Flugor och drag!!

Nu har mina föräldrar bestämt sig att vi ska upp i Norrland och fiska i 3 hela veckor!! ;D

Jag undrar om ni alla storfiskare där ut på Internet och i floden har några tips på flugor och drag (stora, små, färgglada eller inte färgglada):cool:
 
Senast ändrad:
Tycker om Myrans produkter, Toni 5 & 7g svart mörk sked samt koppar, Wipp vit/gul 5 & 7g koppar eller guldsked, Sting 5 & 7 g. http://www.beten.nu/se/grp/myrans-spinnare.php

Små skeddrag kan vara bra också, typ Toby från ABU samt Lill Öring från samma tillverkare.

Jiggar i mindre modell är också giftiga, tänk på att om du kör i strömt vatten så kan det vara lönande att ha en storlek större skalle än man skulle välja i en sjö, detta för att få ner dom lättare.

När det gäller lina brukar jag ha 0.12 flätlina, hittills har ingen fisk slitit av den samt den är tillräckligt tuff för att man vågar dra lite när draget fastnat.

OBS! Dra ALDRIG i linan med handen, den kan skära in mycket djupt, linda linan istället runt spöskaftet eller en gren när man ska dra loss ett drag som sitter fast.
 
Norrland är stort....

Vart ska ni?
När åker ni?
Är det sjöfiske?
Är det fjällfiske?
Är det fiske i strömmande vatten?
Vad ska ni fiska, "vanlig" fisk eller ädelfisk?

Det är några faktorer som spelar in vid fiske.
 
vi ska upp så långt vi hinner på 2 veckor typ
vi åker vecka 28
Vi fiskar i allt vatten vi hittar (både sjö- och fjällfiske)
i alla sorters vatten och öring vill jag framför allt ha ^^ jag vet inte vad det är för sorts fisk^^
 
Natt/dagfiske...

Vad jag kan förstå av dina inlägg så är du i början av din fiskekarriär?!
Då det gäller spinnfiske så finns det lika många tips som det finns fiskare ;-)
Mitt tips är för sjöfiske: Spinnare och skeddrag, i koppar, koppar/rött
Strömfiske: Spinnare Koppar, Vobbler (speciellt i inloppen på natten)

Flugfiske:
Enklaste fisket i strömmande vatten är att fiska våtfluga och streamer.
Våtfluga kan du prova med olika nymfer. Lägg ut flugan snett uppåt strömmen, låt drifta med strömmen och när flugan passerat 45 grader nedan dig gör du korta spölyft så att flugan stiger en bit (nymfen simmar upp mot ytan)

Streamer: lägg ut kastet tvärs över/45 grader, låt drifta ner med linan spänd så att flugan fiskar snett/tvärs över strömmen, låt kastet fiska ut så att flugan är rakt nedanför dig innan du börjar intagning av flugan för att göra nytt kast.

Det var några korta grunder, men det som är det roliga/intressanta med flugfisket är att det finna något nytt att lära vid varje kast, livet ut....

SKITFISKE PÅ DIG!!
 
små

Eller ganska små drag. spinnare kl1,
Beror på var för typ av vatten o vad som är tillåtet?
Sjö eller strömmande vatten?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.