blivande fjällvandrare funderar!

Vi är 3 stycken som ska ut och fjällvandra. 2 av oss har ingen erfarenhet alls medans en av oss fjällvandrat för runt 20 årsedan, dock har vi alla kompass och kart vana från scouting och båtliv. vi funderar på att gå jämtlandstriangeln (tror jag att leden hette..) är det "något att ha"? annat tips?

Tips på lämplig utrustning? Eftersom vi 2 helt utan tidigare erferenheter (och utrustning) fortfarande läser på gymnasiet och har begränsad kassa, vill vi inte direkt köpa på oss utrustning för 10 tusentals kronor. vad är viktigast och vad är lagom? begegnat? hur mycket kan man låna?
tacksam för tip

mvh ludwig

edit:
vandringen bör vara runt 3 dagar och resan dit och hem relativt smidig!
[Ändrat av ludde__mannen 2005-07-15 kl 22:08]
 
Beträffande utrustning så läs tråden:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33349

Jämtlandstriangeln är en riktig klassiker. För en blivande fjällvandrarentusiast är det en fin start. Jag skulle dock rekommendera den så sent ni bara kan på säsongen. Det kan vara väldigt mycket människor. En nackdel med den är förståss att det är väldigt uppgånget. Mellan Storulvån och Sylarna är det rena motorvägen. Ett alternativ i samma område och också lätt att ta sig till är att starta i Vålådalen och sluta i Storulvån. Jag tror det kan vara mindre med folk den sträckningen. Vålådalen - Vålåvalen - Gåsen - Storulvån. Det finns lite alternativ att välja på.

Lycka till
Peter P.
 
Tja!
Ska ni bo i stuga eller tält?
Jag skulle försöka gå så långt som möjligt på sånt som redan finns i hemmet. Det går att gå i gympaskor eller stövlar utan större problem, särskilt om det är jämtlandstriangeln. Undvik jeans och bomullsthirts, ta något tunnt som torkar snabbt.
Sikta på att bära så lite som möjligt, desto lättare destor roligare.
För att sammanfatta, gå i gympaskor och skolryggan. Det är inte så superklurigt att gå i fjällen. Så länge man håller sig torr och relativt mätt.
/nisse
 
schweingaard; sa:
Tja!
Ska ni bo i stuga eller tält?
Jag skulle försöka gå så långt som möjligt på sånt som redan finns i hemmet. Det går att gå i gympaskor eller stövlar utan större problem, särskilt om det är jämtlandstriangeln. Undvik jeans och bomullsthirts, ta något tunnt som torkar snabbt.
Sikta på att bära så lite som möjligt, desto lättare destor roligare.
För att sammanfatta, gå i gympaskor och skolryggan. Det är inte så superklurigt att gå i fjällen. Så länge man håller sig torr och relativt mätt.
/nisse

troligtvis ska vi o itält! det beror lite på den gamle (min far) som påstår att han inte klarar att släpa runt på massa packning!
tackar för tipsen!
fortsätt gärna för det är alltid kul att läsa mera!
 
jämtlandstriageln

låter spännnade..
såg att ni ville ta er dit på ett smidigt sätt?
var åker ni ifrån? verkar som det är sthlm? isf är det väldigt smidigt,bara att ta tåg upp till undersåker där det sen går bussar ut mot vålådalen (riktigt härligt ställe,god mat och trevlig personal,faktikst haft praktik där tom)
sen om jag inte vet fel så på 3 dagar klarar man den vardringen lätt,den ligger på cirka 4,7 mil om intej ag säger fel nu...
sen angående utrustningen,hur mycket har ni sen innan och hur mycket kan man som student lägga ut?
samt tältet..vad är det för något?

