Funderingar kring UL och prylfixering.

Poängen här var ju att har man inte råd med dyra grejer kan man börja med billiga.

Och jag har inte haft några stora problem med mina billiga grejer. De är 10 år gamla nu och funkar fortfarande. Visst, ryggan har börjat gå upp i ett par icke kritiska sömmar, men i övrigt inga problem.

Det är inte säkert dyra saker är mer pålitliga, det finns gott om exempel här i forumet där folk har köpt en dyr sak som pajat direkt. Visst, de har kanske fått den utbytt kostnadsfritt, men det är ju inte samma sak som att den var mer pålitlig.

De pengar jag sparar på att köpa billiga saker fungerar som "försäkring" för om de går sönder. Ungefär som när tillverkarna av dyra grejer tar lite högre pris för att kunna byta ut som goodwill. Skillnaden är att i mitt fall ligger pengarna i min plånbok istället för hos tillverkaren.

Det är svårt med sådana här prylar men här finns ju ett forum att vända sig till.
Det är ju ok att vända sig hit till forumet att fråga om olika prylar, vissa prylar är bättre än andra.
Jag är nöjd med vissa prylar andra inte.
Mvh Glenn

PS. Det blev lite upprepningar DS:
 
Grejen är att man oftast inte behöver slänga ut en förmögenhet på att få lättare packning.

Min "lätta" ryggsäck köpte jag för 149 spänn på Rusta, mitt första "lätta" regnställ köptes också på Rusta (på Rea, jag köpte två till ställ samma vecka att ha som reserv eftersom de var så billiga).

Det tält jag använt mest (visserligen inte på fjäll, men ändå) kostade 149 spänn på Coop Forum. Sen köpte jag ett nästan likadant för 99 spänn på Rusta som "reserv", men det gamla har inte gått sönder ännu.

Plastbestick (inte engångs) hade vi hemma redan men jag började faktiskt med McFlurry-skeden (tyckte dock det var bökigt att få hålet tätt). Lätta-askarna som jag har som tallrikar var gratis (de slänger vi annars). Ok, äter man inte Lätta så, men då kanske man kan köpa ett par frysta soppor och använda de tallrikarna som ändå slängs annars.

Min kniv (som används till att öppna förpackningar, skära snören och korv) är en liten brytbladskniv från en sats som kostade 10 spänn (flera olika knivar och skrapor i den satsen).

Det finns massor med grejer som man kan lätta packningen med utan att lägga ut en förmögenhet. Mitt "lättaste" kök är en "Pepsi stove", sen köpte jag Biltemas toppmonterade "lätta" brännare (den är inte direkt dyr, den är iofs inte den lättaste som går att hitta heller men den är inte supertung).

Att att klippa bort onödiga remmar är också gratis:)

Vet vad du menar, jag använder faktiskt en sån där soppskål, plastbestick och har sen en vanlig pet-flaska istället för en nalogeneflaska. Jag skrev inte om min packning för att få den analyserad utan för att belysa det faktum att det blir väldigt dyrt för bl a mig att köpa lätt och bra utrustning på en gång.

Det jag vill säga är att ingen vill ju bära mer än vad som behövs men alla har ju inte råd att köpa lätta sovsäckar, tält, och gaskök på en gång utan sprider ut inköpen under en längre tid. Förra året valde jag att köpa ett nytt Bergans kompakt 2 väldigt billigt när en affär gick i konkurs här i Stockholm och i år blir det kanske ett lättare regnställ och en trangia gasbrännare.
Sen brukar jag ha med min systemkamera och två objektiv som väger tillsammans ca 1500g men det är något som jag kostar på mig.
 
Jag börjar kolla mer och mer på vad jag egentligen bär med mej, inte för att jag blivit klenare utan för att jag har släpat på en massa onödiga "bra ha saker" som ändå aldrig blev använda.
Det är mer skillnad än så mellan att titulera sig som UL-mästare eller tungpackare än att vara tanklös och tom i bollen. Att ta med sig prylar man inte behöver gör väl ingen lyckligare om man inte gör det i ett träningssyfte det vill säga.

Var och en blir salig på sin tro.... Men det är en bra reflektion tycker jag. Jag tror inte TS är ute efter att alla borde bära tungt. Vill man bära lätt så ska man givetvis göra det och det är väl knappast någon som vill bära onödigt mycket. Vad TS verkar vända sig mot eller i alla fall ifrågasätta, med viss rätt, är den extrema jakten på gram. Jag tror ingen märker om kängan man har på sig väger 850 eller 875 g. Då är det viktigare att den sitter skönt etc.

Som sagt, alla må göra som de vill men det är i alla fall en vettig reflektion.

Exakt, det är fascinationen med att väga allt på grammet och summera det till en siffra som är lägre än tidigare för att sen kolla i spegeln om djupet på smilgroparna ökat som är det intressanta och det närmast sjukliga beteendet som är under luppen.
Det finns människor som tidigare nämnts med nedsatt fysisk förmåga som behöver denna hjälp - inget fel i det. Andra bär med sig "utöverutrustning" som är tung (foto, jakt, barn).
Jag själv åkte på ett diskbråck efter att landat lite fel på brottningsmattan en tid tillbaka. Då fick jag anpassa min utrustning vilket ledde till en ryggsäck (tyngre än min förra!!! hemska tanke) men med ett bättre bärsystem. I övrigt inga förändringar i utr. då kan nämnas att jag bär för 2,5 personer, då nån i familjen tydligen är för liten för att gå och måste åka bärstol istället ;)

UL-hysterin har en direkt koppling till prylbögeriet som ökar konsumtionen - tänk om det kommer ett tält som väger 200 g mindre! Vänta tills smogen från Kina inte bara tagit död på de som bor i närområdet utan även lägger sig tät över den kära Kungsleden.

