Underleverantörer till flera märken

Den som innehar rätten till ett dyrt märke alt en speciell desogn föräkrar sig ofta avtalsmässigt så att dessa uppgifter inte officielt får spridas / uppges. Denn som bryter mott dess regler kan räkna med att inte få tillverka längre / alternativt en juridisk process.

Den som innehar ett märke kan ibland vara intresserad av att låta sin tillverkare sälja produkten åt handlare i länder där produkten inte konkurerar då ägeren till desigen själv inte har någon försäljning där.

Kopplingen och avtalen mellan designer / säljare / tillverkare /märkesrätts innehavarae etc kan vara mycket komplicerade.

Som kund är det naturligtvis mycket intressant att veta om de 'billig' jeans soms jag köpt verkligen är tillverkade av sama tillkerkare som gör LEWIS. I sig behöver detta inte betyyda att matrialval och andra kvalitetsaspekter gör att varorna är helt likvärdiga.
 
Termosar skiljer sig väl inte överhunudtaget från märke till märke? Jag har tre olika ståltermosar, alla olika 'märken', den enda som skiljer sig är just Thermos termosen, då den har en annorlunda kork. Alla håller temperaturen ungefär lika bra, enda skillnaden är att det blir mindre spill med thermos, jämfört med noname varianterna. Det är ju bara en dubbel stålflaska med vakuum mellan skikten. Thermosmodellen tappade lacken först för övrigt.

Min teori är att majoriteten av noname produkter skiljer sig mindre mellan varandra än märkesprylar, då märkena vill profilera sig. Men de kan ju fortfarande tillverkas i samma fabrik. Jämför biltemas fultrangia med COs t.ex. Eller alla billiga skityxor, de verkar vara gjorda i samma fabriker.

Min erfarenhet av termosar är faktiskt att det verkligen skiljer rätt mycket i deras förmåga att hålla värmen. Vikten skiljer sig också, och det är både kontruktionstekniskt och tillverkningstekniskt möjligt att förfina stålflaskan på flera sätt föreställer jag mig.

En test i nån friluftstidning för inte så länge sedan visade ju också att det var en hel del som skljide termosarna åt och jag vill minnas att faktiskt Thermos var den som höll värmen bäst, även om den var dyrast eller näst dyrast. Av mina termosar så är den bästa en Thermos, men jag tror det till stor del beror på att den råkar ha den enklaste och bästa korken...
 
Min erfarenhet av termosar är faktiskt att det verkligen skiljer rätt mycket i deras förmåga att hålla värmen. Vikten skiljer sig också, och det är både kontruktionstekniskt och tillverkningstekniskt möjligt att förfina stålflaskan på flera sätt föreställer jag mig.

En test i nån friluftstidning för inte så länge sedan visade ju också att det var en hel del som skljide termosarna åt och jag vill minnas att faktiskt Thermos var den som höll värmen bäst, även om den var dyrast eller näst dyrast. Av mina termosar så är den bästa en Thermos, men jag tror det till stor del beror på att den råkar ha den enklaste och bästa korken...

Jag håller med om att det skiljer i värmehållningsförmåga.
MEN, min sämsta är just en Thermos.
Trots det använder jag den oftare än någon annan för den är smidig, relativt lätt och håller faktiskt värmen tillräckligt bra för dagsturer.

/ Bertil
 
... ett liggunderlag på Stadium som tydligen skulle vara samma som något annat (har glömt).

Mitt område!

Pacific Outdoor säljer sina liggunderlag (Insul-mat heter deras eget varumärke) till andra som har sina egna märken. Alltså kan man hitta deras produkter med Everest- och McKinley-märke i Sverige. Bozemans lätta Torso-lite är också tillverkat av Pacific outdoor.

De orange vattentäta packpåsar man hittar lite här och där är också Pacific Outdoor (det finns även andra produkter ur WX-tex-sortimentet hos tex Stadium) . Med rätt varumärke (Mc Kinley) kan man spara en femtiolapp.

051190_001.jpg

f-trail-zoom_sm.jpg


Men det här är ju ganska tydliga fall jämfört med de gånger en producent köper både design och tillverkning från fabrik. De köper loss en kollektion som de kanske pillar till lite. Sen kommer konkurrenten och köper loss en annan kollektion. Någon egen produktutveckling är det alltså egentligen inte frågan om.

