Inlines - ringklocka?

Var igår ute och körde årets första pass på inlines och tävlade som vanligt med cyklister, min egen lilla sysselsättning för att ha något att tänka på.

Behovet av en ringklocka eller på annat sätt kunna väcka uppmärksamhet hos de som går i bredd, cyklar i bredd, åker inlines över hela cykelbanan etc gör sig ofta påminnt. Hur har ni löst detta?

Den måste sitta fast någonstans och skall helst ge ifrån sig ljud genom ett slag eller en tryckning (inte de där cykelringklockorna man måste snurra på). Finns det något lämpligt?
 
Snurrringklocka på handledsskyddet

Jag kör liksom många av mina kamrater i Stockholm sedan många år tillbaka med en snurringklocka på handledsskyddets ryggsida. Lätt att skruva fast om där sitter en läder eller plastbit med en platta av plast på insidan.

Precis lagom uppfodrande uppmärksamhetssignal.

Thure
 
tryffelsvinet; sa:
Var igår ute och körde årets första pass på inlines och tävlade som vanligt med cyklister, min egen lilla sysselsättning för att ha något att tänka på.

Behovet av en ringklocka eller på annat sätt kunna väcka uppmärksamhet hos de som går i bredd, cyklar i bredd, åker inlines över hela cykelbanan etc gör sig ofta påminnt. Hur har ni löst detta?

Den måste sitta fast någonstans och skall helst ge ifrån sig ljud genom ett slag eller en tryckning (inte de där cykelringklockorna man måste snurra på). Finns det något lämpligt?

Herr Björck har en bra lösning. Men vilken typ av ringklocka du väljer är kanske en smaksak, men prova att ringa i den med handledsskydd (för jag förutsätter att du har sånna). Då kan faktiskt Björcks modell med snurringklocka vara mer lättanvänd, för ofta är det rätt bråttom när man vill uppmärksamma någon med en ringsignal.

Själv har jag inte en lika tekniskt utvecklad lösning. Brukar slå ihop handledsskydden, det hörs också och får samma effekt. Men en ringklocka är säkert bättre, då vet folk att det betyder att de ska flytta på sig eller se upp. Min får kanske mer effekten att de hör ett ljud som de inte vet vad det betyder. Dvs jag behöver "klappra" lite tidigare, gissar jag, än med en ringklocka.

Lycka till med rullandet!
 
Jag tror en ringklocka av den "gamla" modellen fungerar bäst på cykelbanorna då den signalens mening ("flytta dig") är djupt rotad. Ett klapprande kan nog också fungera, men då en människas uppfattning av fara vid en signal är en funktion av signalljudets karaktär, i synnerhet intensiteten, tror jag det har sämre effekt än ringande...
It has been found that intensity has a greater effect on perceived urgency than
other acoustic parameters (Momtahan 1990; Haas and Casali, 1995)
(från "Design of Natural Warning Sounds in Human-Machine Systems", KTH)
 
Visselpipa, någon?

Borde ju funka hyfsat, lite trafikpolisvarning kanske. Men en visselpipa runt halsen känns lite mer naturligt än cykelklocka på handledsskyddet, även om det kanske tar lite längre tid att få upp den i truten och signalera.
 
Jag kör liksom Thure med cykelringklocka på handledsskyddet vilket funkar utmärkt.
Jag har också märkt att i synnerhet fotgängare reagerar på ett positivt sätt på kombinationen "cykelringklocksljud" och inlines, "Det var väl fiffigt..." Så som jag, per inlines, har lärt känna våran andra medtrafikanter på cykel-och gångbanor, riskerar men snarast att folk blir förbannade om man använder brutalare påkallningmedel som tex. visselpipor eller tutor.

/Erik
 
Ropa hej

Enklaste och trevligaste sättet att få uppmärksamhet är att ropa glatt och kraftfullt "hej hej" Gör det på långt avstånd. Funkar lika bra på MTB, löpning mm. Det lugnar hundar också så de inte blir stissiga. Vid själva passagen följer du upp med ett tydligt "tack" och ett leende.
hälsn Jon Bergström
 
Tveksam

Om man kör någorlunda hårt så tror jag det är svårt att låta glad och belevad med sitt hej hej.