Bär vad Ni orkar bära, använd kroppen för att ta reda på det. Den kollen får man genom att lyfta och provgå utrustningen. Jag lovar man märker ingen skillnad på +- 3kg med normala förutsättningar - det får vi väl anta vara felmarginalen om man skulle uppskatta sin utrustning. Allt annat utöver det är inbillning.
Vad man däremot får ta i beaktande är att en 1,6 m 60 kg stäppräv inte orkar lika mycket som en östgötsk 2,0 m 110 kg skogsarbetare :) Även om jag har fått det motbevisat...
 
Senast ändrad:
Exakt, det är fascinationen med att väga allt på grammet och summera det till en siffra som är lägre än tidigare för att sen kolla i spegeln om djupet på smilgroparna ökat som är det intressanta och det närmast sjukliga beteendet som är under luppen.

Men det är väl inte konstigare är de som t.ex. bryr sig mer om märket på prylen än vad den kostar?

Finns betydligt sjukare beteenden än UL-packare på Utsidan. Har du inte läst varg-trådarna? :)
 
Men det är väl inte konstigare är de som t.ex. bryr sig mer om märket på prylen än vad den kostar?

Finns betydligt sjukare beteenden än UL-packare på Utsidan. Har du inte läst varg-trådarna? :)

Absolut - vi är alla mycket sjuka på var sätt :)
Men nu är det UL-packare som vi behandlar - vilka som blir nästa till rakning vet jag inte ;) Special Frilufsare i cammo-kit kanske?
 
UL-hysterin har en direkt koppling till prylbögeriet som ökar konsumtionen - tänk om det kommer ett tält som väger 200 g mindre! Vänta tills smogen från Kina inte bara tagit död på de som bor i närområdet utan även lägger sig tät över den kära Kungsleden.

En personlig reflektion:
Jag får lätt känslan av att det kanske vanligaste trådämnet här på utsidans forum är frågor om utrustning; vad man bör köpa, och om man kan få senaste råd och rön. Majoriteten av dessa diskussioner hittar man dock inte under avdelningen "Lättpackning".
Ett mycket vanligt svar på dessa frågor brukar tvärt om gå i stil med "Köp något som håller och är säkert", där det oskrivna lyder "Köp något medel eller tungt". Så att någon UL-hysteri råder ställer jag mig tveksam till(jag hittar t.ex. inte en enda svensk butik som saluför 55-65 liters ryggsäckar under 900g. Om det funnits en hysterisk marknad för det hade man inte behövt beställa sån't från Tyskland eller USA).

Jag håller dock med om att det är en extrem prylhets inom friluftsområdet just nu, sannolikt värre än någonsin, men jag skulle nog härleda det till att friluft är väldigt mycket på modet just nu.
...och mode, som bekant både är psykologiskt och ologiskt, kan man inte göra mycket åt när det väl fått fäste. Fråga t.ex. Apple... ;-)
 
Jag börjar kolla mer och mer på vad jag egentligen bär med mej, inte för att jag blivit klenare utan för att jag har släpat på en massa onödiga "bra ha saker" som ändå aldrig blev använda.
Likadant här, kajaken var duktigt nerlastad första turerna och jag har plockat bort eller bytt ut det som aldrig användes-inte funkade bra med tiden. På långturer över flera dar så hänger mitt specialtillverkade dieselkök med ut då det funkar i alla väder och är kompakt platt och passar bra i kajaken, inte världens lättaste men funkis och säkert. Tältet med liggunderlag mm. är utbytt mot tarp och hängmatta med tillbehör, inte heller det världens lättaste men går snabbt att slänga upp och kroppen gillar det skarpt. Extrabatterier till GPS, smartfåne, lanterna och annat elektroniskt byttes mot en Biltema solcell som ligger på akterdäck och en billaddare som inte väger speciellt många gram.

Allt är inte lättvikts men jag värderar funktion högre än gramjägeri och 2-3 kilo mer i en kajak gör varken till eller från, speciellt inte med en Hobie sit-on-top som räcerpaddlarna nog betecknar som pråmig.

Jag har prylar jag trivs med och använder och sliter på.
 
Jag håller dock med om att det är en extrem prylhets inom friluftsområdet just nu, sannolikt värre än någonsin, men jag skulle nog härleda det till att friluft är väldigt mycket på modet just nu.
...och mode, som bekant både är psykologiskt och ologiskt, kan man inte göra mycket åt när det väl fått fäste. Fråga t.ex. Apple... ;-)
Du är inte dykare va? DÄR kan man snacka om prylnörderi i den högre skolan. Jag har grejer från 60-talet som funkar alldeles utmärkt och min rigg är en mix av "gammalt skit" och en del hemslöjd och helmasken var nog modern i början på 50-talet. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.