Hej alla fjällvandrare

Hej, i sommar ska jag försöka göra vad jag länge velat. Byta ut utlandssemestern mot en naturupplevelse på hemmaplan.

Ska försöka få med några kompisar. Vi som förhoppningsvis åker är relativt ovana fjällvandrare, dock med bra kondition. Vi tältar gärna. Vi vill uppleva naturen, sjö/älv/vattendrag, fjällvärld.

Vi kan tyvärr inte kunna ha mer än tors-sönd på oss, vi kommer utgå ifrån Stockholm. Juli eller Augusti fungerar för oss.

Skulle nu behöva lite tipps ifrån er som varit runt lite. Har ni några tipps om vart vi kan åka, vilken tid är bäst, Juli eller Augusti. Hur långt upp i Sverige måste man ta sig för att nå vackra vandringsleder (fjäll)

Tack på förhand.
Markus
 
Eh, rätta mig gärna. Men om du har bara torsdag till söndag på dig så blir det en mycket kort vandring.

Om vi säger att ni åker torsdag morgon, så hinner ni upp i Jämtland och en bit på kvällen. Sen kan ni vandra fredag och lördag för att efter lunch på söndag vända hemåt igen.

Det är som sagt en kort vandring, där ni bara har två hela vandringsdagar. Om ni vill längre norrut än Jämtland blir det ännu kortare tid över till vandring.

mvh Christian
 
Kort tid

Åk till Grövelsjön. Det är närmast om ni ska bila upp.

Annars kan ni ta natttåget, åka onsdag kväll, vandra fredag eftermiddag, lördag och söndag förmiddag. Lämplig tur borde vara mellan två järnvägsstationer runt Abisko, Björkliden och Riksgränsen...men stressigt blir det. Lägg till en dag eller två.
 
chralm; sa:
Eh, rätta mig gärna. Men om du har bara torsdag till söndag på dig så blir det en mycket kort vandring.

mvh Christian

Eh, host, aah Tack för ditt inlägg. Du har helt rätt. Tors-Sönd är kort.

Jag försöker bara hitta något för att göra det bästa av situationen.
Tack
 
Tack Björn, ja jag vet att det kan bli stressigt. Men det är att välja på att stanna hemma eller komma iväg. Natttåget är en bra ide.

Det hela behöver inte vara så avanserat. Jag vill få ut mina vänner och bevisa att det faktiskt finns mycket att se i sverige.

Någon nämnde Sälen i ett tidigare ämne. Är det någon som vandrat där?
Tack
Markus
 
Fulufjället

Med så få dagar och med ditt syfte skulle jag ta Fulufjället, strax norr om Sälen, väster om Särna. Ta er till Särna-Mörkret-Njupeskär. Njupeskär är Sveriges högsta vattenfall, så får ni även något hyfsat spektakulärt att se som kanske ger mersmaken.

Om ni inte kan åka förrän torsdag morgon så: Torsdag läger nedanför vattenfallet. Fredagen tar ni er upp på fjället (Fulufjället ligger som en stor platt stubbe i skogen sett från avstånd) och strosar iväg vart ni vill till läger 2. Lördagen vandrar ni till läger 3. Förslagsvis planerar ni upp en rundel så ni är nära Njupeskär igen på lördagen. Kolla kartan efter lämpligt vägval med trevliga lägerplatser. Söndag nerför fjället tillbaks till utgångspunkten.

Använd sökmotorn och sök på Fulufjället, Sälen, Stöten, Grövelsjön så får du en mängd info om de mest närliggande fjällen.

Raskesven
 
Sälenfjällen

Markus.A; sa:
Någon nämnde Sälen i ett tidigare ämne. Är det någon som vandrat där?

Fram tills dess att min bil stals så brukade jag åka på kort turer till Sälen (tar endast ca 4 timmar från Uppsala). Visst är det inte lika storslaget som Kebnekaise-Abisko, Sarek eller Padjelanta, det går inte heller ens att jämföra med jämtlandsfjällen - Men det ligger nära så det känns helt befogat att bara vandra över en lång helg! :) Jämfört med plattmarkerna här i Uppland så är det ändå ett rejält lyft.

