Issasongen 2007/2008

Hejsan,

hur ser islaget ut pa olika platser i Sverige just nu?
Sundsvall?
Umea?
Harjedalen?
Jamtland?
Vasterbottensfjallen?
Abisko-Gransen?

Var har du klattrat och hur var det?

Tack for info!
sara
 
Har inte hunnit ut och kollat riktiga isarna ännu, bara kollat vägen upp till Dundret och där ser det väldigt bra ut - dessvärre plogar man snövallar mot vårat hemma-isboulder numera!

Vad gäller övre Lule älvdal (Porjus, Harsprånget och Sjöfallet) så kommer det nog troligen att bli rekordstora isfall i år - mycket regn under hösten gör att det är mycket vatten i markerna och sedan fick vi rejält snöfall utan någon köldknäpp innan, vilket gör att snön isolerar vattnet i markerna.

Har planerat att sticka till Harsprånget och avlägga premiären nästa vecka - återkommer då och berättar!
 
Har inte hunnit ut och kollat riktiga isarna ännu, bara kollat vägen upp till Dundret och där ser det väldigt bra ut - dessvärre plogar man snövallar mot vårat hemma-isboulder numera!

Vad gäller övre Lule älvdal (Porjus, Harsprånget och Sjöfallet) så kommer det nog troligen att bli rekordstora isfall i år - mycket regn under hösten gör att det är mycket vatten i markerna och sedan fick vi rejält snöfall utan någon köldknäpp innan, vilket gör att snön isolerar vattnet i markerna.

Har planerat att sticka till Harsprånget och avlägga premiären nästa vecka - återkommer då och berättar!

Jag blev nyfiken då du nämnde Porjus, Harsprånget och Sjöfallet. Var klättrar man på dessa platser? Vid utskoven på kraftstationerna? Vid Letsi kraftstation noterade jag ganska sent i år att det fortfarande fanns en fin isvägg. Någon som klättrat där?

/Daniel
 
Jag blev nyfiken då du nämnde Porjus, Harsprånget och Sjöfallet. Var klättrar man på dessa platser? Vid utskoven på kraftstationerna? Vid Letsi kraftstation noterade jag ganska sent i år att det fortfarande fanns en fin isvägg. Någon som klättrat där?

/Daniel

Att vara och klänga vid utskoven , eller ens vistas där, ses inte med blida ögon av vattenfall - och vi bör låta bli det för att säkra framtida access! Sköter vi inte det så kan vi tappa all klättring i älvfåran efter Lule älv.

Vi har dock klättring så det räcker och blir över, utan att behöva titta på dem tämligen futtiga isformationerna som finns vid utskoven. Vill du läsa mer så finns förare:
http://hem.passagen.se/bjosun/pdf/LuleRiverWinter.pdf
 
Harsprånget/Porjus hade (25/11) inte mycket att bjuda på om man inte klättar grad 6. De två lättare isfallen var knappt formade alls, Peters testamente hade två ruskiga pelare, 45 meter istappar och lokalt regn från ovan. Anmarschen var sällsynt jobbig då det var relativt lite snö och blocken i älvfåran är många och stora.

26/11 klättrade vi Greven i Stora sjöfallet. Det var en fin tur även om det var relativt lite is, dessutom ofta av den besvärliga typen (tunt, kartong, blomkål, tappar, tunt med vatten under...). Grevinnan såg bred ut på den övre delen men var knappast klätterbar på den nedre. Adeln... såg hiskelig ut. Fallen vid Suorva såg vi inte riktigt då det var mörkt men vi tyckte att det såg ut som att Lätta fötter... var format men inte Pelaren.

/Fredrik
 
Rapport från Offerdeal, Jämtland.
I lördags var jag och en kompis där och kikade. Fallet vid Kari grottan var tunn men det rann mycket vatten. Alltså inte klätterbart för vår del, jag tror att man bara hade jackat bort den is som hade byggts om vi hade prövat.

Prognosen säger kallväder resten av veckan dock!
I söndags var jag och några andra på tur på Åreskutan. Jag höll bostavligen på att blåsa bort men det är en annan historia...

Kaj
 
Möjligen att det blir en tripp till Trängslet nästa helg för att spana av läget. Återkommer med rapport i så fall.
 
Efter Norgevägen från Kiruna till Riksgränsen. Rekord lite is, och dålig är den också pga mycke väderförändringar. Så nu är det bara skicka in skruvarna igen.
 
Lunndörrspasset

Lunndörrspasset i Jämtland har bra med is. 29/11
Tvillingisen och skruvisen ser strålande ut.
Passet är ett riktigt blåshål så banta inte packningen för hårt.
/Tobbe
 
Senast redigerad av en moderator:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maskinen is-/mixsäsongen 2008/2009 Isklättring 84
iBjorn Isklätterveckan i Stora Sjöfallet 2008, 28/2-2/3 Isklättring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.