Fällkniven F1

En reservchokladkaka på 100 g och en bestämd vilja att gå ut ur en besvärlig situation är betydligt mera funkis än att stanna ute för mer exponering och försöka överleva på platsen. Snacket om överlevnadskniv är mycket obra som jag ser det.......
En kniv är ett verktyg, till vad avser du bruka det?
En knivegg slits vid arbete, återställningen heter bryning, lär dig det. I terrängen är det inte funkis att slipa om en kniv, lämna det till de som har kompetensen och utrustningen eller skaffa dig bådadera.
F1an är ingen dålig kniv, men beroende vad du skall bruka den till finns det många mer ändamålsenliga och billigare.
En stridskniv behöver av flera skäl parerstång. Men för att diskutera militära knivar finns det andra forum. För den debatten där.
 

Cannonball

Gäst
Håller med om att det här med överlevnadsknivar, (vad det än må vara??) låter lite löjligt! Ser F1:an som en mycket bra allroundkniv! För mig funkar den till det mesta.
 
En reservchokladkaka på 100 g och en bestämd vilja att gå ut ur en besvärlig situation är betydligt mera funkis än att stanna ute för mer exponering och försöka överleva på platsen. Snacket om överlevnadskniv är mycket obra som jag ser det.......
En kniv är ett verktyg, till vad avser du bruka det?
En knivegg slits vid arbete, återställningen heter bryning, lär dig det. I terrängen är det inte funkis att slipa om en kniv, lämna det till de som har kompetensen och utrustningen eller skaffa dig bådadera.
F1an är ingen dålig kniv, men beroende vad du skall bruka den till finns det många mer ändamålsenliga och billigare.
En stridskniv behöver av flera skäl parerstång. Men för att diskutera militära knivar finns det andra forum. För den debatten där.


För det första så måste man väl vara otroligt okunnig om man inte kan tälja, sköta lägeruppgifter osv med en F1:a - man måste nästan ligga på en femårings kunnskapsnivå om man finner denna kniv vara oduglig till sådant... ;)
Den är ypperlig till dessa saker.
Har själv de klassiska skogsknivarna som förespråkas av många här men måste säga att den lilla, lilla fördel de ger vid viss tillfällen aldrig uppväger det de saknar vid så många andra tillfällen.
Fast det är klart, är man bara ute och fingår i skogen så är ju f1:an lite overkill kanske - då räcker det ofta med en lite fällkniv.


Att sedan kalla denna kniv för en stridskniv blir ju synnerligen fånigt - den är framtagen för att en nedskjuten pilot skall kunna överleva i vildmarken; kunna utföra alla uppgifter en kniv skall klara, vilket den lyckas med alldeles ypperligt som sagt.
 
mycket enkelt, för att dom håller.. det har mycket lite med funktion att göra..

oxymoron

Det är väl en grundläggande funktion för verktyg - att de håller. Som jag förstår det verkar det finnas mycket få knivar som är lika bra som F1 på så många saker, men som samtidigt kan fungera i gråskalan matkniv - kniv - stämjärn - yxa.

Piloter eller värnpliktiga spelar ingen roll. Jag tror inte militären skulle slösa flygbränsle på F1 knivar om de inte tyckte att det var lämplig utrustning.
 
men varför vill militären ha den då? om den är så dålig.. jag trodde militären bara köpte grejjer utifrån funktion? eller är det så att alla dessa F1 och Bravo 1 etc bara köps in för att soldaterna ska få fina leksaker att titta på?

(obs: en mild sarkastisk underton, men frågan är ärligt menad.)
Alltså låt oss reda ut vissa begrepp. F1 (namnet är deriverat från en kombination av tre termer: Fällkniven, Flygvapnet och Formel 1) är en kniv designad med tanke på piloternas sammanlagda behov. Inte enbart överlevnad således.

Den första utgåvan hade ett ATS-34 flatslipat blad med en liten primäregg och är således ganska olik dagens modeller. Orsaken till denna skillnad är att från att ha varit en "flygvapenkniv" så har kniven blivit en utekniv. Detta pga allmänhetens diverse krav, en del ekonomiska svårigheter (problemet med Linder) samt flytten till Japan (produktionsflytten vill säga) varvid man bytte både stålsort och sedermera också bladprofil.

Designen bakom Bravo 1 följer en annan filosofi. Denna modell togs fram i sambarbete med USMC:s Recon Unit för ca 5 år sedan. Dessa soldater är de facto spioner som jobbar bakom fiendelinjen och därmed är deras krav tämligen speciella.

Egentligen var det inte Bravo 1 som vann (eftersom den inte fanns då) utan dess föregångare Gameskeeper. Gameskeeper sopade golvet med sådana märken som Ontario, Becker, Strider, Rat, Swamp Rat och dessutom Fällkniven F1! 12 märken och varierande modeller testades.

Bravo 1 är resultatet av den rekonstruktion av Gameskeeper-kniven som följde.

~Paul~

PS Den lilla ramp som skjuter upp på Bravo 1-bladet är inte en traditionell tumramp som så många tror utan en s k fire striker!
 
1. För det första så måste man väl vara otroligt okunnig om man inte kan tälja, sköta lägeruppgifter osv med en F1:a - man måste nästan ligga på en femårings kunnskapsnivå om man finner denna kniv vara oduglig till sådant... ;)

2. Den är ypperlig till dessa saker.

3. den är framtagen för att en nedskjuten pilot skall kunna överleva i vildmarken; kunna utföra alla uppgifter en kniv skall klara, vilket den lyckas med alldeles ypperligt som sagt.
1. Fast det är inte det som seobserver skriver. Han påstår inte att det "inte går" att utföra alla dessa uppgifter med en F1:a. Däremot skriver han att varje kniv har sitt optimala användningsområde och i samband med uteliv så finns det bättre kandidater än modellen F1. Detta håller undertecknad fullständigt med om.

