Lämplig hund

Hej,

Funderar till och från att skaffa en hund nån gång i framtiden...och skulle därför vilja ha några ras-tips.

Jag vill helst ha en medelstor hund (men alla förslag är välkomna) och eftersom jag inte jagar så vill jag inte ha en hund som sticker iväg så fort vi kommer ut i skogen. Eftersom jag är helt nybörjare (förutom att jag gått ut med kompisens hund osv) så är det ju bra att det är en ganska lättlärd hund. Helst inte för mycket skötsel med pälsen heller. En lättskött hund helt enkelt...Labrador känner man ju till som skulle kunna vara lämplig, men jag vill gärna ha fler förslag.

Ok, det var väl de krav jag kan komma på...

Tacksam för förslag,
Stefan
 
Hej,

Vilket är ditt syfte med en hund?
Drag o tur hund på fjället, ska den tåla vårat klimat, mest till sällskap, ska du köra bruks med den, en utställningshund, hur mycket tid kan du lägga på en hund inte bara nu utan minst tio år framåt?

Hälsningar

Micke
 
vovven