Cykelfärddator till inlines!

Nåt att roa er med tills dess att sopmaskinerna kommer fram...

För nåt år sen så såg jag en annons på nätet om färddatorer till inlines, men lagom tills dess att jag bestämt mig för att beställa en så var naturligtvis produkten försvunnen. Först tänkte jag använda en trådlös cykeldator från Polar, men deras hjälpsamma tekniska support svarade att den inte accepterade så små hjuldiametrar. Något modstulen lade jag idén på hyllan tills jag passerade Claes Ohlson-butiken i Insjön. Inte nog med att de hade tokrea på utgående modeller Sigma cykeldatorer, de hade dessutom tid att plocka fram en och kolla vilka hjuldiametrar den accepterade. Det här var tydligen en lagom korkad model, för den protesterade inte trots att jag matade in ett ur cykelperspektiv fullständigt orimligt värde på hjuldiameter

Sagt och gjort, jag köpte en och åkte hem och gjorde en skridskointegrering.

PICT0262.jpg


En liten bockad plåt, en skruv och en bit dubbelhäftande tejp blev ett fäste för pickupen.
Magneten fastnade direkt med lagom presspassning mellan ekrarna i hjulet.
PICT0263.jpg

Displayen hakade jag fast i hyskorna för snörningen med samma o-ring som annars hade använts till styret.
PICT0266.jpg


Körde med den i somras, och den har funkat över förväntan. Jämfört med en GPS så visar den fel ungefär 3%. Med sån prestanda tror jag inte ens att jag ids försöka att justera den...

Jag var lite fundersam över hur högt i hastighet den skulle fungera. Det stod visserligen att mätgränsen var 300 km/h, men eftersom det inte stod vid vilken hjuldiameter det gällde så var ju inte det till så mycket hjälp. Högsta registrerade hastighet är IAF 36 km/h, vilket känns rätt rimligt.

Visst, har man en GPS kan man ju få samma funktioner, men för 50 spänn och lite pyssel så tycker jag att den gör ett bra jobb!

(bra också för att hålla reda på hur långt man egentligen åker, och när man servade lagren senast.)
 
Kul att det fungerar

Liknande dedicerade Inlinesfärddatorer har sålts tidigare. En variant är trådlös överföring till display på handleden.

GPS är nog ändå att föredra pga navigeringshjälp färdspår mm.

Thure
 
Liknande dedicerade Inlinesfärddatorer har sålts tidigare.
Jorå, det var ju därifrån idén kom.Men den enda sort jag sett till försäljning krävde ett specialhjul, var 14 ggr dyrare och är ej längre tillgänglig.
... En variant är trådlös överföring till display på handleden.
Jag ville använda en kombinerad pulsklocka/cykeldator först. Det hade blivit trådlöst, men den accepterade bara cykelrelevanta hjuldiametrar.
GPS är nog ändå att föredra
Visst kan en GPS en massa trevliga saker som den här inte kan, men till ett helt annat pris också. Det jag främst ville ha (sträckor och snitthastigheter) fixar den här galant. Och det för 50 spänn och en batterilivslängd som mäts i år!
 
Jorå, det var ju därifrån idén kom.Men den enda sort jag sett till försäljning krävde ett specialhjul, var 14 ggr dyrare och är ej längre tillgänglig.

Visst kan en GPS en massa trevliga saker som den här inte kan, men till ett helt annat pris också. Det jag främst ville ha (sträckor och snitthastigheter) fixar den här galant. Och det för 50 spänn och en batterilivslängd som mäts i år!

Har för mig att den dedicerade inlineshastighetsmätaren endast såldes med 78 mm hjul också!? Iallafall den jag såg på en amerikansk nätsite.

För att mäta hastighet och snitthastighet på t.ex. en känd sträcka man åker regelbundet är ju GPS överflödigt.

Den här felprocenten i mätningen, kommer den ifrån att det är svårt hitta korrekt hjulomkrets (slitage mm) eller det faktum att hjulen inte är i backen hela tiden? Tröga lager som bromsar upp hjulen när de befinner sig i luften borde också inverka menligt på precisionen eller?

Kul att det funkar såpass bra iallafall som sagt!