2. Nej, den är inte ypperlig till de av dig listade uppgifterna. Vilken mora som helst är faktiskt bättre till att tälja med. Och i stort sett vilken mora som helst är bättre till camping. Problemet med F1:an när det gäller dessa arbetsuppgifter är slipfasen och bladprofilen. Ett utpräglat yxformat (konvex) blad med en så pass tilltagen bladtjocklek är inte en optimal täljkniv. I samband med camping är det framför allt bladtjockleken och bladlängden som försvårar användningen.

3. Läs gärna mitt förra inlägg ;).

~Paul~
 
1. Det är väl en grundläggande funktion för verktyg - att de håller.

2. verkar det finnas mycket få knivar som är lika bra som F1 på så många saker

3. Piloter eller värnpliktiga spelar ingen roll. Jag tror inte militären skulle slösa flygbränsle på F1 knivar om de inte tyckte att det var lämplig utrustning.
1. Problemet är att veta vad de skall hålla för. Var går gränsen för normalt användande och misshandel? Vem sätter dessa gränser? Om du läser på Fällkniven sajt så hävdar man inte att kniven "tål allt". Man skriver: "kniven kan användas till allehanda normalt men också påfrestande arbete".

2. Eller lika dåliga. Det beror på hur man ser på problematiken ;). Alla knivar är ju kompromisser.

3. Som sagt, piloternas krav är tämligen speciella och har ganska lite med normalanvändaren att göra.

~Paul~
 
oxymoron

Det är väl en grundläggande funktion för verktyg - att de håller. Som jag förstår det verkar det finnas mycket få knivar som är lika bra som F1 på så många saker, men som samtidigt kan fungera i gråskalan matkniv - kniv - stämjärn - yxa.

Piloter eller värnpliktiga spelar ingen roll. Jag tror inte militären skulle slösa flygbränsle på F1 knivar om de inte tyckte att det var lämplig utrustning.

Mycket vad man utrustar FMs personal är inte optimalt för användningen, andra faktorer som 30 års service, lagringsbarhet, återanskaffningsgaranti, reparationsbarhet, hållbarhet är prioriterande.
Har själv mer än en gång förvånats över att NATOs fallkrav även gäller på delikat utrustning bl a.
När vi prövade kikarsikten dög inte det bästa för att det var klistrat ihop.......och det blev i slutändan dyrbart för skattebetalarna......
 

Cannonball

Gäst
Jag antar att den här frågan är ställd till mig.

I stället för att försöka förklara med ord så är det kanske lättare att illustrera tekniken med några bilder:
Fnglinegrepp.jpg


~Paul~

Detta är en teknik som användes av polis och väktare med den gamla batongen, om busen skulle få tag i batongen och slita den ur handen på lagen, så ska inte länsman följa med utan vrida sig ur linan. Fånglina använder jag runt handleden för att inte tappa kniven i vatten, skrevor eller dylikt. No offence Paul. :)
 
oxymoron

Det är väl en grundläggande funktion för verktyg - att de håller. Som jag förstår det verkar det finnas mycket få knivar som är lika bra som F1 på så många saker, men som samtidigt kan fungera i gråskalan matkniv - kniv - stämjärn - yxa. .[/QUOTE]

moron kan du vara själv.. ;)

överdriven och omotiverad hållbarhet är inget självändamål, en kniv är ett precisionsverktyg och det finns ingen försvarbar anledning att man ska kunna öppna bildörrar med densamma. Jag känner till att många gillar att bända, hacka, gräva och hugga med sina knivar men det blir inte mer rätt för att många gör fel. rent funktionsmässigt är en morakniv helt överlägsen en F1 på allt som en kniv är tänkt att användas till.. sen kan man om man är som mig skaffa en flådig kniv för att man är pryltokig men då finns det väl lite sexigare knivar en dessa F1 knivar i övre budgetsegmentet..

Piloter eller värnpliktiga spelar ingen roll. Jag tror inte militären skulle slösa flygbränsle på F1 knivar om de inte tyckte att det var lämplig utrustning.

det är en jäääävla skillnad på att köpa in några flashiga knivar till några få piloter för att trimma deras ego och på att köpa in till en värnpliktsarmé.. det flygvapnet gör av med på knivkontot får du inte upp ett plan i luften för.. så viist är det en jävla skillnad.
 
Detta är en teknik som användes av polis och väktare med den gamla batongen, om busen skulle få tag i batongen och slita den ur handen på lagen, så ska inte länsman följa med utan vrida sig ur linan. Fånglina använder jag runt handleden för att inte tappa kniven i vatten, skrevor eller dylikt. No offence Paul. :)
Nejdå, ingen fara.

Men alltså, egentligen spelar det ingen roll vem eller vilka som använder det här greppet. Huvudsakligen är att det funkar. Självklart är det i samband med huggande och större knivar som greppet kommer till sin rätt allra mest.

~Paul~
 

Cannonball

Gäst
Ok, det är möjligt att det funkar på större knivar. Men på min F1, EKA Nordic W11 och
Sog Seal Pup har jag inte fått det att funka. Kanske det är min teknik det är fel på. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.