Fällkniven F1

Snodden, anvädner du den så hårt spånd runt handen att fingrarna inte kan slinta ner över eggen?
Jag trodde öglan/snodden var till mer för att inte tappa bort kniven om den mot förmodan skulle lossna ut slidan.
Jag antar att den här frågan är ställd till mig.

I stället för att försöka förklara med ord så är det kanske lättare att illustrera tekniken med några bilder:
Fnglinegrepp.jpg


~Paul~
 
Jag antar att den här frågan är ställd till mig.

I stället för att försöka förklara med ord så är det kanske lättare att illustrera tekniken med några bilder:
Fnglinegrepp.jpg


~Paul~

Ja, frågan var till dej och nu förstår jag hur du menar. Har inte funderat på att använda ögla på det viset men jag kan gissa att du lärt dig detta i grönkläder (eller det var kanske bara en dum gissning pga blånerat blad) och jag anar vad syftet då är men den diskussionen hör inte hemma på utsidan så jag stannar den diskussionen här.

Däremot är det ju en virtuell parerstång och öglan kan ju även fästas i någon annat som "tappa bort-begränsare".

/Patrik, numera mer sugen på en x1-kniv, ska bara bestämma mig om S1 är lagom stor eller om F1 räcker eller om jag vill ha BiB : A1
 
1. jag kan gissa att du lärt dig detta i grönkläder

2. Däremot är det ju en virtuell parerstång och öglan kan ju även fästas i någon annat som "tappa bort-begränsare".
1. Bilden är inte min. Jag har fått den av en kompismedlem på ett annat forum (amerikanskt).

2. Precis, fånglinan funkar som en parerstång och kan också fästas i bältet genom en karbinhake. På det viset så är risken för att tappa kniven obefintlig även om den skulle åka ur slidan. Som fånglina så rekommenderar jag en Paracord 550.

~Paul~
 
det verkar ju skitkorkat att linda in handen och kniven med fallskärmslina, man förlorar dessutom all flexibilitet när det gäller hantering av kniven.. vad kan man göra när man har dragit ihop kniv/hand på det viset, hugga ner en björn? fast det är ju ännu mer korkat om man ger sig på stridstekniker med kniv på det viset så glöm förslaget om björn..

när det kommer till överlevnad, köp vilken kniv du vill så länge du gillar den, det handlar mer om handhavande än om valet av kniv, en skicklig knivman kan klara sig med vilken skitkniv som helst men en klåpare aldrig kan lära sig hantera kniv oavsett vilken kniv dom köper.. gillar du F1 så köp den, har kniven i sig ingen erotisk upplevelse så köp en mora på macken, dom skickligaste knivmännen jag har träffat kör mora, konstigt va.. iofs, så köper dom bladen och skaftar själv efter behov..
 
det verkar ju skitkorkat att linda in handen och kniven med fallskärmslina, man förlorar dessutom all flexibilitet när det gäller hantering av kniven.. vad kan man göra när man har dragit ihop kniv/hand på det viset, hugga ner en björn? fast det är ju ännu mer korkat om man ger sig på stridstekniker med kniv på det viset så glöm förslaget om björn..
Hahaa, snacka om att förvrida fakta. Självklart använder man inte det hel greppet precis hela tiden.

Poängen är att ta till den här metoden vid speciella tillfällen, t ex när det är risk för att slinta i samband med handskar eller blöta/feta händer och när man vill ha extra tryck genom att anbringa så mycket kraft som man orkar.

Av narurliga orsaker så är inte det här greppet vidare praktiskt om man kör med omvänt grepp eller använder kniven till finlir. Men jag antar att du vet allt det här och som vanligt endast försöker att juica upp tråden genom en liten provokation ;) (det är ju ditt varumärke :)).

~Paul~
 
Jag gillar min F1:a skarpt. Visst skulle jag klara mig med en mora, och vid första anblick är det inte mycket som skiljer dem åt (plast etc). När jag provade den första gången insåg jag skilladen, och det är främst känslan. Den är gedigen, och känns inte alls rackig som en mora.

Att kniven skulle vara svårslipad är en myt. Den är lättskärpt om man vet vad man gör.

Jag slipar min med våtslippapper i graderna 400-1200 och striglar mot läder eller tidningspapper.

Gör som så:
ta en bit cellplast/musmatta
lägg aktuellt slipark på, tejpa fast.
tryck mjukt ner eggen mot sliparket, så cellplasten pressar mot hela eggens konvexa yta.
dra RYGGEN mot dig (OBS "skär" inte emot sliparket, utan dra ifrån när du slipar konvexa eggar)

Gå succeivt mot finare slippapper. Därefter är det bara att strigla, och prova skärpan mot något lämpligt.

Tyvärr går det så långt mellan mina slipningar att det blir lite som att sätta in nya batterier i en ficklampa som behövt det länge: OJ!! var den så bra!
 
...Poängen är att ta till den här metoden vid speciella tillfällen, t ex när det är risk för att slinta i samband med handskar eller blöta/feta händer och när man vill ha extra tryck genom att anbringa så mycket kraft som man orkar...

Med det lilla jag provat irl (läs hemma i köket) så kan man lätt få ut fingrarna över eggen även om remmen är så tajt så den skär in obehagligt i handen. Måste hålla med Patric i detta fall:)
 
Med det lilla jag provat irl (läs hemma i köket) så kan man lätt få ut fingrarna över eggen även om remmen är så tajt så den skär in obehagligt i handen. Måste hålla med Patric i detta fall:)
Så du menar att Patrics metod som går ut på att använda kniven utan fånglina och utan parerstång skulle vara säkrare??!? Du förstår väl att det faller på sin orimlighet, eller?