Annars är man bilburen så blir det inte så mycket längre till Idre eller vidare till Grövelsjön (som Björn föreslog). Grövelsjön är nog faktiskt ett väldigt lämpligt "nybörjarområde" att vandra i om man reser från Mälardalen. Ju mer jag tänker på det så rekomenderar jag nog det före en vandring i Sälen. Fast min främsta rekomendation är att ni tar till några dagar till så ni sliper stressen och i stället kan njuta av friden och stillheten i fjällen, men som du skrev man får göra det bästa av situationen ;)

Men om ni ändå vill till Sälen så kan jag rekomendera den här länken http://www.visf.com/ där hittar du ledbeskrivningar mm. Förbered dig på att snacke norsk också :) (Har inte ens träffat på så mycket Normänn i fjällen som i Sälen inte ens i dom norska fjällen...)

Mvh Jesper
Som tar tåget till fjälls på fredag Tjo ho!!!
 
Tack allihopa, vet att det är kort om tid. Kan nog komma iväg onsdagskväll om vi inte ska färdas allt för långt.

Bara vi kommer iväg någonstans i år så hoppas jag att ett frö sås och nästa år så far vi längre upp och under en vecka.

Markus
 
Mitt tips är att köra förbi grövelsjön, eller rättare sagt svänga av lite före och åka in mot Norge. Kör till Elgå och vandra därifrån upp på stor svuku (1400m) och njut utsikten. Vill ni gå lite kortare tror jag det är möjligt att köra ända fram till svukuriset (har aldrig åkt där men det ska visst gå en väg ända fram).

Eftersom ni har så lite tid är femund-färgan ett alternativ. Bara parkera bilen vid elgå t.ex och ta färgan, hoppa av i vildmarken (t.ex vid Røa) och sedan ta färgan tillbaka t.ex nästa dag! se: http://www.femund.no/

Bara att välja: Stor-svuku där det är fantastisk utsikt och røa där det är fiske möjligheter och mystisk natur. Förbered er på mygg och små-svin som jag kallar dem men jag garanterar att ni vill tillbaka! :)
 
Gjort sådan vandring

Markus.A; sa:
Hej, i sommar ska jag försöka göra vad jag länge velat. Byta ut utlandssemestern mot en naturupplevelse på hemmaplan.

Ska försöka få med några kompisar. Vi som förhoppningsvis åker är relativt ovana fjällvandrare, dock med bra kondition. Vi tältar gärna. Vi vill uppleva naturen, sjö/älv/vattendrag, fjällvärld.

Vi kan tyvärr inte kunna ha mer än tors-sönd på oss, vi kommer utgå ifrån Stockholm. Juli eller Augusti fungerar för oss.

Skulle nu behöva lite tipps ifrån er som varit runt lite. Har ni några tipps om vart vi kan åka, vilken tid är bäst, Juli eller Augusti. Hur långt upp i Sverige måste man ta sig för att nå vackra vandringsleder (fjäll)

Tack på förhand.
Markus

Jag vet precis hur du menar, antingen åker man på en lite småstressig tur eller så stannar man hemma. Då är valet enkelt.

För ett par år sedan gjorde en kompis och jag precis en sådan trip. Vi åkte hemifrån på onsdag eftermiddag, jag åkte från Östergötland, han från Uppsala. Nattåget till Gällivare, sedan buss till Vakkotavare. Jag tror vi började vandra någon gång kring ett-tiden på torsdagseftermiddagen.

Sendan vandrade vi Kungsleden upp mot Kebnekaise med en avstickare in i Kaffedalen och ett försök till topptur till Kebnekaise. Det senare blev det inget av med pga vädret. Vandringen gick tillbaka ner till närheten av fjällstationen. På söndagen gick vi de sista timmarna till Nikkaluokta och tog bussen därifrån till Kiruna någon gång mitt på dagen. Och så nattåget hem igen.

Vandringen är en klassisk rutt som lämpar sig alldeles utmärkt för dem med mindre fjällvana. Det kan bli lite långa dagar men ni var ju tydligen i bra kondition skrev du. Man kan ju alltid skippa Kebnekaisetoppturen om man föredrar att gå något långsammare.

Kort sagt så går det alldeles utmärkt att åka från Sydsverige till Lappland på fyra dagar. För oss passade kommunikationerna perfekt men det vill ju till att man planerar sådant i förväg. Buss- och tågtidtabeller finns på nätet.

Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.