//max
 
ludde__mannen; sa:
troligtvis ska vi o itält! det beror lite på den gamle (min far) som påstår att han inte klarar att släpa runt på massa packning!
tackar för tipsen!
fortsätt gärna för det är alltid kul att läsa mera!
;) Lyssna på fargubben! ;)
Det kan vara så att det blir roligare om ni bor i stugor första gången ni är på fjället, särskilt om det är första gången. Ni kanske ska fundera på att vara ute lite längre och knalla upp på syltoppen. Tält fungerar också väldigt bra, betydligt billigare i längden, men bökigt och så om man är ovan vid att vandra och allmänna rutiner på fjället. Äsch om ni har någon scoutvana så klarar ni säkert det också! Jämtland är väldigt fint! Se till så ni inte lurar farsan er att bära för mycket, det kan vara så illa att ni är i bättre fysiskt skick än vad han är, det kommer han nog aldrig att erkänna, se till så han inte drar med sig 30 kg packning för att impa eller för att ni är för slöa för att bära :)
Visst låter som jag kommer bli en bra farsa framöver :D
Kom ihåg att vara torr, varm och lagom mätt!
/nisse
 
Tjena!
Jämtlandstriangeln kan vara ett shyssta alternativ till förstavandring som dom andra har sagt.
Avsätt gärna en dag för topptur vid sylarna ifall vädret tillåter. En topptur förgyller minnet från vandringen!

När det gäller packning och ifall ni bara ska vara ute 3-4 dagar så lär tyngden inte bli något problem. Ska ni bara vara ute så kort tid så behöver ni ju inte en massa extravikt i form av mat osv.
I klädesväg behövs inte mycket heller. Undvik allt som har med bomull att göra, det materialet hör inte hemma bland friluftsaktiviteter. Vissa säger att man ska inte ha med sig mer kläder än att man kan ha allt på sig samtidigt, och på en kortare tur ligger nog mycket i det.

Hittils har jag aldrig bott i någon stuga på någon vandring för i vårt sällskap räknas det lite som "kärring!", men tält har fungerat väldigt bra. Skön frihet också när man kan lägga sig var man vill, och något bök brukar det inte bli heller.

/ Eric
 
Re: jämtlandstriageln

maxen; sa:
var åker ni ifrån? verkar som det är sthlm? isf är det väldigt smidigt,bara att ta tåg upp till undersåker där det sen går bussar ut mot vålådalen ...

Det går ju även tåg till Enafors varifrån man kan ta taxi till Storulvån och utgå därifrån istället. Det kanske till och med är samma tåg som passerar undersåker?

Det är så jag alltid gjort så det måste ju vara det bästa ;)

Angående att Storulvån-Sylarna är rena motorvägen så kan det ju vara en bra grej om man är nybörjare inom fjällvandring. Men visst är ensamhet skoj. :)
 
Vad nostalgisk jag blir, det var min första fjällvandring. Sent 70-tal när jag själv gick i gymnasiet!
Det är i alla fall en fin sträcka, lagom långa dagsetapper för nybörjaren och aldrig mer kuperat än den första backen upp från Storulvån (om ni inte gör en tupptur och det håller jag med om att ni ska göra om ni har tillfälle).

Ni kan ju gå med tält, men äta på fjällstationerna, då blir packningen inte så tung. Gör ni kall lunch så slipper ni dessutom bära kök och bränsle alls.

När vi gick var det inte så blött, och då fanns det i alla fall såna där träspänger att gå på där det var kända blöta områden (det skonar ju också naturen som inte blir så söndertrampad). Vi hade lite blandat kängor och stövlar, båda fungerade bra. För övrigt så gäller väl normal friluftsklädsel och kanske en hatt/keps om det blir varmt. Glöm inte myggmedel när ni ska till fjällen!!!

Även när man vandrar så här kontrollerat som det är att gå en led som är väl upptrampad och välmarkerad och det är sommar och inte förväntas några oväder så tänk på att man bör lämna en färdplan på stationen när man går i fjällen. Kan låta som overkill på en sån här led där många går, men det är bättre att ha gjort det än att sitta där ensam om något inträffar. Lita _inte_ på mobiltäckning i fjällen.

Ha det så bra!

PS Om ni ändå ska sova inne, så vet jag inte ifall man måste förbeställa plats för att vara säker på att få en, kolla det.
 
Vandringen sitter inte i antalet kilometer

Hej på er


Vill bara peka på lite alternativ.
Skönmåla inte fjällvandringar för mycket. Jag hade en kompis som i Jämtland, blev utsläpat på sin första fjällvandring. Det regnade hela veckan. Hon har inte varit i fjällen sedan dess...

Det får inte bli för mycket om-vi-inte-går-17km-och det-inte-regnar-och-maten-är-slut-så-är-det-ingen-fjällvandring-inställning över det hela.

