Fällkniven F1

Visst är det väl så.
Men.
Detta är ett forum, här pratar människor med specifika intressen - i just denna tråd handlar detta intresse om knivar och specifikt f1:an.
Om du inte gillar att läsa om människors intressen så föreslår jag att du gör något annat.
Jogga kanske?

Detta gäller alla som skall göra sig dryga över att andra faktiskt vill prata om sina intressen - tycker ni att vi är töntiga som pratar om stålsorter i en specifik kniv - läs inte, och framförallt; skriv inte i dessa trådar, det skulle nog göra det hela mycket trevligare för alla parter...

Hej hej alla
Vill bara säga att NEJ jag tycker ni INTE är töntiga när det pratas stål,slipningsgrader etc etc och jag ber om ursäkt om jag verkade agressiv... var nog lite mer åt det ironiska hållet.

Så nu ska jag int störa mer.

med icke agressiva hälsningar /johan

ps frågan var om F1 var en bra kniv.......JA!
 
Hej hej alla
Vill bara säga att NEJ jag tycker ni INTE är töntiga när det pratas stål,slipningsgrader etc etc och jag ber om ursäkt om jag verkade agressiv... var nog lite mer åt det ironiska hållet.

Så nu ska jag int störa mer.

med icke agressiva hälsningar /johan

ps frågan var om F1 var en bra kniv.......JA!
Ingen fara, ursäkten godtas. Tänk bara på att det är väldigt svårt att inse att någon skriver med glimten i ögat när man bara läser en text. En och annan smiley brukar visa riktningen
Blink.gif


~Paul~
 
1. De flesta F1:eek:r ägs inte av piloter i potentiellt utsatta situationer utan friluftsfolk som liksom du har gått på myten att tro att denna modell är "bäst" till friluftsliv. Det är den inte. Att därför hänvisa till att försvaret har den här kniven som sin officiella modell är helt irrelevant. Som utekniv är den tämligen medioker. Enligt min åsikt kommer den till sin rätt i samband med jakt. Där funkar den väl.

2. Modellen A1 är om än ännu meningslösare. Den är för kort och för lätt att hugga med och för tjock med snäv eggvinkel att skära med. I det här fallet har kompromissarna gått minst ett steg för långt.

3. Fast när man diskuterar uteliv så har man genast stakat ut vägen för en knivs användningsområde. I det här fallet handlar det om jakt, fiske, camping/matlagning och täljning. Det är endast på ett område som kniven är acceptabel och det är jakt! En vanlig M2K är bättre på allt annat. Vette tusen om den dessutom inte är bättre på jakt också.

4. Men vilken är dess avsedda funktion?

5. Det faktum att du aldrig har hållit i en F1:a ger dina argument tämligen ringa vikt. Jag tycker att du skall börja där :).

~Paul~


1. Varför är det irrelevant att hänvisa till krashade brevbärare? ;)

2. Intressant.

3. M2K är knappast en vanlig Morakniv. Jag har aldrig sett den modellen i någon järnaffär i någon av kommunerna där jag bor. Den största järnaffären hade tagit in den en gång men den sålde så dåligt att de tog bort den. Jag tror dig när du säger att den är bättre på trä och matlagning. Är en Toyota bättre än en Mercedes? Säkert. Lika rolig? knappast.

4. Om jag förstår konceptet är dess funktion att fungera i gråskalan skalkniv - yxa/stämjärn. Således en kompromiss.

5. För att kunna reflektera över industriell design behöver man inte alltid ha taktil erfarenhet av produkten om man kan sätta sig in i konceptet.

mvh/ Tor

P.S. Slutligen vill jag säga att jag lägger mig i diskussionen för att, om det är möjligt, fördjupa den. Varför människor upplever olika saker som bättre. Detta är ofta oerhört subjektivt. Och det är ytterst sällan teknikfolket som kan förstå att göra en bra produkt för gemene användare. Detta för att de inte förstår att ha ett humant perspektiv. Kameror är ett bra exempel. Designmässigt en katastrof de senaste 15 åren. Därför att mycket av utvecklingen drivs av teknikintresserade. Inte fotointresserade (i första hand). Samma visa inom datorer tills Apples återkomst. Men teknikfolket kan liksom inte tänka så, kan inte begripa.
Detta har inget med F1 att göra, jag ville bara understryka att jag tycker ofta produktdiskussioner missar användarvänligheten, "känslan", drömmarna etc.
 
1. M2K är knappast en vanlig Morakniv. Jag har aldrig sett den modellen i någon järnaffär i någon av kommunerna där jag bor. Den största järnaffären hade tagit in den en gång men den sålde så dåligt att de tog bort den.

2. Jag tror dig när du säger att den är bättre på trä och matlagning. Är en Toyota bättre än en Mercedes? Säkert. Lika rolig? knappast.

3. Om jag förstår konceptet är dess funktion att fungera i gråskalan skalkniv - yxa/stämjärn. Således en kompromiss.

4. För att kunna reflektera över industriell design behöver man inte alltid ha taktil erfarenhet av produkten om man kan sätta sig in i konceptet.

5. Detta är ofta oerhört subjektivt.
1. Nja, det är en tämligen vanlig mora. Men OK, jag skulle kunna ta vilken annan mora som helst. En Clipper t ex.

2. Man skulle kunna säga tvärtom. En mersa är en bättre bil men en Toya kan vara roligare att köra. Hänger nog snarare på modellen än märket :).

3. Ja, fast återigen. I och med att befinner oss på ett uteforum så är det arbetsuppgifter i samband med uteliv som är intressanta. Således bör kompromissen tangera detta kriterium.

4. Sant, men jag tror ändå att praktiskt handhavande kan i det här fallet säga mer än tusen ord. Jag har använt en F1:a sedan den kom ut våren 1996 under varierande förhållanden. Efter ett tag så fick jag helt enkelt erkänna att den inte motsvarade mina förväntningar som jag ställer på bra uteknivar.

5. Absolut. Och det är oftast det som är problemet. Man har svårt att bortse från en massa känslor och tyckanden och titta på en kniv helt objektivt.

~Paul~

PS Jag är tacksam att du bidrar till den här diskussionen. Det är alltid kul att diskuterar knivar med likasinnade!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.