Gissa position

Riktigt svårt, men lockande...
Jag börjar gissa så kanske vi kan locka fram lite fler ledtrådar.
Ser rätt kargt ut och det där med att gå upp för att se en annan dalgång...

...gör att jag gissar på Gieddeorda, strax NV om Áhpparjávri
 
Hej!

Betongklumparna vid tältplatsen tyder ju på någon slags mänsklig aktivitet, kanske någon installation vid norska gränsen eller i närheten av någon gammal gruva. Kan vi vara i närheten av Holkendurrie?

/ F
 
Riktigt svårt, men lockande...
Jag börjar gissa så kanske vi kan locka fram lite fler ledtrådar.
Ser rätt kargt ut och det där med att gå upp för att se en annan dalgång...

...gör att jag gissar på Gieddeorda, strax NV om Áhpparjávri
Du är väldigt nära men kan inte få rätt. Lägerplatsen är väl så gott som helt omöjlig att gissa på då det inte syns mycket av omgivningen men den är i vilket fall ca 2,4km fågelvägen från där bild #7211 är tagen. Ni kan få en annan vinkel på lägerplatsen men det är fortsatt #7211 som jag vill ha svar på.286_liten.jpg
Hej!

Betongklumparna vid tältplatsen tyder ju på någon slags mänsklig aktivitet, kanske någon installation vid norska gränsen eller i närheten av någon gammal gruva. Kan vi vara i närheten av Holkendurrie?

/ F
Nej det är bara vanliga stenar med snö på. Calle är mycket, mycket närmare.

Tillägg: Vid närmare mätning kan nog avståndet mellan fotoplats och lägerplats vara närmare 2,5km trots allt.
 
Hoppsan, hamnade jag så nära! Hade en tanke att en höstvandring kan ju utgå från t.ex. Abisko...

Kan det vara vid foten av Adnjetjårro, med tanke på bergsformationerna i bakgrunden?

Calle
 
Haha. Mitt livs första oavsiktliga aprilskämt (tror jag i alla fall...)! :) Men jag håller med om att de ser märkligt fyrkantiga ut.
 
Är egentligen på väg i säng nu men det blev ju en sådan rafflande spänning att man nästan vill sitta uppe lite tll...

Jag summerar ledtrådarna så här långt: Jag avvek från den vanliga färdvägen, gick upp ca 200 höjdmeter på en höjdrygg och tog bild #7211. Fortsatte sedan uppe på höjdryggen en sträcka motsvarande ca 2,5km fågelvägen och slog läger vid en sjö (uppe på samma höjdrygg) där det vid klart väder borde vara fin utsikt ner i nästa dalgång (alltså inte den jag kom ifrån).

Nu blir det go'natt! Fler ledtrådar kommer vid behov imorgon.

Tillägg: Höll på att glömma att Adnjetjårro kan ses på #7211 också.
 
Om du hade väntat tills det klarnat upp hade bildgåtan blivit lättare ;)

Med en dåres envishet gör jag ett nytt försök. Tror du plåtat från Stálubákti - i så fall är de närmaste fjällen Njuikkostak och Miesákcohkka.

Calle
 
Rätt!

Det hade också blivit mycket lättare om jag hade lagt upp hela bilden obeskuren:279_liten.jpgJag kom från Alesjaurestugorna, avvek från Kungsleden vid jokken från Čoalmmeriehpejávrráš (knepigt namn...) och sneddade upp i sluttningen väster om Stálubákti. Fotot tog jag ungefär här: 68°10'35.66"N, 18°24'57.58"E och sedan fortsatte jag en bit och slog läger här: 68°11'51.31"N, 18°25'53.33"E.

Mycket bra jobbat Calle! Hoppas att du har en ny knepig bildgåta på gång...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.