Det gäller att hitta det sätt NI vill fjällvandra. Vill du ha långa dagsturer med tung packning. Eller vill du som tjuren Ferdinand, bara vara...? Ta dagen som den kommer?

1. Dagsturer
Man kan hyra stugor i Ljungdalen, både vecka och dygn. Glöm inte vandrarhemmen.
Sedan ta dagsturer, t.ex. Kläppen-Helags. Sedan går man hem, badar bastu lagar god mat med ett gott vin.
Det har min fru och jag gjort i flera år, parat med lite kulturhistorie-turism. Härjedalens historia är fascinerande.
Visst, du hinner inte så långt, men vi räknar inte vår fjällvandring i kilometer, utan i tid och känsla.

Glöm inte att det finns många andra fina områden för dagsturer.
Fulufjället, Sälen (även om man knappt vågar äga det här, men stugorna är billiga) mm.
2. Vid Helags och Sylarna och flera andra finns ju STF's fjällstationer. Kolla deras hemsida. Du kan inte boka plats, men alla som är där får en sovplats. På detta sätt slipper du tung packning.
Det blir kanske lite dyrare att gå mellan stugorna, men det kan det vara värt, framför allt om du har barn som inte kan bära sin packning.

3. OM ni funderar på att tälta, testa hemma först. Det är ett måste. Fungerar utrustningen? Är den hel? Har vi allting? Hur tung blir ryggsäcken? Fungerar sällskapet? Den sista frågan är minsta lika viktig. Ni kanske upptäcker att det inte alls var roligt.

Ni kommer snart att upptäcka att tält och mat kräver en hel del planering och erfarenhet.



Jag ville inte låta alltför negativ, men jag vill inte skönmåla heller. Naturen är nyckfull, det är inte som att gå hemma på Postbacken, två meter över havet.....
 
Som föregående talare skrev om fjällvandring så får man ju sätta upp mål med vad man vill uppnå med sin vandring.

Klart det kan pissregna i en vecka, och då blir det givetvis hårdare. Men låt inte lite regn avskräcka er från att vandra.

Förra inlägget tipsade om dagsturer, men ska jag vara ärlig så tror jag ni förmodligen kommer uppskatta att flytta runt istället. Jag tycker oftast man blir trött på platsen redan efter något dygn och ska man gå runt och göra dagsturer en halv vecka så får det allt vara en plats där det finns många lämpliga dagsturer.

Jag är inte speciellt stark, men att bära runt på 26 kg i jämtlandsfjällen är inga problem, och inte 17 km heller. Vi planerade vår vandring förra året med att gå mellan 15-20 km varje dag, och det blev för korta dagsetapper. Vi hade kunnat varit framme vid lunch istort sett varje dag för i terrängen runt helags,sylarna,storulvån går man i stort sett 5 km/h.
 
Re: Vandringen sitter inte i antalet kilometer

Maskrospigg; sa:
Hej på er


Vill bara peka på lite alternativ.
Skönmåla inte fjällvandringar för mycket. Jag hade en kompis som i Jämtland, blev utsläpat på sin första fjällvandring. Det regnade hela veckan. Hon har inte varit i fjällen sedan dess...

Det får inte bli för mycket om-vi-inte-går-17km-och det-inte-regnar-och-maten-är-slut-så-är-det-ingen-fjällvandring-inställning över det hela.

Det gäller att hitta det sätt NI vill fjällvandra. Vill du ha långa dagsturer med tung packning. Eller vill du som tjuren Ferdinand, bara vara...? Ta dagen som den kommer?

1. Dagsturer
Man kan hyra stugor i Ljungdalen, både vecka och dygn. Glöm inte vandrarhemmen.
Sedan ta dagsturer, t.ex. Kläppen-Helags. Sedan går man hem, badar bastu lagar god mat med ett gott vin.
Det har min fru och jag gjort i flera år, parat med lite kulturhistorie-turism. Härjedalens historia är fascinerande.
Visst, du hinner inte så långt, men vi räknar inte vår fjällvandring i kilometer, utan i tid och känsla.

har som sagt vana av tält och vandring dock inte i kombination av höglänt område!
har funderat på boende inne men sjäklva grejen är i mina ögon att få se naturen bra eller dålig! så något sådant är inte ett alternativ!
är somsagt heller inga barn med om du inte räknar oss gymnasister som barn?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.