is-/mixsäsongen 2008/2009

Friskt vågat hälften vunnet?? Min kompis orkesterchefen här på forumet här lärt mig att om man inte klättrar i dåligt väder får man aldrig några turer gjorda.

Trots en mediåker väderprognosen tog vi ett vågat beslut att dra till Cham över helgen. Fredagen upp till hytta och sedan alpin start lördag morgon.

PICT0067.JPG


Efter fyra timmars pulsande i djupsnö blev det total white-out och var vi fortfarande inte vid insteget. Däremot var vi rejält frusna och beslöt oss för att ge upp och dra och klippklättra istället.

PICT0074


Halvägs ner klarnade det självklart upp men då var det redan för sent. Det blev Pfalz istället.

PICT0076.JPG


Hoppas att era ispremiärer blir bättre än min :) Jag gör ett nytt försök nästa helg
 
Jag kan lova att jag har vänner som är långt mer störda än mig...;)

Ja det är skillnad på att tycka att något är "lockande" och att göra något åt saken :)

(Ska sanningen fram är jag noob på is. Har lite svårt att slappna av när jag klättrar på något som jag inte vet om det stannar kvar under mig. Det gäller is, likaväl som rutten klippa och stenskravel.)
 
Coolt att några redan har satt igång! Vi har iallfall bildat ett starkt replag för säsongen som hoppas på stordåd vilket även kommer att rapporteras framöver......

the_team_114.jpg


Slipa lugnt!
 
Så var vintern kommen till Dalarna.

Detta firades med en tur till Predikstolen. Predikstolen ligger ca en mil från Mockfjärd som enligt SMHI mest snö i landet idag och där låg klart mer snö än i Mockfjärd. Eftersom snömängden inte tillät framkomst med bil blev det en ordentlig snöpulsarpromenad i solskenet (där undertecknad lyckades trampa ner i en bäck och fylla plastskorna med vatten).


Jag klättrar Rampfeber.Foto: Jimmy Thoreus
PB010390.JPG
 
En kort uppdatering av isläget kring Valnontey och Valeille:

Sentinel Ice : Utmärkt (även pelaren)
Patri: Bra (flertalet bestigningar)
Patri Pelare: Bra (flertalet bestigningar)
Gran Val: Bra
Troll: Bra (full i snö)
Valmiana: Bra (full i snö)

På gång: Di fronte al Tradimento, Monday Money, Fiumana och Flash Estivo.

Notera: Otroliga snömängder och väldigt lavinfarligt just nu!

Hacka lugnt!

Ps. Fyfasiken vad det skall klättras nu framöver! ;)
 
Senast ändrad:
Äntligen premiär för vår del och vi spenderade dagen med uppvärmning kring ett "sportis"-klätterställe så att den dammiga tekniken (dvs kroppen) fick sig en trevlig genomkörare. Helgen kommer att bli toppen då vi redan spanat in trevliga objekt....

utca_01.jpg


utca_02.jpg


utca_03.jpg


Hacka lugnt i början!

Ps. Utmärkta låga temperaturer!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.