Mattips för turen

Kokbok

Jag vill rekommendera kokboken "På en låga". Den gav mig mycket inspriation för menyn till förra årets vandring i Padjelanta.

Lycka till/Jan
 
besvärligt..?

äh så jäkla besvärligt är de väl inte att dra med sig ett stormkök? sen att värma maten tar inte lång tid, de är väl disken som är tråkig. visst ska man kasta i sig maten och hoppa upp på cykeln sen så är de kanske praktisk att äta kall konserv mat. men de få minuterna det tar att värma/diska för att få en varm måltid är helt klart värda.
 
Angående vilken mat man ska ha med sig på turen, så tänkte jag köpa med mig lite pulver-pastasåser som kostar runt en tia och lite pasta. Det tråkiga med detta är att det krävs två uppkokningar - en för såsen och en för pastan. Mao hade jag också behövt lite tips på bra rätter.

Man kan ju koka pastan klar och sedan hälla av allt vatten utom de två deciliter som går åt till såsen. Då häller man bara såsen i kastrullen och låter det puttra lite.

OBS jag har inte sagt att det blir gott ;)
 
...som iofs äter fisk och skaldjur ;)
Helt OT, sorry ...

OK, pasta med fiskbullar kan vi köpa ;)

Mer OT:

Pescetarian fick jag häromsistens reda på att det heter om man är veggo men äter fisk o skaldjur...

(Oj hörde ni, nåt flög förbi, kan det ha varit en... en... Messerschmitt?)
 
Frukost samt mellanmål

Tänkte komplettera tråden med tips på mellanmål samt frukost.

Frukost utan tillagning: Blanda några matskedar pulvermjölk men några skopor müsli, havregryn, linfrön, solrosfrön och russin. Lägga allt i en påse. När du ska äta tillsätter du bara i ca 2-3 dl kallt eller varmt vatten och skakar påsen och äter.

Om du ska vara aktiv under dagen skulle jag lägga in mellanmål.
Tycker olika såkallade Gainer fungerar bra. Snabba kolhydrater samt protein. Lätt att skaka och dricka. Mycket bättre måltid än massa varmakoppen och saftsoppor.

Mitt tips

Frukost: Müsli blandning

Lunch: Frystorkat

Mellanmål: Gainer

Middag: Frystorkat

Kväll: Gainer
 
Vita bönor i tomatsås

Heinz vita bönor i tomatsås finns fortfarande och nu finns det fler fabrikat som är mycket billigare än Heinz. Fast till Heinz behöver man ingen konservöppnare.

Per
 
..äntligen lite intellekt i matdebatten... LÄNGE LEVE KONSERVBURKEN!!!

Socialstyrelsen borde lobba för en ökad konsumtion av köttbullar i tomatsås i samhället. Typ fyra - sex burkar om dagen... *S*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
stiff86 Första turen Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.