Lämplig hund

Hej,

Funderar till och från att skaffa en hund nån gång i framtiden...och skulle därför vilja ha några ras-tips.

Jag vill helst ha en medelstor hund (men alla förslag är välkomna) och eftersom jag inte jagar så vill jag inte ha en hund som sticker iväg så fort vi kommer ut i skogen. Eftersom jag är helt nybörjare (förutom att jag gått ut med kompisens hund osv) så är det ju bra att det är en ganska lättlärd hund. Helst inte för mycket skötsel med pälsen heller. En lättskött hund helt enkelt...Labrador känner man ju till som skulle kunna vara lämplig, men jag vill gärna ha fler förslag.

Ok, det var väl de krav jag kan komma på...

Tacksam för förslag,
Stefan
 
Hej,

Vilket är ditt syfte med en hund?
Drag o tur hund på fjället, ska den tåla vårat klimat, mest till sällskap, ska du köra bruks med den, en utställningshund, hur mycket tid kan du lägga på en hund inte bara nu utan minst tio år framåt?

Hälsningar

Micke
 
vovven

Hej! visst är det svårt med att välja ras, jag har kollat runt, läst o.s.v i över ett år, har tänkt på allt (tror jag) vad som gäller skötsel och så, det har också varit en sak som jag tänkt på och det är hur mycket aktivitet som jag vill ha med hunden, alltså 3 timmars promenad varje dag ? en massa aktivering utöver det och så, pälsskötsel, nja det kanske man inte vill ha, ja som sagt en massa saker att bestämma sig före innan köpet, och livet är konstigt vad det sen blir, en New Foundland, men mycket päls och inte så stort behov av aktivering, men ändå en hund att ha med på vandringar (var ett krav). Denna ras är relativt enkel att ha och göra med, lättlärd på vardagslydnad, pälsen borstar jag typ varannan dag inget större jobb, det duger att gå ut i trädgården och bara vara där, lagom promenader varje kväll, är med på jobbet om dagarna, är en lugn och snäll. Ja jag har hittat det som passade mig, visst den är stor (just nu 11 månader / 55kg) men har man bara combibil och takbox så får familj och packning plats. Han bryr sig inte om fåglar, gör inte utfall (träningssak) och skäller inte allt för mycket. Jag är nöjd och glad och jag hoppas att du hittar den ras som passar dig, jag kan verkligen rekommendera NewFoundland i alla fall ! /Gunnar husse till Azuki
 
Ska titta närmare på New Foundland, Gunnar...

Har inte tänkt att använda den som utställningshund...vill att den ska tåla lite kallare klimat...och inte mer skötsel än normalt (om det finns något normalt). I nuläget ska den inte användas till att dra...finns ingen snö där jag bor...men har ju i och för sig inte tänkt att skaffa en precis på stubben om man så säger. Fast det skulle vara kul att testa nån gång att åka skidor bakom och med hunden som drar i en sele. Vore bra om den kunde hänga med på löparrundan också.

Som sagt har inte tänkt skaffa en just nu utan är mest nyfiken på att få upp ögonen för olika alternativ.

/Stefan
 
Aus. Kelpie

Jag hare en Kelpie som följer med mig överalt, från kanotpaddling, till boldering, han sitter fram på kapellet på min forslåda, visserligen inte ut för en fors som Jon Larsson hund. Han är med mig på fjällturer, toppturer både vinter som sommar. I somras var han med upp på bland annat Storsylen utan problem. Han är lagomtstor så att han inte tar upp all plats i tältet. han pallar med både kyla som hetta. På vintern har han ett värmetäcke på sig när det är som kallast och när han sover. Han är stark nog för att bära sin egen mat för en vecka. Kelpien är en vallhund så han håller sig hela tiden runt mig och är helt ointresserad av djurspår. Kelpie är en riktigt bra friluftshund som fungerar till mycke.

Har du frågor om Kelpie som ras, så är det bara att ställa dem!

Micke & Loco
 
S Johansson; sa:
Ska titta närmare på New Foundland, Gunnar...

Har inte tänkt att använda den som utställningshund...vill att den ska tåla lite kallare klimat...och inte mer skötsel än normalt (om det finns något normalt). I nuläget ska den inte användas till att dra...finns ingen snö där jag bor...men har ju i och för sig inte tänkt att skaffa en precis på stubben om man så säger. Fast det skulle vara kul att testa nån gång att åka skidor bakom och med hunden som drar i en sele. Vore bra om den kunde hänga med på löparrundan också.

Som sagt har inte tänkt skaffa en just nu utan är mest nyfiken på att få upp ögonen för olika alternativ.

