan.se och dess forum har en publik som har natur och friluftsliv som intresse, nog är det en och annan som åker upp och ser renar?
Likväl som att många paddlar ut i våra många skärgårdar och ser havsörn och säl som inte alltid gillas av befolkningen där.

Jag kan bara tala för mig själv, jag härstammar från Härjedalen och åker upp dit ungefär 6 gånger per år fördelat över hela året, plus ev. vandringsprojekt i andra fjällområden och i Norge.
Hemma i norduppland (det ligger norr om fjollträsk), paddlar jag mestadels kajak, i stort sett varje helg.

Jag vågar hävda att jag tillbringar mer tid i naturen än många jägare och jag vågar också påstå att ett sunt och friskt ekosystem inte kan vara utan dom rovdjur som är naturliga för området.


Jag vet inte var du fått din inställning mot Stockholmare eller vilka du ränkar som Stockholmare men jag hoppas du blir klokare med åren.



JL
 
Om det nu e en sådan satans förlust med renskötsel så lägg ner skiten och sluta gnäll. Om jag inte trivs på mitt jobb eller om lönen inte sätter mat på bordet så måste jag väl skaffa ett annat jobb, eller hur.

Jag råkade av misstag se den tragiska dokumentären om samerna och rovdjuren i veckan och det var ingen smickrande bild av samerna som gavs gällande våra rovdjur.. Rovdjuren har mer naturlig rätt i våra marker än våra uppfödda boskap och renar..

Jag är jägare, fiskare och en notorisk friluftsmänniska och jag vill ha rovdjuren kvar precis där dom är, jag vet att flera andra av Utsidans Jägare håller med mig, gå in på Jägarförbundet så skall ni få se på tokdårar.. pust

I vilket fall som helst så bör rovdjuren hanteras som alla andra jaktbara vilt, rovdjuren skall jagas om behov finnes precis som älg och rådjur.. Eftersom vi med vår infrastruktur har omöjliggjort för djuren att bete sig normalt så måste vi hjälpa till..
 
Re: Re: Re: Rovdjuren ska bort

rebuz; sa:
samerna förlorar 150 000 kronor på att rovdjuren river renar varje år. staten ger smarena 30 000 i ersättning.
jo faktiskt är det smartast att skjuta vargen. å är d så att vargarna ska va kvar så få väl politikerna komma upp å vakta så att inte dom river våra renar. d är ju vi som föder vargarna med våra renar så vi har all rätt i världen att klaga. och vi har inte råd att föda upp rovdjuren med våra renar. å är d så att ni ska klaga på att vi skjuter vargarna så få ni väll komma och mata dom med era hundar och katter från fjollträsk så kanske ni får ut en tia eller två på försäkringen om ni har någon. och sen naturlig process nja skulle inte tro d. sen va har vi för nytta av renarna i sverige ni kommer ju ändå aldrig upp och tittar på dom dom ska ju bara finnas där för att inte djurvännerna ska behöva fälla en tår för d vore ju katastrof. nog skulle ni oxå börja gnälla om vi fraktade ner ett gäng vargar och släppte ut dom i centrala fjollträsk. då kan vi börja diskutera varför vi ska ha kvar vargarna..

Jag vet inte ens om detta är värt å försöka svara på men jag ska försöka. Rovdjur innebär vissa svårigheter för människorna, liksom människorna innebär svårigheter för rovdjuren. Vad man måste komma till är en lösning där rovdjuren hålla till viss mån åtskilda från människorna för bägges bästa. Vi har inga vargar i Småland så jag har ingen erfarenhet av just sådana problem, men vi kan ta djur i allmänhet. Här nere inträffar väldigt ofta olyckor med människor och älgar inblandade, många gånger dör människor efter att de krockat med en stor älg. Problemet är ungefär likadan, vilda djur kommer i konflikt med civilisationen. Om vi säger att en person krockar med en älg och avliver från skadorna som orsakades av olyckan. Ska då denne persons familj, släktningar, vänner etc etc gå ut i skogen och skjuta ihjäl varje jävla älg för att hämmnas? Ska staten sen ersätta familjen med skadestånd med? Hur mycket ska familjen till den drabbade ha? Är ett liv värt 30 000?, 100 000? eller kanske mer?