Man pressaar gärna rösten lite när man är flåsig vilket kan misstolkas som om man vore lite i affekt.

Testa ringklocka och jämför?

Thure
 
testat

Jag har praktiserat det glada "hej hej!" i flera år med utmärkt resultat. Eftersom ett riktigt hårt träningspass gör mig extra lycklig, smittar det av sig på dem man möter och hälsar på. Vem vet, det kanske lockar fler till inlines. En ringklocka funkar psykologiskt som tutan i biltrafiken, d.v.s. irriterande.
mvh
JonB
 
följa upp med ett leende och TACK

Man kanske kan använda en HuliganSiren som på fotbollsmatcher. Då slipper folk slösa sina sista krafter på att vara trevliga i sina möten med medtrafikanter,hahaaaa

Nejdu, om man inte har kraft eller tid att bemöta folk med ett leende och hälsa på dem. Då får man ändra inställning...Alla som använder Inlines skall bete sig som dess ambassadörer för att vidga dess förträfflighet.

Att använda en ringklocka och sedan följa upp med ett leende och TACK. Detta lönar sig nästa gång man träffar på samma människor på turen. De stiger undan eller bara hälsar på oss..Mycket trevligt.
Med vänliga hälsningar Gunnar Engström
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Inlines vs långfärdsskridskor. Inlines 35
Max_x57 Inlines Uddevalla Inlines 0
Angela1981 Söker inlines kompisar i Stockholm Inlines 6
md6ee Söker skydd för inlines xxl Inlines 1
Michelle1 inlines kompis Göteborg sökes Inlines 2
elsmurfo Hjälp mig hitta rätt inlines! Inlines 4
fine inlines Inlines 0
Planborg Fitness inlines! Inlines 2
Jote Var köpa inlines innan säsongsstart Inlines 4
conny_n Köpa Inlines Inlines 6
acjoh Inlines i Norrtälje Inlines 0
Niclas-82 Inlines för överviktig? Inlines 2
Emili Hjälp med Inlines Inlines 9
muki Hjälp med inlines köp Inlines 2
lelleut Rekommendation på inlines!! Inlines 4
Rillez Bauer inlines 1999-modell Inlines 3
epacke Inlines i stockholm Inlines 2
MBac Crazy Creek eller SOC inlines? Inlines 1
lawe Inlines på Gotland Inlines 2
NattaZatta nöja sig med nya hjul eller helt nya inlines? Inlines 3
novis Inlines Inlines 0
pata_ Inlines köpa på internet Inlines 0
shannara Inlines var? Inlines 4
avslutad130206 Identifiering av inlines Inlines 5
museo12 Inlines med stavar på sämre väg Inlines 2
RollingDist46 Slalom inlines grupp facebook Inlines 0
RollingDist46 var koper du dina inlines? Inlines 3
betel Ny med inlines Inlines 6
Snusmumrik1 Sverigeresa på inlines Inlines 4
bofh Ställa in inlines? Inlines 2
Harm Inlines för motion i Linköping, tips? Inlines 0
surfban Fila inlines i Malmö/skåne Inlines 1
autio Långåkning på inlines :) Inlines 14
Qanelbulle Nybörjare, vilka inlines hjälp tack :D Inlines 8
Joakim Ambrosson Snabba inlines Inlines 16
Trasig strumpa Köpa stavar till inlines Inlines 7
dabac Cykelfärddator till inlines! Inlines 5
Kvasten. inlines Treriks-smyge? Inlines 5
Jala42 Inlines/Rullskridskor till barn Inlines 1
streethockey_tim Stadium inlines Inlines 2
gunhild inlines utmed göta kanal Inlines 5
lion_86 inlines i strl 39 önskas låna!! Inlines 2
lisaelin Inlines med barn i bärstol? Inlines 14
skaladbanan Inlines som glappar Inlines 4
tryffelsvinet Är inlines ute? Inlines 29
Jonas.O Diskussionslista inlines Inlines 0
kjersti Behöver inlines tips i Stockholm Inlines 5
Tranan Åka inlines i Malmö? Inlines 5
Keras2006 Träningskompis inlines i Uddevalla? Inlines 3
Jonas.O Inlines med klapp...... Inlines 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.