Vandring i Östeuropa

Hej Magnus,
Västra Tatra ser bra ut förutom att du inte har inkluderat Ostry Rohac, en av Västra Tatras häftigaste toppar.

När det gäller Höga Tatra så känns de vandringar du beskriver orealistiska. Främst för att det på många ställen är klippor livsfarliga att forcera utan klätterutrustning. Utan guide är det också lätt att klättra upp på platser svåra att komma ifrån ensam.
 
Hallå Magnus.

Jag tror, precis som Mattias, att dina planer för Höga Tatra måste planeras om en hel del.

Tänk på att du BARA får vandra på markerade vandringsleder, annars måste du hyra guide. Dels för att det är olagligt och dels för att det är svårt & farligt - framför allt om man är ensam. Höga Tatra är betydligt brantare och taggigare än fjällen... Det är många toppar på din rutt som kräver klättringsutrustning.

Jag har för mig att Chata Popradske Pleso är ett hotell, snarare än fjällstuga. Dvs dyrare och garanterar inte övernattning om man inte bokat.

Dessutom har jag för mig att den gula leden mellan Zbojnicka ch. och Teryho ch. är enkelriktade, men jag kommer inte ihåg åt vilket håll... Mattias vet säkert.

Justera gärna om din rutt för Höga Tatra och hör av dig igen... :)
 
Hej,
Mats du har helt rätt den gula leden Teryho chata-Zbojnicka chata är enkelriktad i nämnd riktning. Det går utmärkt att gå fel riktning upp till Priecne sedlo (vertikala Passet) men där måste man vända.

Orsaken till att leden är enkelriktad är att just vägen upp till passet anses för brant och farlig att gå ner. Upp liknar den nästan en ferrata med kedjor som man ibland behöver som hjälp.

Just mala studena dolina-velka studena dolina är en av Tatras mest populära leder och du skulle få många arga blickar mot dig om du försökte ta dig ner fel håll.

Också sista biten upp till Bystre sedlo i Mlynicka dolina är enkelriktad.

Popradske pleso har både hotell och vandringsstandard i boendet och vandrar du ensam där kan de säkert hitta en plats åt dig.
 
Tack!

Hej Grabbar!

Jag tar åt mig av er kritik mot min planering och kommer självklart justera rutten (främst genom Höga Tatras) då jag inte har några ambitioner att göra en dumdristig ensamvandring som kan resultera i olyckor. Det är tydligt att det finns en del regelverk som jag inte läst in mig på och delar av bergen är tydligen mer svårforcerade än jag trott (jag levde i tron att leder som var markerade på min karta skulle vara mer eller mindre OK).

Just nu är jag i Jämtland för lite paddling och vandring. Om ett par veckor bär det av till Polen, Slovakien, Ungern och Kroatien.

Jag hoppas få tillfälle att komma tillbaka för lite eftersnack i mitten av Juli innan jag sticker till Padjelanta för mer vandring :)

Ha det bra.
 
hej,
Jag funderade lite på vad det var för leder du beskrev tidigare eftersom jag inte kännde till dom, och nu då jag jämfört lite olika kartor ser jag att vissa har en markering i grönt på de sträckor du beskrivit. Denna markering är ingen led utan utgör en gräns för särskilt skyddade och intressanta områden. Om du tittar noga finns det små piggar på strecken som markerar på vilken sida av markeringen som är skyddad.

Alla leder har heldragna linjer utom instruktionsleden genom Monkova dolina och har också tidsangivelse markerad. De som är enkelriktade har svarta pilar i sig. Dock går det ofta bra att gå ända fram till foten av sista stigningen framme vid passet.

Jag hoppas att det blir lättare att planera vandringen nu. Fråga gärna om du behöver mer hjälp.

Mattias
 
Nöjd och välbehållen

Hej igen!

Är nu hemma efter en mycket bra vandring och efterföljande runtflackande i europa. Ett stort tack till Mats och Mattias för era goda råd!

Man måste bara älska Slovakien. Tatrasbergen var så mycket mer storslagna än jag väntat mig, maten var godare, människorna vänligare och ölen billigare ;)

Det blev sex dagar vandring md ett par tältnätter och resten i stugor. Eftersom det var så tidigt på säsongen var vissa sträckor ganska ensam och alla jag mötte gjorde antingen dagsturer eller stugvandringar (tatrasbergen är ju som gjort för att gå mellan stugor och bergen var så krävande att jag många gånger önskat mig en lättare ryggsäck...). Då jag vandrade själv fick jag vid ett apr tillfällen lägga om min planerade rutt då terräng och väder inte gav mig några bra vibbar....

Efter min vandring blev det Liptopvsky Mikulas, Trencin, Bratislava, Wien, Opatija på kroatiens norra kust, Budapest och hem.

Ha det gött!!

//Magnus
 
Lålter som en fin resa!
Vilken rutt blev vandringen i slutändan?
Har du fler bilder att visa än de två du lagt in på utsidan?
 
Polen till Slovakien

Hej!

Har försökt att läsa tråden för att få lite tips och inspiration och nu undrar jag några saker angående en planerad resa.

