Vart åker man skidor runt Vancuver?

Tjena.
Jag skall åka till Vancuver i april och undrar om det är någon som vet några bra prisvärda skidorter i området. Även tips om vart jag ska vända mig för att få tag på billigt boende tex Kanadas motsvarighet till STF eller motsvarande är önskvärda.
 
Whistler!

Ca 13 mil norr om Vancover ligger det många kallar världens bästa skidort - Whistler! Jag var själv där för några år sedan och åkte bottenlös djupsnö i två veckor. Det var i och för sig det året då Mt Baker fick rekordmycket snö, så mycket att stolsliftarna gick under snötäcker. Vet ingen om Kanadas motsvarighet till STF.
Må gott.
 
Mt Baker

Mt Baker i norra USA är inte längre bort från Vancouver än Whistler och billigare, lägre liftkortspriser mitt i veckan än i helgen. Fin åkning, inte så stort som Whistler men tillräckligt för att åka där några dagar. Ska man åka utanför skidområdet måste man ha sändare och spade med sig.
Man kan betala med kanadadollar, resturangen tar inte kort. Men man måste betala 6 USAdollar, kontant, för att komma in i USA från Kanada.
Snökedjor på bilen är ett måste om det har snöat. Det är nog svårt att ta sig dit om man inte har bil.
 
Kanske STF?

I Kanada finns det något som heter Mountain Equipment Co-op, vilket är precis vad det låter som, en medlemsägd tillverkare av bra skid- och klätterprylar. Har någon vag idé om att de också förmedlar boende etc
 
Whistler-Blackcomb är som sagt det självklara valet (i Kanada)om man är i Vancouver. Blackcomb-sidan stänger på våren för att öppna igen på sommaren då Whistler stänger.
Vad gäller boende så finns Canadian Hostlel Assosiation eller liknande har jag för mig
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.