Utrustningslista för novembervandring

Re: Golv?

GustavOh; sa:
Som någon tidigare funderar jag över ditt dryga kilo golv.
Ni skulle vara två i kåtan om jag förstår det hela rätt. Behöver ni verkligen heltäckande golv inomhus då, eller skulle ni kunna trimma bort hälften eller så? Utan att förlora någon kåtkänsla? (Ja vad skulle det annars heta :))

Under kaminen vil du väl i alla händelser inte ha något golv.
I början körde vi utan golv, precis som i armétälten, la in granris vid skogsvandringar. Och det går bra, fast småprylar har en tendens att försvinna ner i terrängen:) Granris går bra när man är stationär, men annars blir det mycket jobb att ordna med det varenda kväll. Dessutom går det åt mycket granris, så man får samla på stort område för att sköta det snyggt, ta lite här och lite där. Total täckning med granris kör vi bara vintertid när vi ska vara kvar i lägret några dagar.

Kåtans golv är specialkonstruerat. Precis som kåtan indelat i 8 tårtbitar, med knappar som knäpps fast inifrån, ovan kåtans stormmattor. Knäpps golvet inte fast är det snart på drift. Runt eldstaden kan golvet knäppas upp på olika vis, beroende på hur man vill ha det. Golvet kan knäppas igen och täcka hela marken, vilket är bra för att minska kondens när marken är fuktig. Det knäpps lätt upp t.ex på bägge sidor om dörren så sjöblöta kläder kan hängas upp och få rinna av, innan golvet stängs. Har själv tänkt på lättare alternativ, men inget verkar lika bra som ursprungsgolvet, även med hänsyn taget till vikten. En biltema pressening vore en hädelse;-), dessutom måste en pressening fixas till så mycket att det känns inte som att det är värt det.
 
Raskesven; sa:
...En del saker är kanske inte rationella ur viktsynpunkt, men ur trivselsynpunkt...

Raskesven

Ja, så länge du trivs så är jag nöjd :)
Jag tänker inte börja kommentera kläderna då det är så personligt vad man prioriterar i den vägen.

Då är det bara att önska en trevlig tur!

/Micke - som nog oxå hellre trivs än bär lätt ;-)
 
P.D; sa:
Om jag får snurra vidare på ämnet regnskydd en aning,
så måste jag säga att det finns inget som jagar bort elaka regnmoln så effektivt som att stanna upp och krångla på regnskyddet !

/P.D
Aha, regnskyddet fyller samma funktion som ett paraply i stan. Ytterligare en positiv aspekt att väga in:)

Raskesven
 
Re: Re: Golv?

Raskesven; sa:
Kåtans golv är specialkonstruerat. Precis som kåtan indelat i 8 tårtbitar, med knappar som knäpps fast inifrån, ovan kåtans stormmattor. Knäpps golvet inte fast är det snart på drift. Runt eldstaden kan golvet knäppas upp på olika vis, beroende på hur man vill ha det. Golvet kan knäppas igen och täcka hela marken, vilket är bra för att minska kondens när marken är fuktig. Det knäpps lätt upp t.ex på bägge sidor om dörren så sjöblöta kläder kan hängas upp och få rinna av, innan golvet stängs. Har själv tänkt på lättare alternativ, men inget verkar lika bra som ursprungsgolvet, även med hänsyn taget till vikten. En biltema pressening vore en hädelse;-), dessutom måste en pressening fixas till så mycket att det känns inte som att det är värt det.

Jo, jag förstår.

Men vore det då inte ett alternativ att lämna hälften av tårtbitarna hemma? Då sparar ni sex hekto, och har fortfarande golv till en sovdel där småsaker inte ramlar ned i terrängen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ingen kniv eller yxa???

Nordesjo; sa:
tigertamjaren; sa:
Karlsborg, mitten av oktober 1985, knädjup snö och tio minusrader i nästan en vecka. Man VET aldrig...

Precis. Sverige har två årstider. På den ena kan det snöa när som helst och den sträcker sig från oktober till maj.
Snöskor kanske inte behövs, men ett golv är nog trevligt.

PS: Om man kör sina havregryn i mixer innan man drar ut behöver inte gröten kokas, utan endast dra ett par minuter i kåsan. Ingen disk. Ingen Teflonkastrull.

Gagnef Maj 2003:
gagnef_majvader.jpg
Nä, brytningstiden mellan höst och vinter är knepig. Svårt att gardera sig. Vägrar dock packa för en vintervandring redan nu, det kommer fram mot nyår.

