Köpte lite drag.

Skulle åka hem ifrån Gbg och stannade till på öb vid gamlestan. Köpte ett par spinnare som låg i en liten kartong (Fladen) Har fiskat med dessa tidigare och dom är helt okej om man vill ha mindra abborrar. Men en del av spinnarna var svarta, undrar bara vilka fiskar det är som nappar på det. Dom flesta vill väll se att det blänker lite?

Sen vet jag att spinnare även ger av sig typ tryckvågor som triggar fisken.
 
Jo, det jag läst är att blanka spinnare/drag riskerar att skrämma med sina alldeles för vilda ljusreflexer i soligt väder och i grunt, klart vatten. Inte vet jag, jag är inte fisk (men vattuman!). Som du korrekt beskriver så sänder spinnare ut rätt mycket signaler på andra sätt än med blänk...

Vissa menar att mörka vatten (grumliga) och mörkt (mulet) väder = mörka drag, och tvärtom. Andra menar tvärtom att när det är som mörkast så behöver man som mest färg och blänk för att dragen ska synas. Jag har inte hittat något generellt, vet bara att spinnare är ett bra sätt att lura sig nån abborre även när de är för tröga för att ta jigg (som enligt min smak ska vara gul!).

Det finns teorier om allt som du ser. Huvudsaken är att du vågar testa de mörka spinnarna och tror på dem, annars brukar det vara hopplöst i vilket fall!
 
Jag har också försökt få ett svar på gåtan om färger. har fått alla svar man kan få tror jag. senast var det en kille som sa att mörka färger när det är mörkt ute- för att på detta sätt få mest ljus kontraster- Men blir det verkligen kontrast på mörkt mot mörkt? inte vad jag lärt mig iallafall. Fast skulle det vara Mörkt i vattnet och ljus himmel, då borde det bli en kontrast. Här kanske det finns läge för någon som verkligen vet att lägga ett inlägg!!!
 
Klart vatten och ädelfisk

Brukar själv oftast mörka/svarta spinnare när jag är ute efter ädelfisk i klart vatten när jag är i de norra delarna av Sverige. Nere runt Eskilstuna där jag bor kan man använda spinnare med svart kropp men med guld eller kopparfärgad sked efter abborre, helt svarta går inte lika bra enligt mitt tycke, vattnet är kanske inte tillräckligt klart för att de ska ses på lite avstånd.
 
vet inte heller hur vetenskapligt det är men jag binder ljusa och mörka flugor för att använda just mörka under mörka förhållanden och ljusa under ljusa förhållanden..
 
När det är mörkt ute så är det ändå så att om man befinner sig under vattnet (vilket fiskarna gör) så är himlen ljusare än vattnet. Därför så syns mörka drag bättre när det är mörkt, om man är fisk vill säga. Det mörka draget bildar en silhuett mot himlen. Ett ljust drag däremot har ju till uppgift att reflektera ljuset men om det inte finns något ljus så har draget inget att reflektera.

Mörkt ute = Mörkt drag
Ljust ute = Ljust drag

Men alla regler har ju undantag..........
 
Mörkt ute=Mörkt drag
Ljust ute=Ljust drag... Låter ju onekligen konstigt :p Men om det är grummligt vatten så bör det la vara bäst att ha ett ljust drag?

En fråga till. Köpte även ett guldigt drag, när ska man använda det?
 
Jo, jag vet att det låter konstigt men om du stoppar ner huvet under vattnet på natten och tittar uppåt så förstår du varför:)

Glitter och guld kan även vara bra om man vill reta fisk som är lite tröga, då kan man lyckas få dom att hugga även om dom inte är hungriga.

Om du ser på laxflugor så är dom oftast stora och färggranna och det är för att reta laxen att hugga eftersom dom oftast inte äter något när dom vandrar uppför älvarna.

Men som sagt var, det finns inga regler utan undantag och ibland blir man inte riktigt klok på vad det egentligen är som får fisken att hugga.

Det bästa sättet att få fisken att hugga är att själv tro på betet. Det är något psykologiskt med det men det funkar tyvärr.......
 
Citerar mig själv från en äldre tråd:

Det är krig,tro inget annat.

--------------------------------------------------------------------------------



I enighet med Genevekonventionen får ingen särbehandlas eller åsidosättas.

Paragraf 1;första stycket föreskriver:

Att vid soligt och molnfritt väder skall fiske ske med glada,glammiga och glittriga beten,skulle det råda andra yttre förhållanden ska fiske ske med mörka,dova och nedtonade beten.

För att komma närmare måste vi gå in på lägre nivå,individens krav,d.v.s fiskliga rättigheter.

För Öring:
Långsmala drag med en tre-krok i ändan,lämpliga betesvikter 15-40 gram.Ingen tafs behövs.

För Gädda:
Större skeddrag alt. vobbler,lämpliga betes-vikter ca 18-40 gram.Tafs absolut nödvändig.

För Abborre:
Mindre skeddrag,vobbler eller spinnare,lämpliga betes-vikter ca 8-20 gram.Tafs valfritt.

För avikande individer skall det inte visas nåd.Fiskar med en tendens att uppvisa:

Lek,nyck eller annorstädes avvikande beteende skall vid tillfångatagande klubbas direkt.

Skitfiske
peter
 
Flugfiske?

Jag ägnar mig bara åt flugfiske.

Kan det räknas som ett brott mot Genevekonventionen?



Så, nu hade den här tråden också ballat ur.......
 
.....
En fråga till. Köpte även ett guldigt drag, när ska man använda det?
Det använder du när det är väldigt ljust ute, dvs. solljus och klart vatten. Kommer ett blankt silverdrag som reflekterar solljus som värsta reflexen blir det mer skrämsel än lockelse för fisken. Tror jag alltså;-)

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.