Följefågel till Ormvråken

Jag vet att fågelintresset inte är så stort här på utsidan men försöker med en fråga ändå. Själv är intresset på topp, men är värdelös på att komma ihåg arter och beskrivningar.
Har vid ett antal gånger ute på den skånska slätten sett en mellanstor brunaktig lite smal fågel som följer Ormvråken. Den ser inte alls ut som ett byte utan flyger bredvid, framför och bakom. Någon som vet vad det kan vara för fågel?

/g
 
Kråkfåglar brukar ju jaga rovfåglar, men knappast ensamma! Flyger de verkligen tillsammans? Kan det vara 2 olika rovfåglar som unyttjar samma termikvirvel?
 
Det är ingen kråkfågel och jag är ganska säker på att det inte heller är någon annan rovfågel, då den är rätt mycket mindre än vråken. Den har ett helt annat flygsätt, den ”flaxar” inte så mycket med vingarna när den flyger, utan svävar mer graciöst (jag är som sagt dålig på beskrivningar). Fåglarna flyger ibland väldigt nära varandra. Har även sett att den lilla går ner och sätter sig på marken mellanåt och lyfter för att följa efter på nytt när vråken kommer tillbaka efter ett varv.
 
Har den kluvenstjärt?? I så fall är det en Glada och den äter egentligen as. Bor själv i Skåne men har aldrig reflekterat över detta att Ormvråken har en följe fågel men ska kolla.
 
Brun rackare

Bruna fåglar i mellanstorlek kan passa på lite av varje. Flygga ungfåglar och vuxna fåglar är ganska lika i storlek. Däremot är det könsskillnader mellan många rovfåglar där honan ofta är betydligt större. Ormvråkar kan ha rätt olika färg men storleken brukar inte variera så mycket.

Ormvråk brukar ofta hänga på termik liksom många andra rovfåglar.

Glada är en stor fågel, större än ormvråk i varje fall vad beträffar vinglängd, gladan har också lång och kluven stjärt så den är inte så trolig med den beskrivning du gett.

Vanliga mindre rovfåglar är tornfalk och sparvhök. Sparvhök troligare då tornfalk oftast jagar och ryttlar ganska nära marken och sällan ligger och segelflyger på termik.

Thure
 
mr.murphy; sa:
Har den kluvenstjärt?? I så fall är det en Glada och den äter egentligen as. Bor själv i Skåne men har aldrig reflekterat över detta att Ormvråken har en följe fågel men ska kolla.

Nej ingen Glada, den är ju lika stor som vråken.
Har egentligen bara sett de här fåglarna på nästan samma ställe, men rätt så många gånger under de sista två åren både på våren och på hösten.
 
Sekonderar Thure på sparvhök/tornfalk-tipset. Många fåglar kan mobba rovfåglar, men få har det seglande flygsätt som du beskriver.

Kolla en stund på den lille om den ställer sig och ryttlar (står stilla i luften) - i så fall är det definitivt tornfalk. Sparvhök brukar inte uppehålla sig över öppna fält så mycket, den föredrar ofta att jaga genom högre vegitation.

Dags att skaffa fågelbok och kikare, månne? ;)
 
Brun kärrhök

Den fögel du sett är om det är en långstjärtad brun fågel troligast en brun kärrhök! Att den "hänger" med en vråk är antagligen en slump, men vråkar är bra sällskap. Har själv haft en under min uppväxt...

Hittade en flygande bild om det är till någon nytta??

http://www.vgof.se/galleri284.jpg
 
Re: Brun kärrhök

klot; sa:
Den fögel du sett är om det är en långstjärtad brun fågel troligast en brun kärrhök! Att den "hänger" med en vråk är antagligen en slump, men vråkar är bra sällskap. Har själv haft en under min uppväxt...

Ja det lutar väl åt att det är den bruna kärrhöken, än om jag var bergsäker på att det inte var någon annan rovfågel. Men jag är fortfarande lite osäker på grund av att jag tycker att storleken inte riktigt stämmer, samt att jag inte sett den ryttla.

Blev lite nyfiken på att du haft en ormvråk. Var den tam eller, hade du den i så fall som unge (fågeln alltså). Berätta lite, än om det är en av våra vanligaste rovfåglar blir jag lika glad var gång jag ser dem.

/g
 
Ormvråken

Hade en skadad ormvråk i ett år som hade fått trast och kråkbehandling när vi fann den. Efter ett samtal till lokala ornitologer kunde jag ta reda på honom och efter ett halvårs tvångsmatande så accepterade den sin nya matkälla!!
Följde med på ryggsäcken på cykelturer för att stärka dess vingar som fått lite stryk av kråkor.
Hade inte fått honom att lämna oss efter ett halvår och det såg ut som vi skulle få behålla honom över sommaren men vid ett obevakat ögonblick blev ormvråksstackarn handtvättad av min mor och drog på sig en förkylning och dog.
Tråkigt med tanke på att han börjat repa sig efter sin dåliga start i livet. Det här var en ungfågel och därav möjligheten att få den "tam" och jag har ju fått möjligheten att studera en rovfågel på mycket nära håll... Kul erfarenhet. Nu för tiden roar jag mig med ett par häckande kungsörnar istället..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.