Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-06-12, 03:47
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Har hänt mig då jag efter lång sjukdom tog fram träningsskorna och skulle gå några km. Det blev barfota hemåt efter 300 m. Tog fram mina tennisskor och kom 500 m innan ena sulan lossnade. Gick hem barfota och tog på mig ett par randsydda lågskor samt gick mina 5 km.

go tur
Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 09:23
swimwhizz swimwhizz är inte uppkopplad

Har misshandlat ett par Meindl Performance i cirka 20 år nu. Inga större problem med de skorna än så länge.
Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 10:02
smux smux är inte uppkopplad

Det här har hänt mig också, fast på ett par Salomonkängor som blivit stående stående i garderoben en tid. Som andra redan skrivit verkar det vara materialet i mellansulan som har bäst före datum och vittrar sönder med årents lopp. Kass att det skall behöva vara så här, inte bara att man tvingas kasta i övrigt fungerande kängor men ändå mer för just osäkerheten - kommer kängorna att hålla under nästa långvandring? Fowwe skriver här i sin blogg om just detta:
https://www.utsidan.se/blogs/f ... e=2014-08-01
Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 22:23
Tapio_ut Tapio_ut är inte uppkopplad

Halaj!

Här är en till!
Precis som för övriga hände det helt plötsligt utan förvarning.
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=80597

//T
Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 22:27
Noun Noun är inte uppkopplad

Tråkigt när sånt händer.
Har dock använt mina Meindl Island MFS aktivt i över 6 år utan problem!
Svara med citat
Gammal 2018-08-23, 15:37
G.Kraft G.Kraft är inte uppkopplad

Uppdatering

Jag vet att tråden är gammal men förhoppningsvis relevant för den som går i köptankar eller ska plocka fram sina Meindl för en längre expedition.

Mina gav upp i våras. Helt opåkallat har båda kängorna fått sprickor i mellansulan. Är väldigt poröst. De går fortfarande använda men litar inte ett dyft på dem.

Blev ett par Lundhags forest av den tidigare modellen som såldes ut för en billig peng.

/G
Svara med citat
Gammal 2018-08-23, 16:38
Fripp69 Fripp69 är inte uppkopplad

Fast är det Meindl man ska välja bort?

Om jag förstår rätt så sitter det en Vibramsula (multigriff/multigrip) på kängan. Så vill man undvika liknande problem ska man egentligen välja bort alla tillverkare som använder denna (eller liknande) sula. Alternativt kanske man välja en annan Meindlkänga som har en annan sula, kanske tom en annan sula från Vibram fast då kanske den inte är lika lätt eller lika dämpad som multigriff/multigrip.

I och med att friluftsföretag använder externa leverantörer (DAC, Vibram, YKK, National Moldning, Gore-Tex, Primaloft m.fl) är det inte ens lätt att välja vad man ska bojkotta.

Jag tycker att det är positivt att Meindl verkar ha ett system för att byta sulor. Skulle jag behöva köpa nya kängor är det definitivt något jag skulle beakta..
Svara med citat
Gammal 2018-08-23, 16:50
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Njaä, det är nog inte yttersulan det är fel på utan det jäkla skummet som ligger ovanför, stötdämningen.

Förresten, jag tänkte inte på det när det begav sig, men när jag ögnar igenom inläggen nu förefaller det som skumeländet åldras och sönderfaller fortare när skorna inte används. Flera med glappande sulor sa att det hänt efter att skorna varit undanställda en (längre) tid och jag fick känslan att de vars skor höll långliga tider använde dem flitigt.
Svara med citat
Gammal 2018-08-23, 16:58
Fripp69 Fripp69 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Njaä, det är nog inte yttersulan det är fel på utan det jäkla skummet som ligger ovanför, stötdämningen.

Förresten, jag tänkte inte på det när det begav sig, men när jag ögnar igenom inläggen nu förefaller det som skumeländet åldras och sönderfaller fortare när skorna inte används. Flera med glappande sulor sa att det hänt efter att skorna varit undanställda en (längre) tid och jag fick känslan att de vars skor höll långliga tider använde dem flitigt.
Yttersula samt skummet (mellansula) verkar vara en produkt.
Svara med citat
Gammal 2018-08-23, 19:31
G.Kraft G.Kraft är inte uppkopplad

Mycket riktigt den mjuka dämpningen mellan själva längan och den sula man går på som blivit porös.

Jag har använt mina kängor främst till friluftsliv och inte vardagligt frånsett när det är ordentligt med snö. Så de har såklart stått oanvända i flera månader från tid till annan för att sedan användas mer flitigt ett tag så är det väl för ganska många ägare av kängor?

Själva sulan och kängan i övrigt är inte märkbart slitna.

https://www.meindl.se/kangvard ... te/omsulning

1200kr för att byta sula är ju rätt nära nypris, och de garanterar inte att den är tät efteråt. Känns som de kunde vinna lite lojalitet på att sänka det priset ordentligt.

Lundhags tar 700kr, men lämnar även garanti vilket jag hoppas innefattar liknande fel.

Någon som haft erfarenhet med Lundhags i samma sits?

/G
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:27.

Logga in