Långåkning på inlines :)

Hej på er!

Jag har nu i under några sommrar använt mig av inlines som motions form och denna sommar bestämde jag mig för att inhandla ett par stavar för att få lite mer allsidig motion och mer fart.

Så denna sommar har jag tränat för att åka en tur på 10 mil. Denna tur är mer en personlig utmaning och resa, med andra ord handlar den inte endast om tiden det kommer att ta att ta mig från punkt A till B (dock är den en stor del då jag så tävlingsinriktad). Men jag kommer att göra denna tur på 10 mil på egen hand, med så klart support om det skulle hända något efter vägen.

Det jag funderar är om någon här inne gjort någon längre tur på inlines och har ni några goda råd eller tips? Jag är hemskt tacksam om ni kan dela med er av era erfarenheter :)

Ha det gott!

Mvh Ida
 
Nej jag kan inte ge några råd, bara nyfiken var du ska åka.

Flyttade från Gällivare för 6 år sedan. Då var inte asfalten så jämn för rullskidor eller inlines.
Den har väl inte blivit bättre nu? Sjöfallet - Gve vore annars en 3vlig tur. Det blir förstås lite längre men inspirerande omgivning!

Är lite avundsjuk och önskar lycka till.

/Janne
 
Jag har

gjort några turer på ca 20 mil. Jag har beskrivit dessa turer relativt utförligt på www.sssk.se/hjul (länken fungerar inte just nu kan inte förklara varför).

Du kan söka på t ex Örebro Stockholm, Falkenberg Köpenhamn.

Långa Inlinesturer finns det också en del gamla trådar om här på forumet.

Medvindsturer och gles motoriserad trafik samt slät asfalt uppskattas på långturer.

Thure
 
Det jag funderar är om någon här inne gjort någon längre tur på inlines ?
Åkte 4 dgr på Gotland förra året med en grupp som innehöll både cyklister och inlinesåkare, runt 7 mil om dagen. Hade med stavar, men använde dem rätt lite. Gav lite extra knuff i uppförsbackar men jag har antagligen varken tekniken eller flåset för att verkligen kunna genomföra någon vettig stakåkning.
Jag tog mycket stöd av pulsklockan, försökte att stanna under 160. Såg till att äta något(bananbit, energikaka...) var 90-de minut ungefär. Hade nåt proteinpulver i vätskeblåsan, tyckte faktiskt att det hjälpte till att hålla energin uppe. Snitthastigheten med packning hamnade på 15-18 km/h.
Asfalten är viktig. Hamnade på några km grovt och eländigt en dag som höll på att slå oss sönder och samman. Var öm i knän och fötter hela dagen efteråt. Lite längre eller nya grova partier nästa dag och det är en öppen fråga om vi kunnat fortsätta.
En av oss körde sönder ett hjul. Lagret gick sönder först, men han väntade så länge med att byta så att även navet blev skadat.
Ett minimum (om man inte vill bli hämtad) är att man har med ett verktyg för att kunna ta ur ett skadat hjul, men att ha med ett par reserlager(eller ett helt hjul) är ingen dum idé.
Om man inte är säker på att hinna fram före skymningen kan en lampa(både bak och fram) vara bra. Reflexväst är inte heller så tokigt, särskilt om man inte behöver hänga en stor ryggsäck över den.
Branta nedförsbackar är läskiga. Uppför är bara tungt och långsamt -inga problem. Men nedför kan bli riktigt utmanande.
Många bilister är snälla och hänsynsfulla, men några är revirhävdande idioter. Varför de blir så besvärade av någon som är så lätt att köra om(mht den låga hastigheten) som en inlinesåkare är en gåta.
Var beredd på att vissa kan bli otroligt provocerade av din blotta närvaro. Tutningar, motorvarvande och rena prejningsförsök kan förekomma. Min respons är att vinka glatt och memorera bilnummer....
 
Långturer

Yes, ett flertal olika varianter. Som längst 20 mil. En gång från plats till plats utomlands med allt jag behövde i packningen, tog in på vandrarhem där orken tröt. Nyligen samma mil på en dag.