För ett antal vintrar sedan, när det var noll snö runt juletid och förväntat noll snö enligt väderleksrapporten, blev vi avsläppta i Bergslagen sent på kvällen, knallade iväg och slog upp lägret på barmark. När jag vaknade tidigt på morgonen var det konstigt tyst, och mörkt. Kikade ut; flera dm snö hade kommit och det bara fortsatte. Den vandringen blev slitsam, trots att vi kortade ner den rejält.

Men om det kommer snö i inledningen av november ligger den "nog" inte kvar så djupt att vi fastnar där. Man får göra en sannolikhetsbedömning, men vara beredd på ändrade planer.

Det där med gröten och mixern ska jag testa.

Raskesven
 
Re: Re: Re: Golv?

GustavOh; sa:
Raskesven; sa:
Kåtans golv är specialkonstruerat. Precis som kåtan indelat i 8 tårtbitar, med knappar som knäpps fast inifrån, ovan kåtans stormmattor. Knäpps golvet inte fast är det snart på drift. Runt eldstaden kan golvet knäppas upp på olika vis, beroende på hur man vill ha det. Golvet kan knäppas igen och täcka hela marken, vilket är bra för att minska kondens när marken är fuktig. Det knäpps lätt upp t.ex på bägge sidor om dörren så sjöblöta kläder kan hängas upp och få rinna av, innan golvet stängs. Har själv tänkt på lättare alternativ, men inget verkar lika bra som ursprungsgolvet, även med hänsyn taget till vikten. En biltema pressening vore en hädelse;-), dessutom måste en pressening fixas till så mycket att det känns inte som att det är värt det.

Jo, jag förstår.

Men vore det då inte ett alternativ att lämna hälften av tårtbitarna hemma? Då sparar ni sex hekto, och har fortfarande golv till en sovdel där småsaker inte ramlar ned i terrängen.
Jag var nog lite otydlig; tårtbitarna sitter ihop. Vill inte sätta igång och skära i golvet. Men jag är nu inne på mitt andra golv. Kanske vore idé att ta det gamla golvet och snitta till. Hmm, tål att tänka igenom.
 
opel; sa:
Raskesven; sa:
...En del saker är kanske inte rationella ur viktsynpunkt, men ur trivselsynpunkt...

Raskesven

Ja, så länge du trivs så är jag nöjd :)
Jag tänker inte börja kommentera kläderna då det är så personligt vad man prioriterar i den vägen.

Då är det bara att önska en trevlig tur!

/Micke - som nog oxå hellre trivs än bär lätt ;-)
Tack, det kryper redan i en.

Raskesven
 
Mat 700 g

Måste få kolla lite om vad du äter på din lilla tripp ?
Sedan om hur mycket ni tänkt vandra och vart i Glasskogen? Känner du inte känslan av att vara lite som en stålle som kommer med 26 kg på ryggen bland andra vandrare med termos och mackor? Det är ju en och annan gubbe ute med bössa på rygen i dessa tider. Men samtidigt så är det med avundsjuka jag skriver dessa rader eftersom jag inte har tid att njuta av livet som du gör.
 
Re: Mat 700 g

alhambra; sa:
Måste få kolla lite om vad du äter på din lilla tripp ?
Sedan om hur mycket ni tänkt vandra och vart i Glasskogen? Känner du inte känslan av att vara lite som en stålle som kommer med 26 kg på ryggen bland andra vandrare med termos och mackor? Det är ju en och annan gubbe ute med bössa på rygen i dessa tider. Men samtidigt så är det med avundsjuka jag skriver dessa rader eftersom jag inte har tid att njuta av livet som du gör.
Grötfrukost är standard. Grovt bröd och rökt korv till gålunch. Blandat Wildlife och egentorkat till middag. Kokkaffe. En havrekaka per dag håller jag med. Russin, nötter och choklad för snabbenergi håller vandrarkompisen med.

Vi ska inte vandra i Glasskogen, utan i trakterna norr om Tyngsjö och öst om Höljes. Planen är inte spikad ännu.

Stollarna är de som bara har termos och mackor, och som måste "hem" varje kväll;-) Dessutom följer vi nästan aldrig leder utan finner vår egen väg bland stigar och stiglöst, så vi slipper de flesta stollarna;-)

Tid att njuta av livet får man om man prioriterar och strävar efter att tillvaron ska ge utrymme åt det man verkligen vill.

