Gissa position

Två bildgåtor som påminner en om att vi går mot sommar. Vill inte förta den känslan, men om en 5-6 månader är det höst igen, så jag lägger in en höstbild ;)

Calle

Minns inte vad bergknallen heter, men nog är vi mellan Nikkaluokta och båtlänningen vid Ladjojaure och blickar åt nordost!?

/ F
 
Visst är det den bergknallen, närmare bestämt Gármasbákti.

Calle

Gôtt! Då ska vi se hur länge näste bildgåta överlever. Börjar med en ganska starkt beskuren bild med mitt fantastiska Unna i förgrunden. Det kommer fler ledtrådar vartefter. Var är vi?

/ F
 

Bilagor

  • gissa position 1.jpg
    gissa position 1.jpg
    74.4 KB · Visningar: 432
Jamen det afgrænser det vel til Sarek, Padjelante og Stora Sjöfallet - jeg kender ikke til andre natoinalparker som ligger op til hinanden, men det er måske ikke korrekt ?

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

PS Jeg gætter på vi er i Padjelanta og kigger ind i Sarek, i nærheden af Alkavare, måske lidt syd for Alkavare ?
 
Jamen det afgrænser det vel til Sarek, Padjelante og Stora Sjöfallet - jeg kender ikke til andre natoinalparker som ligger op til hinanden, men det er måske ikke korrekt ?

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

PS Jeg gætter på vi er i Padjelanta og kigger ind i Sarek, i nærheden af Alkavare, måske lidt syd for Alkavare ?

Resonemanget med den geografiska avgränsningen stämmer bra. Men vi är ännu inte framme vid rätt plats. Nya ledtrådar och bildvinklar kommer ikväll.

/ F
 
Får inte riktigt ihop det men jag chansar med en vild gissning ändå:

Du har slått upp tältet nedanför Suottasjtjåhkkå och vi ser i så fall östra utlöparen från Várdotjåhkkå samt östligaste delen av Áhkká?
 
Får inte riktigt ihop det men jag chansar med en vild gissning ändå:

Du har slått upp tältet nedanför Suottasjtjåhkkå och vi ser i så fall östra utlöparen från Várdotjåhkkå samt östligaste delen av Áhkká?

Att det är Ahkka som reser sig i bildens bakgrund stämmer alldeles utmärkt. Imponerande! Det var ju trots allt inte särskilt mycket att gå efter.

Fotoplatsen är dock inte riktigt rätt. Vi ska några kilometer längre sydost, nedanför Sarektjåkkas Nordtopp närmare bestämt. Här kommer hela vyn i obeskuret skick.

Ny bild, Tobbe!?

mvh F
 

Bilagor

  • gissa position 4.jpg
    gissa position 4.jpg
    45.6 KB · Visningar: 348
Mäktig bild på Áhkká!
Att det är Ahkka som reser sig i bildens bakgrund stämmer alldeles utmärkt. Imponerande! Det var ju trots allt inte särskilt mycket att gå efter.

Fotoplatsen är dock inte riktigt rätt. Vi ska några kilometer längre sydost, nedanför Sarektjåkkas Nordtopp närmare bestämt. Här kommer hela vyn i obeskuret skick.
Förklarar ju varför jag inte fick ihop förgrunden med resten av perspektivet.
Ny bild, Tobbe!?

mvh F
Nja, det var väl knappt godkänt, jag var ju ganska långt ifrån fotoplatsen. Men okejdå... Jag fortsätter i Calles anda och påminner om att snart är det höst...
 

Bilagor

  • 279_zoom.jpg
    279_zoom.jpg
    91.6 KB · Visningar: 345
Fotot är taget efter att jag nyss lämnat den vanliga färdvägen och gått upp ca 200 höjdmeter till en höjdrygg. En anledning till att jag gick upp dit var att det enligt kartan ser ut som att man kan få väldigt fin utsikt ner i nästa dalgång (på andra sidan höjdryggen).

Men sikten blev bara sämre och sämre och nästa dag när det var dags att packa ner tältet (uppe på höjdryggen) såg det ut så här:285_liten.jpgNågon fin vy ner i nästa dalgång (som borde ha skymtats bak tältet) blev det alltså inte den här gången.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.