Jag åker alltid med ryggsäck med skor (vid oväntade passager utan asfalt eller om man behöver avbryta), mobiltelefon, kolhydrater och vätskesystem med slang. Vid varma eller långa passager har jag resorb (vätskeersättning) med. Extra lager och verktyg att ta av hjul. Sporttejp, solskydd. Ska du på Klarälvsbanan så ta med myggstift! De har blinningar o flygfän i klass med Jas39 Gripen i skogen och de ääälskar svettiga lättklädda damer (tydligen). Långsamma kolhydrater. Å en laddning smågodis när man behöver lägga in sista kicken ;O) Jag har även med en bit liggunderlag (typ 10x10 cm) som man kan vika/klippa och avlasta ev tryck/kläm/skav med i skridskon. Kamera. Hjälm och skydd för armbåge, handled, knä. Första förband.

Kör inte med stavar (annat än som stak-träning inför skidsäsongen). Tycker mest de är i vägen o skulle inte tänka mig att göra en långtur med stavar.

Det är skitkul - så det är bar'å'åk! Lycka till.
 
Nej jag kan inte ge några råd, bara nyfiken var du ska åka.

Flyttade från Gällivare för 6 år sedan. Då var inte asfalten så jämn för rullskidor eller inlines.
Den har väl inte blivit bättre nu? Sjöfallet - Gve vore annars en 3vlig tur. Det blir förstås lite längre men inspirerande omgivning!

Är lite avundsjuk och önskar lycka till.

/Janne

Hej Janne!

Ja, asfalten är väl inte att skryta om och vissa ställen även i närområdet är det usel kvalitet, tvättbräd nästan, då det är så grovt. Jag har själv bara bott här i två år, så jag vet inte om det har arit några omläggningar av vägarna.
Jag tänker åka från Malmberget punkt A till Jokkmokk, punkt B. Stora delar av min familj bor kvar där och det är en ganska varierande sträcka, dock kan den nog bli lite tråkig här i början mellan Gällivare och Porjus. Men det ska bli spännande :)

Tack för tipset om Sjöfallet, ska kolla närmare på det också :)

Ha det gott!
// Ida
 
Många bilister är snälla och hänsynsfulla, men några är revirhävdande idioter. Varför de blir så besvärade av någon som är så lätt att köra om(mht den låga hastigheten) som en inlinesåkare är en gåta.
Var beredd på att vissa kan bli otroligt provocerade av din blotta närvaro. Tutningar, motorvarvande och rena prejningsförsök kan förekomma. Min respons är att vinka glatt och memorera bilnummer....

Hej,
Jo, tack bilister i all ära, men jag blir riktigt förvånad då de verkligen tar ut svängen och inte försöker tränga sig förbi i någon rondell (vilket vi har många av i detta lilla samhälle och de går ej att undvika). Det är dock tur att den sträckan som jag ska köra inte är känd för sin långtradartrafik, så det är ett plus.

Tack för tipsen!

//Ida
 
Hej KossaMu!

Tack för det välbehövliga tipsen!

Det är några av er som talar om Klaraälvsbanan, var in och kikade på deras hemsida och det verkar verkligen vara en fin upplevelse!

Jag får nog ta och åka den svängen någon gång jag är söderöver :)

Tack igen!

// Ida
 
Lång-åk

Kul med fler 'nördar' :O)

Det finns andra banor att åka men det jag provat är söderöver. Byter gärna erfarenhet om det finns hyggligt bilfria etapper norrut. Eller för alldel vilka etapper som helst i Sverige eller utomlands!! Jag kan tänka mig att gå vissa sträckningar mellan bra åkområden men har däremot svårare för hårt trafikerade vägar. Landsväg är ok men inte om man känner osäkerhet om huruvida man kommer hem vid liv eller ej.

