Havsöring i Herrhamra

Är det någon som vet om Herrhamra är ett bra ställe för havsöring? Kanske något tips på var i så fall. Om ni vågar avslöja favoritstället alltså.
 
Förtydligande

Jag var tydligen aningen otydlig. Herrhamra ligger vid kusten i närheten av Landsort (söder om Stockholm). Hoppas att det gör saken tydligare.
 
Näslandet...

är väl det närmsta jag kan stå till svars för.

Underbar sjöfågeljakt och en och annan havsöring.:)

Har du båt, kan du fiska efter djupkurvan, mellan Landsort och Nåttarö, vilket ska vara bland de allra bästa storlax- och storöringställena längs ostkusten.

Däremot känner jag inte till lekplatserna inmot Södertälje.

/Björn
 
Svar JA...

Herrhamra är bra för havsöring på flera ställen ("överallt" hörde jag så sent som i lördags). Det är dock lite svårt att komma åt på vissa ställen pga alla husen men det finns en del ställen du kan komma åt (skaffa karta eller provkör lite med bilen, det är inte helt lätt att beskriva hur du ska köra på email). Ute på spetsarna är det bra. Där har jag själv fått flera.
Själv kör jag från land men har du flytring kommer du åt mycket mer.
Framförallt de steniga vikarna är bra på våren även om jag har fått fisk där även på hösten.
Åk ner en helg så lär du se folk med spö i trakterna. Då kan du fråga dem hur du ska köra med bilen för att komma ner till vattnet. Det var flera där i helgen.

Tips: kolla in väderrapporten och vindprognosen på http://www.smhi.se. Om det blåser fel vind i hård riktning (tyvärr framförallt sydlig...) är det ibland helt omöjligt att fiska på en del ställen eftersom stället ligger längst ut i skärgården och en del platser är väldigt oskyddade.

Mvh,

Per-Erik Malmqvist
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.