Dessutom måste det vara fel på din teknik. När jag provar detta grepp med korrekt justerad längd på linan och tillräckligt långt handtag så är risken obefintlig att man skall skära sig genom att fingrarna glider över eggen.

~Paul~
 
Så du menar att Patrics metod som går ut på att använda kniven utan fånglina och utan parerstång skulle vara säkrare??!? Du förstår väl att det faller på sin orimlighet, eller?
Nä, men jag tycker som patric att remmen inte tillför något vettigt till hur jag använder knivar. Tyvärr:)
Än så länge har jag aldrig? skurit mig för att jag saknat lina eller stång...och jag har skurit mig en del ändå.

Dessutom måste det vara fel på din teknik. När jag provar detta grepp med korrekt justerad längd på linan och tillräckligt långt handtag så är risken obefintlig att man skall skära sig genom att fingrarna glider över eggen.
Där har vi det - jag har för kort handtag. Om handtaget var 20cm långt skulle det nog funka ;)
I övrigt har jag svårt att se att tom jag skulle kunna missförstå bilderna hur remmen skall användas.
 
Alltså, jag har använt den här metoden under många år i samband med varierande knivar, medan du precis nyligen har provat den i ditt kök. Trots det är du säker på att jag har fel och ironiserar över handtagslängden.

Handtagslängden behöver inte vara 20 cm utan så pass lång att du inte kan glida över eggen i samband med fånglinegreppet. Varken mer eller mindre. Längden på linan är lika avgörande. Man måste prova sig fram och samtidigt bestämma huruvida man tänker använda kniven på vintern med vantarna på. Av denna anledning har jag speciella vinterknivar och dito sommarknivar.

Och återigen. Det faktum att du tycker att min metod inte tillför något kan ju samtidigt inte betyda att Patrics metod utan fånglina och parerskydd är säkrare, eller hur?

Du skriver vidare: "Än så länge har jag aldrig? skurit mig för att jag saknat lina eller stång...och jag har skurit mig en del ändå."

Tycker du inte att du säger emot dig själv här? Du erkänner ju helt klart att du har skurit dig en del. Vem vet, kanske hade du inte gjort det om du använt fånglinegreppet och parerskydd? ;).

~Paul~
 
Alltså, jag har använt den här metoden under många år i samband med varierande knivar, medan du precis nyligen har provat den i ditt kök. Trots det är du säker på att jag har fel och ironiserar över handtagslängden.
Jag är inte säker på nånting - tydligen inte ens på vad smileyn ;) betyder.

Handtagslängden behöver inte vara 20 cm utan så pass lång att du inte kan glida över eggen i samband med fånglinegreppet. Varken mer eller mindre. Längden på linan är lika avgörande.
Hur långa skall handtagen vara då? Mina knivar har handtag mellan 8-12cm, dvs 3-4 fingersgrepp för mina 11cm-kontorshänder.

Och återigen. Det faktum att du tycker att min metod inte tillför något kan ju samtidigt inte betyda att Patrics metod utan fånglina och parerskydd är säkrare, eller hur?
Visst "är" det säkrare med lina och parerskydd (framförallt om man skall stöta vilket jag aldrig gör), men imo är de bara ivägen för det mesta.

Tycker du inte att du säger emot dig själv här? Du erkänner ju helt klart att du har skurit dig en del. Vem vet, kanske hade du inte gjort det om du använt fånglinegreppet och parerskydd? ;).
Betyder smileyn att du är ironisk eller skojar? Svårt det här med internet...
Hade jag haft lina och skydd hade jag inte kunnat hålla kniven som jag har hållt den när jag skurit mig, bla greppandes över bladet för fintäljning odyl.

För att återgå till tråden så håller jag med dig om dina synpunkter på handtaget på F1:an...

PS. Jag brukar vinterkitta cykeln, men har inte kommit så långt att jag gör det samma med knivarna =D
 
1. Hur långa skall handtagen vara då? Mina knivar har handtag mellan 8-12cm, dvs 3-4 fingersgrepp för mina 11cm-kontorshänder.


2. Visst "är" det säkrare med lina och parerskydd (framförallt om man skall stöta vilket jag aldrig gör), men imo är de bara ivägen för det mesta.


3. Betyder smileyn att du är ironisk eller skojar? Svårt det här med internet...
Hade jag haft lina och skydd hade jag inte kunnat hålla kniven som jag har hållt den när jag skurit mig, bla greppandes över bladet för fintäljning odyl.

4. För att återgå till tråden så håller jag med dig om dina synpunkter på handtaget på F1:an...

5. PS. Jag brukar vinterkitta cykeln, men har inte kommit så långt att jag gör det samma med knivarna =D
1. Som jag skrev i mitt förra inlägg. Du måste testa dig fram. Gör först en lös knut. Testa sedan om det finns risk för att glida över eggen. Om det gör det så stramar du åt mer och mer, alternativt tvinnar linan.

Om du trots allt inte lyckas få ett perfekt och säkert grepp så är handtaget helt enkelt för kort. Det här är således inte någon metod som man använder på små fällknivar. Oftast handlar det om s k huggare och "överlevnadsknivar".

2. OK, äntligen överens :).

3. Nej alltså, det betyder närmast "glimten i ögat - sneaky". Ber om ursäkt för det. I samband med finlir så kan du förståss inte använda den här metoden.

4. Tackar.

5. Testa, vet jag. Jag har en hel del knivar som är "pimpade" för både vinter och sommarbruk. Allt från cykeltejp till Leucoplast och paracordlindade handtag.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.