Det finns även asfalterad banvall mellan Ulricehamn och Borås på ca 45 km och sträckan Månstad och norrut (passerar Ulricehamn) på 40 km (minns inte exakt). Asfalten var sämre än Klarälvsbanan men fullt åkbar med inlines. Tror utveckling pågår där för att utöka området, kolla med kommunen http://www.ulricehamn.se/ulh_templates/Information.aspx?id=1920

Annars är Danmark, Holland och Tyskland bra inlines-länder. I Tyskland finns inlinesåkarnas totala paradis: http://www.flaeming-skate.de/
Den som blir besviken där borde få sina inlines uppeldade på ett offentligt bål! :O)

/KM
 
Hej,
Jag är ifrån Skåne, så har inte åkt längre norrut än Jönköping.
Min första långa va på ngt över 17 mil och därefter gjorde jag en på 24. Nästa lördag planeras in en på 30 mil, men är helt ovetande om asfaltsläget vilket kommer vara avgörande + att de på vägverket sa att man inte fick åka inlines över ölandsbron :(

Men det som har varit sagt om bilister och tillskott etc stämmer allihop.
På min 24 milare började jag åka på 2+1 väg på RV 23, men den tog slut vid Älmhult. Jag börja åka vid midnatt en fredagkväll och efter en del pauser och kramp och usel asfalt var jag framme i jönköping 19 timmar senare.
Min första tur tog under tio timmar.

Så blir det inte regn den 26e och asfalten inte är för dålig, så kommer ni få läsa om en resa till Öland :)

Lycka till på tiomilaren!

.john
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lelleut Rekommendation på inlines!! Inlines 4
lawe Inlines på Gotland Inlines 2
shannara Offroad på skrillor Inlines 1
pata_ Inlines köpa på internet Inlines 0
museo12 Inlines med stavar på sämre väg Inlines 2
N254620 Livslängd och garanti på hjul Inlines 7
Snusmumrik1 Sverigeresa på inlines Inlines 4
Danne1984 Genom Sverige på inlines!! Inlines 4
asfalterade sträckor på Banvallsleden Inlines 2
__Patrik89__ Skillnad på billiga/dyra? Inlines 4
Jonas.O Nysopat på 1/2 Säröbanan... Inlines 0
gundj Hur få bort hjulen på Bauer inlines? Inlines 8
ala Inlines på gatsten Inlines 2
Boots Inlines på Lidingö Inlines 1
Stride Vid brist på is - sandfria cykelbanor? Inlines 6
Pask Grepp på våt asfalt? Inlines 9
krisitan Snitthastighet på Inline Inlines 11
Pelle E inlines på vintern Inlines 4
Räv Rävsson Långfärd på inlines Inlines 6
Gustafs Inlines på Gärdet och Djurgården Inlines 3
tryffelsvinet Köpa skridskor på sommaren Inlines 1
björner Förslag på 3-4 dagars inlinesturer?? Inlines 1
drifted Tips om schyssta plejs att skejta på? Inlines 2
erik_sylvan Inlines på Öland Inlines 1
sorpa Fraktkostnad på hjul från inlinewarehouse Inlines 0
Margret Tips på "svarta asfaltsleder" i Stockholm Inlines 1
pecka Inlinesåkning på Island Inlines 2
Jazzy Inlines vs långfärdsskridskor. Inlines 35
Max_x57 Inlines Uddevalla Inlines 0
Angela1981 Söker inlines kompisar i Stockholm Inlines 6
md6ee Söker skydd för inlines xxl Inlines 1
Michelle1 inlines kompis Göteborg sökes Inlines 2
elsmurfo Hjälp mig hitta rätt inlines! Inlines 4
fine inlines Inlines 0
Planborg Fitness inlines! Inlines 2
Jote Var köpa inlines innan säsongsstart Inlines 4
conny_n Köpa Inlines Inlines 6
acjoh Inlines i Norrtälje Inlines 0
Niclas-82 Inlines för överviktig? Inlines 2
Emili Hjälp med Inlines Inlines 9
muki Hjälp med inlines köp Inlines 2
Rillez Bauer inlines 1999-modell Inlines 3
epacke Inlines i stockholm Inlines 2
MBac Crazy Creek eller SOC inlines? Inlines 1
NattaZatta nöja sig med nya hjul eller helt nya inlines? Inlines 3
novis Inlines Inlines 0
shannara Inlines var? Inlines 4
avslutad130206 Identifiering av inlines Inlines 5
RollingDist46 Slalom inlines grupp facebook Inlines 0
RollingDist46 var koper du dina inlines? Inlines 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.