/Stefan

Själv har jag en Alaskan Malamute. Har haft han i snart ett år. Använder honom som sällskapshund som hänger med nästan överallt, mest vandring. Går utmärkt att springa med, kan dra dig vid skidåkning och allt det. Kräver inte så mycket skötsel, klarar klimatet hur bra som helst, och blir aldrig trött.

Man skall dock påpeka att rasen kräver väldigt mycket motion, vill helst arbeta hela tiden. Så du kan inte ta med han på en löprunda i månaden. Förutom att promenera med han ca 2,5-3 timmar per dag så måste han ha något mer utmanande. Om du känner dig lat ibland, så är det bara att hoppa på cykeln och låta han springa efter dig.

Jag tycker att rasen är riktigt trevlig, snäll mot alla, blir aldrig agresiv, älskar barn och trivs väldigt bra med att befinna sig runt människor hela tiden. Dock är hunden stor och kräver som sagt mycket motion, men är annars en kanonhund.

/
 
gundj; sa:
Lycka till iditt val, det finns bara ca 400 raser att välja mellan.

Jag tackar så mycket för förslagen..och det är ju just det att det finns så många att välja på som är det roliga och det svåra...

Malamuten är en favorit för mig, men jag tror inte att jag kan klara de enorma motionskraven den kräver. Kelpien och Sheparden verkar intressanta. Men behöver inte de valla får för att trivas?

Tar tacksamt emot fler förslag :)

//Stefan
 
En Aussie behöver jobba med något men inte nödvändigtvis vallning, det är inte en utpräglad vallare som t ex Border Collie och Australian Working Kelpie. Agility är ju en toppensyssla, för både hund och förare, som nybliven hundägare så är det jättenyttigt att lära sig styra och belöna och spela ut ordentligt med sin hund.
Vänd dig till en hundklubb nära dig så får du tips på både valpkurser och andra kurser.
Svensk Hundungdom håller ofta väldigt bra agilitykurser till rimlig kostad.

Lite enkal spår är inte så svårt att få till, det passar bra som komplement på svamputflykten, lägg ett spår och så plocka svamp en timme så är det lagom att låta hunden spåra sedan. ett par korta,3-500 meter ger hunden välbehövlig hjärngympa.

Allt här ovan gäller oavsett ras. Tänk bara på att inte hoppa höga hinder o sånt med en liten valp.
Och inte långa skogsprommenader med små valpar, men när dom närmar sig halvåret så orkar dom springa rätt bra, särskilt om dom är lösa o får välja takt själva.

Suck, många pekpinnar, ursäkta.
 
Allt går att valla tycker Loco!

S Johansson; sa:
... Kelpien och Sheparden verkar intressanta. Men behöver inte de valla får för att trivas?

//Stefan

Du ska veta att min hund tycker att jag och alla mina vänner är som får, när vi är ute på tur så springer han från första till sista personen hela tiden. Så vist, vallningsinstinkten sitter i, men det behöver för den delen inte vara får han vallar, andra hundar går också bra att valla tycker Loco 8==8

Mer info om Kelpie http://hem.passagen.se/mariec/afav/

//Micke & Loco

Ps. på tal om hur man sköter en kelpie så räcker det att borsta den två, tre gånger om året, när den byter päls (vår, höst) Jag brukar tvätta han när han är skitig, eller låta han ta ett dopp i sjön på somaren. Kolorna klipper man en gång i veckan.
 
Angående vallningsegenskaper hos de mer utpräglade vallarna typ: Border Collie och Working Kelpie så handlar det inte bara om ras utan ganska mycket om avel oxå, det avlas på olika linjer och man kan välja att avla mer eller mindre på vallning..

Jag har sagt det innan och även om universalvärldsmästaren inte håller med så har Bordern har mer vallning i sig än Kelpien, så generellt så är en Kelpie mindre extrem vallare.. Det finns dock Border uppfödare som avlar mer på brukslinjer, till exempel "Gränsvallarens kennel" men dom Borderna är rätt valliga ändå.

Väljer man en vallare och man inte vill valla så skall man kolla att man inte får en hund med mycke vallning i sig, det går inte att ersätta vallning med annan träning(även om vissa tror det).

Glöm inte att vallare är ganska stressiga hundar..
 
Håller med Patrik, och om man väljer sin första hund så bör nog både BC och WK lämnas åt sidan.

Det är annars mycket trevliga hundar i sin miljö.
En "vanlig kelpie" som föreslagits här ovan är en bra allroundhund med behändigt format.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.