Snälla alla fjällvandrare!

Hörrudu naiva internetanvändare.

Du kanske inte ska tro på allt du läser. Det är mig artikeln handlar om och jag visste exakt vart jag skulle ha telefonmottagning. Det handlade aldrig om det. Jag hade kommit fram med min mor att jag skulle kontakta polisen via en nödtelefon på torsdagen på grund av att jag vandra själv och att det är utanför säsongen. Vilket man får för att lugna anhöriga. Detta meddelande glömde polisen bort att jag hade lämnat. Det är alltså polisens fel att min mamma satt å grät i oro för att sedan kontakta några väldigt vana fjällvandrare som i sin tur ringde polisen. Så du kan hoppa ner från din höga häst nu. Fantastisk vandring för övrigt!
 
Hahaha, det var svar på tal. Man ska nog inte lita helt på vad de skriver i tidningarna. Jag har hört att det är OK att till exempel meddela ändrad färdplan mha nödtelefon men aldrig nyttjat sådan själv.
 
Nja, det är inte bara datorfolk här utan även en del rutinerat fjällfolk. Jag har träffat dom i fjällen som lyfter nödluren för att stämma av med anhöriga därhemma. Själv tycker jag det är märkligt att använda sig av den kanalen om det inte är nödvändigt. Nödvändigt är det om man sitter i klistret själv, eller riskerar att dra igång en räddningsaktion pga att man inte hör av sig i tid, alltså när man skulle ha nått civilisationen. Det är min kanske lite gammeldags syn på saken.
 
Allmänt

Manned!

Bra att allt gick bra till slut.

Vill bara nämna att mitt ursprungsinlägg här inte var riktat till dig personligen, utan som en allmän maning till alla fjällvandrare.
 
Jag kan nog hålla med om att jag är tveksam till att alls använda nödtelefonen för planerade saker. Tycker nog att den endast ska användas för rena nödsamtal eller om man tvingats att ändra sin rutt så att hemkomst eller ev. sök kan påverkas.
 
Nödtelefon eller inte

Självklart ska nödtelefonen användas i nöd !
Men när den nu sitter där den sitter (på fjället) är det då inte OK att lämna nya färdplaner om man måste ändra rutten etc. ? Är det samtalskostnaden som kniper eller vad ? Kan också tycka att om telfonen nyttjas ibland är det ju en check på att den funkar. Allt ska ju nyttjas med omdöme. Det är ju bara under ett par veckor på hela året som det ser ut som springet på Kungsgatan i Sthlm vid lunchtid !

Undrar
Junioren
 
Jag tog nedanstående från Fjällsäkerhetsrådets infosida (Naturvårdsverket). Man kan väl diskutera om det är "behövligt" att kontakta dom därhemma för att meddela att allt går som planerat. Själv skulle jag aldrig komma på tanken.

"I de flesta övernattningsstugor och rastskydd i väglöst land finns hjälptelefoner. De är alltid åtkomliga även utanför säsong. På fjällkartan finns telefonsymbolen på ställen där du hittar en hjälptelefon. De är utplacerade för att användas när de behövs.

Tveka inte att använda telefonerna om det kan hindra ett fjällräddningspådrag eller lugna oroliga anhöriga. Det måste alltså inte vara larm om försvunna eller en olycka för att du skall våga använda dem. De är till för den som känner sig otrygg eller villrådig. När du använder en hjälptelefon kommer du till en larmcentral där du kan meddela dig. Du kan alltså inte ringa direkt till en annan telefon.

Detta bör inte avskräcka dig om du känner dig orolig eller om ett samtal hindrar att fjällräddningen drar igång ett uppdrag. Förr kallades de här telefonerna nödtelefon, idag hjälptelefon. Det är lätt att förstå skillnaden."
 
Skulle heller aldrig fundera på att använda nöd/hjälptelefon för att meddela att allt är bra. Istället brukar jag lämna färdplan och skriva att det inte alls är säkert att något livstecken kommer under hela färden pga tveksam/ingen täckning. Det var nog inte riktigt 100% det här, dvs. planera att höra av sig mha hjälptelefonen. Bättre är väl att se till de därhemma förstår att "det finns ingen täckning och jag är hemma eller hör av mig senast den här dagen".

Värsta jag hört var en vuxen karl som körde med för dåliga skor, typ tennisdojjor, och blev blöt, kall och fick kraftiga skavsår och ville ge upp. Han fick någon annan att ringa fjällräddningen som såklart nekade. Då ringde han själv och fejkade hjärtproblem och då kom helikopter såklart men han klarade inte att fullfölja lögnen när han skulle in på intensiven. Kostade synd nog bara honom 12000 kr.
 
Att meddela förändrad färdrutt via nödtelefon får anses som en helt adekvat användning.

Om man förolyckas kan ju konsekvensen annars bli att man eftersöks i fel område. Jag använde själv nödtelefonen på detta sätt för någon månad sedan i Sarek och denna användning ses som positiv både från polisens och fjällräddningsmyndigheternas/fjällsäkerhetsrådens håll.

Troligtvis skulle det bli färre fjällräddningsaktioner om vandrare meddelade förändrad färdrutt/tidplan

/Mats
 
Helt klart men här var det ingen nöd eller ändrad rdplan utan orolig mor: "Jag hade kommit fram med min mor att jag skulle kontakta polisen via en nödtelefon på torsdagen på grund av att jag vandra själv och att det är utanför säsongen".

Att meddela förändrad färdrutt via nödtelefon får anses som en helt adekvat användning.
 
Wow vad fantastiskt fyrkantig diskussionen är. Jag hade inte tänkt höra av mig fören vid keb men min mamma insisterade för att det skulle lindra hennes ångest väldigt mycket. Och ärligt talat så uppfattar jag texten som nån citerade tidigare som att det inte är så jävla stor grej att använda hjälptelefonerna sålänge det inte missbrukas. Notera att ingen polis som jag har pratat med eller som uttryckt sig i artiklarna har sagt att jag har gjort fel som använde telefonen på det sätt som jag gjorde. Att ni vana fjällmänniskor inte använder hjälptelefonerna på det sättet är väl ganska förståerligt och är i mina ögon ganska överflödigt i diskussionen. Jag hade gärna betalat de få kronorna som samtalet plus polisens tid det tog för henne att ringa min mamma (Som hon inte gjorde.) kostade. personligen tycker jag det är mer intressant hur dåligt internkommunikationen verkar fungera hos polisen vilket orsakade en dyr räddningsinsats. Jag hade inte brytt mig om det inte var så att det orsakade väldigt mycket smärta för min mamma. De tre poliser jag pratat med har för övrigt varit väldigt trevliga.
 
Helt klart men här var det ingen nöd eller ändrad rdplan utan orolig mor: "Jag hade kommit fram med min mor att jag skulle kontakta polisen via en nödtelefon på torsdagen på grund av att jag vandra själv och att det är utanför säsongen".

Mitt inlägg var menat som en generell åsikt, inte som en kommentar till det specifika fallet i denna diskussion.

/Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.