Nu tycker jag att du ska ta dig en funderare och tänka efter vad som är viktigast. Att vi tar hand om vår natur och den värld vi lever i, men det ingår allt från att man återvinner papper till att man inte skjuter djur i onödan. Eller ska vi bara fokuserar oss på att tjäna pengar.
 
försök att fatta

Jag kan bara tala för mig själv, jag härstammar från Härjedalen och åker upp dit ungefär 6 gånger per år fördelat över hela året, plus ev. vandringsprojekt i andra fjällområden och i Norge.
Hemma i norduppland (det ligger norr om fjollträsk), paddlar jag mestadels kajak, i stort sett varje helg.

JL [/QUOTE]

detta handlar inte om hur många ggr man e ute i naturen.

och sen skulle jag tro att vi männsikor är lika mycke värda vare sig vi kommer från STH eller lappland men jag e bara så trött på alla stockholmare och sörlänningar som klagar fast dom inte vet vad dom snackar om.
det var någon annan som sa att man slutar med sitt jobb om man inte tycker om det. så här är det vi samer var först i detta land vi hade och har våra renar som vi lever på. renarna betade i olika delar av landet klart att det fanns vargar dom har nog funnits här ett bra tag. men nu är det så här att staten vägrar flytta på dom från våra betesmarker och eftersom dom river och dödar våra renar så måste vi ta bort dom. om det kom ett gäng ufo och pajade konsum affärerna så skulle staten sätta in militären för att flytta på dom. och samma är det för oss vi behöver våra renar vi lever på dom vi syr kläder av dom gör öglor till våra lasson ja man kan göra mycket av en ren. men nu är det så att vargarna förstör detta så vi måste ju ta bort dom på något vis. jag nämnde bidragen för att det var en grabb som sa att staten skulle fiksa bidrag och då skrev jag dom siffrorna för att visa att det inte funkar med dom bidragen. sen tror jag säkert att det kommer olika siffror från olika samer.
klart ja tycker att vargarna är vackra men dom hör absolut inte hemma på våra betesmarker och vägrar staten att flytta på dom så måste vi ju skjuta dom som ni säkert skulle göra med ufona i sth om dom fortsatte att pajja konsum.
 
Re: försök att fatta


det var någon annan som sa att man slutar med sitt jobb om man inte tycker om det. så här är det vi samer var först i detta land vi hade och har våra renar som vi lever på.


Men jag slår vad om att ni INTE vill återgå till at leva på detta. Om vi skulle strypa alal bidrag och konstgjord andning skulle ni knappast ha råd med motocyklar och helikoptrar va?

För att inte tala om att skolgången för era barn är lite dyrare för staten än den är för skolgången hos en Stockholmare.

Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Att kräva sin urmines rätt, men bara valda delar av den, är lite underligt.

Kan jag som Stockholmare hävda att jag var här före alla inflyttade landsortsbor och därmed skall jag ha företräde till lägenheter i innerstan?
 
Rovdjurshetsarna bland samerna brukar ju inte inskränka sitt hets till att bara gälla vargen, utan även järv, lo, björn och kungsörn. ”Skjut, gräv och tig” verkar vara den allmänna jargongen och varje år dödas rovdjur, många gånger på synnerligen bestialiska sätt som exempelvis ihjälkörda av skotrar. Personligen tycker jag det är en märklig inställning hos ett folk som gör anspråk på att leva i samklang med naturen. Att staten samtidigt betalar 6.50 kronor för varje krona renskötseln drar in gör det inte mindre märkligare. Jag tycker inte heller man kan hävda någon form av historisk rätt att bedriva renskötsel som den bedrivs idag, då det är först under 1900-talet som renskötseln ”industrialiserats” och inriktats på köttproduktion. Tidigare bedrevs renskötseln med mindre hjordar på ett nomadiserande sätt, man flyttade helt enkelt med hjorden i sina förflyttningar. Man kan ju till detta tillägga att vi i slutet av 1800-talet hade ca 1000 vargar i landet. De ca 2000 renskötande samerna borde ta itu med värre problem som överbetning av renlavar istället för att gnälla om ett fåtal rovdjur, särskilt som det finns ett mycket starkt demokratiskt stöd för att låta dessa arter vara en naturlig del av den svenska faunan. Ett annat alternativ vore att låta rennäringen underkastas samma marknadskrav som andra näringar vilket naturligt, utifrån tillgång och efterfrågan skulle reglera näringen.

/Dave
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.