Raskesven
 
Jag ger mig in i tråden och försöker låta bli att hugga på de "stora" bitarna:)

549 Liggunderlag: Fjällräven 14 mm, läderrem

Är det av komfortskäl du valt tjockleken? Annars skulle du nog kunna spara lite där genom att välja ett tunnare. Och läderrem? Den väger ju MASSOR? Spänner du inte fast det på ryggsäcken med dess remmar? Då sitter det totalt 3 remmar runt det när det sitter på ryggan?

1144 Kök: Brännare Primus MFS (382), blå
Primuspackpåse (23), pump (109), 0,6 l
heptan i MSR-flaska (570), gråbrungrön
packpåse (18), disksvamp (6), 15 ml
diskmedel (22), packpåse (14)

Här har du ju ett attans tungt kök, fast det är kanske lite kort varsel för att börja experimentera med ett litet ultralätt. Det ska ju främst användas för uppkok? Och då duger ju en "Pepsi Stove" eller "Cat Stove" rätt bra. Och så går pluntan att använda som reservbränsle:)

1231 Köksutrustning: 2,5 l kastrull med lock &
hänkel (401), 1,6 l taflonkastrull (156),
stor titanstekpanna (113), MSR kaffepanna i
rostfritt med lock & hänkel (330), handtag
(50), diskhandduk (131), svart packpåse (30),
rem (20)

Och som flera andra håller jag ju med om att det är hemskt mycket matlagningsprylar. Med klippta gryn kan man göra gröten i kåsan (det finns färdiga "snabbhavregryn" om du inte vill köra i mixern) och då kan ni skippa teflonkastrullen i alla fall. Sen vet jag inte om aluminium i stekpanna och kaffepanna är lättare än titan och rostfritt.

Halvera diskhandduken! :) Eller ta tunnare tyg. Tänk på att när den är blöt väger den ju mer.

238 Vindskydd: Tatonka

Flera andra har sagt att det finns lättare alternativ, men om du inte byter ut köket så blir det ju inte så många gram skillnad.

277 Bricka: träbricka (256), grågrön
Tatonkapackpåse (21)

Du såg väl min lilla skärbräda?? :) Fast den funkar ju inte att ställa kök på, en sån där ger ju lite fler användningsområden.

111 Kökstillbehör: sked (46), visp (35),
msk.mått (4), minivisp (5), packpåse (21)
Är vispen i plast? Minivispen håller jag ju med andra om, men å andra sidan är det inte mycket vikt. Jag har ju med en liten tesked i plast som väger 2 gram (engångsplastsked) just för det här med att röra om i chokladen och sånt.

I kökslådan här hemma har jag ett par små slevar i plast. De ser mer ut som stora skedar, väger 28 gram (vägde nyss). Skaftet är 16 cm, bladet (eller vad man kallar det) 8 cm långt och 5 cm brett med ganska spetsig form. (Skaftet går antagligen att borra lätthål i:) Jag tror de är köpta på IKEA, tillsammans med en liten stepskapde och plastgaffel. Har visserligen inte provat att äta med den, men dess blad är inte nämnvärt större än en vanlig matsked.
59 Kåsa: armèns gröna 3 dl
98 Storkåsa: grön

Ok.... du FÅR väl köra med dem då:) Fast du skulle kunna spara 1 hekto med lättare alternativ (ex. vikkåsa och BigPack).

326 Vattenflaska: arméns med fodral i tovad ull
(176), vattenhämtare Ortlieb (150)

Du har ju sett vad jag kör med så du vet att det finns alternativ:) Festis-flaskorna är kanon!

210 Lanterna med 1 ljus (192), 1 burk t-stickor
(18)

Och är det där inklusive ett helt ljus? Går det åt ett helt ljus?

Funkar inte yxan att spänta med? Jag tyckte den var rejält vass. Eller ett mindre (lättare) multiverktyg?? (Med reservation för att jag inte vet hur stor PST är)

657 Reparationsutrutning mm: nål & tråd, snöre,
2 ljus, G-1000 vävbit, 2 wettexdukar,
syftkompass Silva, 1 xenonglödlampa, 2 små
batterier, stormlina, buntband, metalltråd,
2 snörlås, superklister, Leatherman PST, 15
ml zippobränsle, rep.grejor till MFS, folie,
anteckningsblock, blyertspenna, packpåse

Med enklare kök slipper du i alla fall rep.prylarna till köket:) Är ljusen extra ljus till lyktan?? Snöre OCH stormlina? Och metalltråd? OCH buntband? Kan inte några av de grejerna ersätta varandra? Eller räknar ni med totalhaveri av utrustningen? Och två snörlås? OM man nu skulle hamna i ett sånt läge att man blir av med två snörlås så finns det ju alltid knopar?