J

EDIT: länk till en sorts inlinesmätare a minst 70 euro
http://www.inliner-licht.de/assets/...ht.de/tachometer/inlinespeedometer/index.html
 
Har för mig att den dedicerade inlineshastighetsmätaren endast såldes med 78 mm hjul också!? Iallafall den jag såg på en amerikansk nätsite.
Den jag tittat på fanns för olika hjuldiametrar, så det var OK bara man köpte rätt från början.

Den här felprocenten i mätningen, kommer den ifrån att det är svårt hitta korrekt hjulomkrets (slitage mm)
Säg det... Jag gjorde en roll-out längs en tumstock, petade i siffrorna och körde. Den visar konsekvent under jämfört med GPS-en, så jag skulle antagligen kunna trimma resultatet något (ända tills lagren beckar ihop...). Men jag nöjde mig med den precisionen.

.... Tröga lager som bromsar upp hjulen när de befinner sig i luften borde också inverka menligt på precisionen eller?
Jag tror att det är så lyckosamt att det man tappar på att hjul-i-luften bromsar ner kompenseras rätt väl av att själva skären går i vinkel mot färdlinjen och alltså genererar en längre sträcka.

Kul att det funkar såpass bra iallafall som sagt!

Jag är lite fundersam över vad som kommer hända när jag byter lager, men än så länge är jag nöjd. Liten insats-bra funktion-nåt jag "saknat" - helt OK!
 
Om du sliter lite på dina hjul

borde den visa exakt sträcka/fart ett tag för att sedan visa för hög hastighet och färdsträcka.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flying_c Bromsar till salomon Inlines 13
Trasig strumpa Köpa stavar till inlines Inlines 7
Jala42 Inlines/Rullskridskor till barn Inlines 1
1861 Bromsfäste till salomon inlines? Inlines 4
glas Var hittar man bromsklossar till gamla Rollerblades??? Inlines 4
vuogga Var hittar man info om loppet till stockholm den 28/8? Inlines 1
sorpa Mjuka hjul till microlager Inlines 2
Olle H Hjälp: Broms till UltraWheels Inlines 2
popsara Spanien till Italien - kustvägen Inlines 1
Lightwave Gummisko till stavar? Inlines 5
mspn Startplats i Solskenet (12 Aug) till salu Inlines 0
Jazzy Inlines vs långfärdsskridskor. Inlines 35
Max_x57 Inlines Uddevalla Inlines 0
Angela1981 Söker inlines kompisar i Stockholm Inlines 6
md6ee Söker skydd för inlines xxl Inlines 1
Michelle1 inlines kompis Göteborg sökes Inlines 2
elsmurfo Hjälp mig hitta rätt inlines! Inlines 4
fine inlines Inlines 0
Planborg Fitness inlines! Inlines 2
Jote Var köpa inlines innan säsongsstart Inlines 4
conny_n Köpa Inlines Inlines 6
acjoh Inlines i Norrtälje Inlines 0
Niclas-82 Inlines för överviktig? Inlines 2
Emili Hjälp med Inlines Inlines 9
muki Hjälp med inlines köp Inlines 2
lelleut Rekommendation på inlines!! Inlines 4
Rillez Bauer inlines 1999-modell Inlines 3
epacke Inlines i stockholm Inlines 2
MBac Crazy Creek eller SOC inlines? Inlines 1
lawe Inlines på Gotland Inlines 2
NattaZatta nöja sig med nya hjul eller helt nya inlines? Inlines 3
novis Inlines Inlines 0
pata_ Inlines köpa på internet Inlines 0
shannara Inlines var? Inlines 4
avslutad130206 Identifiering av inlines Inlines 5
museo12 Inlines med stavar på sämre väg Inlines 2
RollingDist46 Slalom inlines grupp facebook Inlines 0
RollingDist46 var koper du dina inlines? Inlines 3
betel Ny med inlines Inlines 6
Snusmumrik1 Sverigeresa på inlines Inlines 4
bofh Ställa in inlines? Inlines 2
Harm Inlines för motion i Linköping, tips? Inlines 0
surfban Fila inlines i Malmö/skåne Inlines 1
autio Långåkning på inlines :) Inlines 14
Qanelbulle Nybörjare, vilka inlines hjälp tack :D Inlines 8
Joakim Ambrosson Snabba inlines Inlines 16
Kvasten. inlines Treriks-smyge? Inlines 5
streethockey_tim Stadium inlines Inlines 2
gunhild inlines utmed göta kanal Inlines 5
lion_86 inlines i strl 39 önskas låna!! Inlines 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.