Sen finns ju även fallet där någon hittar en smart utländsk konstruktion som de tycker kan funka att jobba vidare på för att göra nåt ännu smartare, och låter tillverka den på samma ställe:

ee-powers_c4-11033


(Det här är alltså originalet, men den svenska varianten är bättre)
 

Bilagor

  • ath85i.jpg
    ath85i.jpg
    22.7 KB · Visningar: 703
  • ath65.jpg
    ath65.jpg
    47.3 KB · Visningar: 697
Everest 65?

Den blå säcken är lik den Everest 65 som min hustru använder.
Oerhört prisvärd säck. Hon betalade något på 700 kr för den och har verkligen använt den mycket.

Everestsäcken har vissa drag av Haglöfs gamla Climber serie.

Uffe
 
Priserna är ca 360 lilla och för den 420 stora. Orginalpriserna sägs vara ca 1150 pch 1450. Om nu det är att lita på. Det är en sånd är firma som säljer varor i utbyte mot punkter vilka olika producenter sätter på sina förpakningar.

En del av varoran som man kan få för punkterna är skitvaror andra är rätt hyfsade. Prinserna för de dåliga varorona är motsvarande låga så man blir egentligen aldrig lurad. Men nu gäller det ju att göra ett klipp :)
 
Kan någon tala om orginalmärket för följande säckar.

"Originalmärken" är egentligen rätt ointressant, eftersom ju ryggsäckar av den här typen designas av fabriken snarare än "märket". Pilla lite där och sälj som Everest, pilla lite här och sälj som McKinley, pilla lite till och sälj som Lundhags.

"Originalpriser" är också rätt meningslöst om inte exakt samma produkt säljs på samma marknad.

Men om om väven är Cordura, dragkedjorna YKK och spännena National Moulding så är det åtminstone samma grundkomponenter som dyrsäckarna. Det som brukar kunna vara nackdelar är lösningar som kanske inte är helt genomtänkta och en massa tingeltangel.
 
Tältkåtan Reinfjell hos xxl, som kostar knappt 2000 NOK, ska vara identisk med Helsports tältkåta Porsanger som kostar knappt 4000 NOK.:

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt.aspx?id=50433

http://www.helsport.no/helsport/prod...=3&pageid=5004

http://www.helsport.no/fileshare/fil..._prisliste.pdf

Sportkedjan xxl ska enligt vad jag hört tillverka den på licens. Att kvalitetskontrollen inte sköts av Helsport oroar mig inte, då Helsports kvalitetskontroll inte är så värst ändå.;-)

Raskesven
 
Martin Fjäderlätt;341359 sa:
"Originalmärken" är egentligen rätt ointressant, eftersom ju ryggsäckar av den här typen designas av fabriken snarare än "märket". Pilla lite där och sälj som Everest, pilla lite här och sälj som McKinley, pilla lite till och sälj som Lundhags.

"Originalpriser" är också rätt meningslöst om inte exakt samma produkt säljs på samma marknad.

Men om om väven är Cordura, dragkedjorna YKK och spännena National Moulding så är det åtminstone samma grundkomponenter som dyrsäckarna. Det som brukar kunna vara nackdelar är lösningar som kanske inte är helt genomtänkta och en massa tingeltangel.

Jo, jag har nämt exemplet tidigare med en barnbärstol från Ikea till 1/3 av priset som 'orginalet'. I Ikeafallet var det dock helt klart att matrialet var helt annorlunda. Kvalitativt har orginalet betydligt bättre. Huruvida det motsvarade det tredubbla priset är det ju kunden i slutändan som bestämmer.

Ryggsäkarna här har jag klämt på men inte skrutinerat i detalj. Utförandet verkade dock bra. Grejen är ju i detta fall att det antyds att det är en fullvärdig produkt men bara med ett annat märke påsytt.
 
Jag håller med om att det skiljer i värmehållningsförmåga.
MEN, min sämsta är just en Thermos.
Trots det använder jag den oftare än någon annan för den är smidig, relativt lätt och håller faktiskt värmen tillräckligt bra för dagsturer.

/ Bertil
Såg termostest med Sverker igår. Thermos var klart bäst, vilket är min erfarenhet också, dock inte deras lättviktsmodell. Tvåa och trea kom termosarna från ICA och COOP. Primus svindyra var inget vidare. CO: s var skrutt.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 389
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6
apfaktor Solcellspanel...som FÅR skickas till sverige... Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.