216 Apotek: Compeed, Leukoplast, Imodium, Akla
sårtvättare, blodstoppare, 20 cm vävplåster,
fästingpincett, gasbinda, Mezcinplåster,
Distalgestic, Voltaren, tub Treo,
kuddplåster, Lamisil, 6 st. Puritab
vattenreningstabletter, vattentätt fodral

En hel tub Treo?? Ni har ju bara en liten plunta?:)

Gemensamt: kåta 7800 + kåtagolv 1236 +
eldspis 1032 + köksutrustning 1231 + kök
1144 + depåbränsle 584 + bricka 277 + karta
mm. 107 + vindskydd 238 +
reparationsutrustning mm. 657 +
vattenhämtare 150 + yxa 616 = 15072. 15072/2

Har "skalle 2" också en kniv med sig? Eller ingår kniven i den där 616-grams yxan? (Orkar inte räkna efter:)

Jag tycker du har på tok för mycket tändstickor med dig, har inte "skalle 2" några tändstickor? Du har ju nästan med dig en halv ask per dag? PLUS eldstålet i reserv? Och din Zippo....

Det är också väldigt många packpåsar. Visserligen är det praktiskt att ha sakerna uppdelat, men samtidigt väger ju påsarna utan att tillföra så mycket funktion.
 
nermander; sa:
Jag ger mig in i tråden och försöker låta bli att hugga på de "stora" bitarna:)
....
.
...
Det blir så många quotes så jag tar det så här. Av alla genomgångar känns det nästan som att bli dissikerad, men nyttigt med andra perspektiv:)

Mätte liggunderlaget; det är nedslipat till 12 mm. tjocklek. Behöver ett nytt. Ja 14 mm är för komfort. När läger slås i mörker i skog blir det kottar, rötter, sten och tuv under liggunderlaget. Så det vill jag ha. Läderremmmen väger ohyggliga 57 gram;-) Mer än halvhektot. Smidigt att ha en rem till liggunderlaget, men jag får se hur det är utan.

MFS är lite overkill för skogen. Ska fundera ut ett vettigt alternativ.

Stekpannan är borta, diskhandduken bytt mot en trasa på 30 g. Alu till kokkaffe är inte bra. Det blir någon sorts reaktion mellan alu och syran i kokkaffe.Får se hur det blir med havregryn och taflonkastrullen. Vispen har ihåligt lättmetallskaft. Brickan byter jag mot det tunnare "golvet" du såg, vikt 120 g.

Jag gillar tåliga saker som jag kan använda år efter år, typ min vattenflaska. Jag vet dock att det finns lättare alternativ:) Vattenhämtaren tas mest med på skogsvandringar.

Morakniven är så allround att jag hellre utesluter PST´n under skogsvandringar (men gör det inte:) )

Snöre är förbrukningssnöre för typ trefot och dylikt. Stormlinan är reserv för fjället. Den kan tas bort för skogen. Sak samma med buntbanden (3 st) som väger 5 g och är idealiska att laga en knäckt mittstång med när den skarvats.(Det blir ett evigt ryckande i småpåsarna för att spara gram beroende på vart man ska och när man ska dit). Snörlåsen är till för att förstärka de befintliga snörlåsen som låser regleringslinorna till kåtans ventilmössa. Sex linor, 4 är redan förstärkta.

Treo minskas.

Kniv ingår inte i yxans 616 g. "Skalle 2" har definitivt kniv han också.

Oavsett vilket plagg jag har på mig eller var jag befinner mig har jag tillgång till eld, t-stickorna vikt är värd det;-)

Jag kämpar med att få bort packpåsar, med bibehållen ordning. Brickans utesluts.

Tack för genomgången.
 
mållös???????????

Jag blir helt mållös av att läsa somliga av dessa inläggen.Ett under att man kan ge sig ut i skog o mark utan att fråga vad man skall ha med sig när man e ute,blir det inte total förvirring av att hela tiden fråga vad man "kan ha med sig o inte ha med sig"?Varför ge sig ut överhuvudtaget om man inte har "rätt"saker med sig??


Nicklas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.J88 Utrustningslista? Utrustning allmänt 30
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.