Jag och ett par kompisar har tänkt att flyga till Krakow och ta oss till t.ex Bratislava för att flyga hem därifrån. Totaltiden för resan är ca en vecka och vi vill väldigt gärna att en del av resan är vandring. Är det möjligt att t.ex. från krakow ta sig med buss/tåg till nån ort nära gränsen, vandra över gränsen och från en slovakisk gränsort ta sig till Bratislava? Tanken med vandringen är att få uppleva vacker natur utan att behöva för avancerad utrustning (klättring t.ex.). Om det är möjligt även kunna klara sig med enbart sovsäck/liggunderlag och slippa tält.
Är terrängen sådan att det krävs avancerade kunskaper och utrustning och kanske mer tid? Finns det enklare leder som korsar gränsen?
Vi har tidigare vandrat en del i Sverige och har rätt utrustning för lite längre vandringar men som sagt inte för klättring eller svårare stigningar.

Tacksam för svar!

Mvh Hugo
 
Hjälp till självhjälp...

Hej!

Har försökt att läsa tråden för att få lite tips och inspiration och nu undrar jag några saker angående en planerad resa.

Jag och ett par kompisar har tänkt att flyga till Krakow och ta oss till t.ex Bratislava för att flyga hem därifrån. Totaltiden för resan är ca en vecka och vi vill väldigt gärna att en del av resan är vandring. Är det möjligt att t.ex. från krakow ta sig med buss/tåg till nån ort nära gränsen, vandra över gränsen och från en slovakisk gränsort ta sig till Bratislava? Tanken med vandringen är att få uppleva vacker natur utan att behöva för avancerad utrustning (klättring t.ex.). Om det är möjligt även kunna klara sig med enbart sovsäck/liggunderlag och slippa tält.
Är terrängen sådan att det krävs avancerade kunskaper och utrustning och kanske mer tid? Finns det enklare leder som korsar gränsen?
Vi har tidigare vandrat en del i Sverige och har rätt utrustning för lite längre vandringar men som sagt inte för klättring eller svårare stigningar.

Tacksam för svar!

Mvh Hugo

Tja Hugo.

Jag kan bara bidra med det lilla jag vet och vad jag har hört från andra. Jag har dock ett par tips på hur du kan ta reda på mer info om din planerade vandring. För det första så tror jag de andra killarna på denna tråd har en massa matnyttig info att dela med sig av om du ber snält ;-) (de har hjälpt mig mycket iaf).

Jag tror det bästa för dig är att ta sig till Zakopane med buss eller tåg från Krakow. http://www.experiencepoland.com/zakopanegettingthere.html

Skaffa sedan en bra ledkarta från exempelvis http://www.panorama.sk Jag köpte en karta som heter podrobny turisticky atlas 1:25000 från VKU. Den har en massa info om stugor (telnr och mailadresser etc). Maila till Vladimir på idigest@internet.sk Han kanske har ngt tips på annan karta. Jag tycker den är bra dock. Den täcker västra och höga tatras. En annan sida med kartor är; http://www.mapytatr.net/mmain.htm

Jag har ingen koll på lederna på den polska sidan, men de leder jag gick var alla välmarkerade och bäckarna hade ofta fina broar. Det är en krävande terräng, men det finns definitivt leder man klarar av utan att kunna klättra. När jag gick i tatras hade jag ryggsäck med mat för 10 dagar, tält etc så det blev rätt tungt (och lite instabilt ibland), men om ni delar på bördan eller skippar tält och endast sover i stugor kommer ni inte ha några problem. Kolla bara upp stugorna i förväg så att de håller öppet (jag råkade ut för en igenbommad stuga när jag hoppats på en kall öl och någonstans att torka mina kläder).

Kommer ni från Zakopane tycker jag definitivt att ni ska passera Popradske pleso ( http://www.popradskepleso.sk/ ) på er väg söderut mot exempelvis Poprad eller Strebske pleso för vidare tåg mot Bratislava (mycket trevlig stad!).

Hoppas det var till någon hjälp i alla fall....

Vi hörs.

//magnus
 
Stängda stugor är dock väldigt ovanligt... En del stugor är alltid öppna och det brukar framgå på kartan vilken typ av stuga det är (om det är riktig fjällstuga eller bara ett vanligt hotell/vandrarhem).
Ni kan hålla er till att sova i stugor, men även där brukar det behövas liggunderlag och sovsäck.

Som Magnus skrev är det lätt att ta sig från Krakow till Zakopane. Eftersom det är olagligt att lämna de markerade lederna finns det inte jättemånga alternativ. Här är två förslag:

HÖGA TATRA
Om ni går till sjön Weliki Staw Polski finns där en trevlig stuga att sova i. Gå sedan via sjön Morskie Oko till polens högsta topp Rysy. Det är lite semi-klättring men inget farligt. Väldigt spektakulära vyer, men mycket folk... Sedan tar ni er till stugan Chata Pod Rysm i Slovakien, där ni kan vandra vidare via Popradske Pleso till Strbske Pleso. Här kan man åka till Poprad där det går tåg till Bratislava.
Tid: 3 dagar

VÄSTRA TATRA
Har jag själv inte varit ännu. Men om ni går till stugan Ornak på polska sidan, finns där leder att följa som tar er över till den slovakiska sidan. Mattias vet det mesta om den slovakiska delen av Västra Tatra... Byarna på sydsluttningen brukar ha några bussar om dagen till Liptovsky Mikulas, där det går tåg till Bratislava.
 
Hostel i Krakow

Har ni inte bokat boende i Krakow så kan jag rekomendera Hostel Globart, reservation@globarthostel.pl Hälsa Asia från mig ;) Jag betalade typ 17eur för flerbäddrum med frukost och fin utsikt inkluderad. Helt ok.

-- Stugan vid Popradske pleso har sängar med lakan inkluderade. Mat + öl + snaps = ca 60 spänn! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 3
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
Anna-Carin Vandring i USA - Seattle Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.