1-2 månaders åkning,vart ska jag?

Hej,
Jag planerar att ta ut semester och lite tjänstledighet i februari-mars nästa år och siktar då på att ägna den tiden åt skidåkning någonstans. Drömmen vore att kunna få hitta likasinnade (läs fanatiska) åkare någonstans! Har funderat på att åka med t.ex U.C.P.A men de har knappast så långa resor. Jag blev aldrig skibum som jag drömde förut så jag ska försöka ta igen det nu på något vis:). Fördelen är väl nu att man har lite andra ekonomiska förutsättningar när man inte plugga längre! Någon som har förslag på hur jag ska göra och vart jag kan åka??
Förslag emottages tacksamt!
Carolina
 
cotterskog; sa:
Någon som har förslag på hur jag ska göra och vart jag kan åka??
Busenkelt att svara på... Boka en resa till nån trevlig ort med ett bra berg och mycket snö, hitta boende och åk!

Nä, skämt åsido... Du måste nog ha lite mer specifika frågor. Det finns massor med olika sätt att lösa det hela.
En bra början är att ha någon ide om vart du vill åka och hur stor budget du har, vilket kan begränsa antalet ställen att åka till.
 
Tackar!

Jag väger mellan Alperna eller USA-Canada. Planen är att kanske hitta några att dela boende med för att bo på hotell i 1-2 månader är helt klart över min budget:). Eftersom jag åker själv vore det skoj att lära känna lite folk på plats och då kan ju delat boende vara ett bra alternativ. Annars kanske jag kan gå i skidskola? Det fungerade ju när man var liten... Det var lite därför jag undrade om det finns mer eller mindre organiserade resor med den tidslängden för att jag verkligen vill kunna utnyttja tiden och inte springa runt och leta boende mm.
 
Hej!
Om du vill hitta likasinnade som söker resesällskap så kan jag rekomendera sidan http://www.freeride.nu
Om man bara ser till boendet och möjlighten att få hyra in sig i en stor lägenhet är nog Chamonix eller St Anton de enklaste orterna.
Om du endast letar efter lägenheter i alperna kan jag tipsa om http://www.alpservice.com som hjälper till att hitta boende i alperna.
Lycka till med letandet!
 
Ok, nu börjar det likna något.
Först och främst vill jag varna lite för alpservice som skier nämner. Har ingen egen erfarenhet, men jag har hört många hårda omdömen från folk som blivit(kännt)sig lurade av dom...
Så som du skriver i dina inlägg så får jag känslan av att du kanske vill ha viss standard på boendet och inte vill jobba.
Då tror jag Kanada kan vara ett bra alternativ, jag tror att man generellt sett får mycket mer för pengarna vad gäller boende där än på många ställen i Alperna. Själv har jag precis kommit hem från min andra säsong i Fernie, BC. Det verkar som om det är ganska normalt att betala 350-450CAD/mån för boende om man delar hus eller hyr in sig hos någon. Nästa år borde det dessutom vara hyggligt lätt att hitta boende eftersom säsongen i år var ganska kass. Det är även superlätt att lära känna folk där, har åkt hela dagar med folk jag träffat i liften på morgonen tex.
Ska du åka till Kanada så finns det ett helt gäng orter med bra åkning och bra snö. Fernie, Golden, Nelson är några...
Hoppas det här ger lite ideer, och vill du veta mer om Kanada/BC så är det bara att fråga...
 
Jag har själv använt mig av alpservice och har ingenting att klaga på.
Man bör dock vara medveten om att standarden på lägenheterna i Frankrike inte är att jämföra med de som finns i svenska fjällen och att man i regel bor ganska trångt om man väljer att bo tillsammans med andra.
 
Berätta mer!

Canada låter helt klart intressant tycker jag! Ska man ändå åka kan man ju passa på att åka långt så att säga. Jag räknar med att pengarna ska räcka utan att jag behöver jobba under tiden, det gäller ju att utnyttja varje sekund :). Det blir till att undersöka orterna lite mer. För min del behöver det inte vara något slags party-ställe utan det är skidåkningen som är det intressanta. Sen behöver ju kanske inte byn bestå av en ensam stuga med en gammal skogshuggare heller? Men, åkningen är det centrala och jag är ute både efter pist och offpist så att säga. Får man fråga hur du bodde och hur tog du dig dit?
 
Enklaste sättet att ta sig till Fernie är att flyga till Calgary och sen ta bussen (Greyhound) eller en shuttle till Fernie. Med bil eller shuttle tar det ca tre timmar, bussen tar över fem på sig.
Jag har båda säsongerna bott i ett hus där man betalar per rum eller säng. I år var vi 12 personer som bodde där en längre tid, 4 svenskar, 2 australiensare, ett engelskt par osv... http://www.snowedinnfernie.com och huset är "the Great House" nere i stan.
Kul blandning av folk som alla har samma intresse! Att bo så gör också att man träffar massor med olika människor att åka och umgås med.
Fernie är en kul liten håla som håller på att utvecklas från gruv till skidort, helt suveränt ställe... Men det finns många ställen att åka till i BC... Ska du inte vara där hela säsongen så skulle jag säga att februari-mars är bästa tiden att åka, då har det hunnit snöa en del, och det är dom månaderna det snöar mest.
 
Pröva verbier i schweiz.
Var där säsongen som gått. Oerhört snobbigt, nästan på gränsen till jobbigt, men schysst åkning och oändligt mycket sjysst offpist. Folk som hälsade på från t.ex. chamonix tyckte OP åkningen var bättre i verpan.
Billigast bor du i le chable, men kvällslivet tror jag är hetare i verbier. Om man nu är ute efter det.

"may your tracks be long"
mvh/sam
 
Canada!!

Hej!
Det är med avund jag läste dina inlägg... att få 1-2 månader sammanhängande skidåkning är fantastiskt.

Jag rekomenderar Nelson/Red Mountain i BC , en liten (Nord Amerika/alperna mått mätt) men naggande god skidort. Läs mer på http://www.ski-red.com

Fördelen där är att både orten och berget är möjligt att lära sig på en månad men jag lovar att du inte tröttnar( på skidåkningen iaf) Det är heller inte så jättemånga svenskar som det kan vara i Fernie och Alperna.

Lycka till!
A.
 
Nelson och Red är båda mycket trevliga ställen, men det är ganska långt mellan dom. Åker man i Red så bor man oftast i Rossland, som är en riktig håla!
Bor man i Nelson så är närmsta backen Whitewhater som är kanon, men inte så utbyggt än. Det är även nära till Kooteney Pass som är ett paradis om man gillar att gå på hudar för att få bra åkning..
 
Serre Chevalier, Frankrike

För 1-2 månader rekommenderar jag dig Serre Chevalier, i sydfrankrike.

Se info på: http://www.serrechevalier.com http://www.freeride.nu/skidorter/resort.phtml?id=142 .

En lagom stor skidort med bra åkning både i och utanför pisten. Lagom mycket svenskar, både UCPA och Langley Travel har resor dit så du kan köpa bussplats med dem. Inte allt för dyrt boende och ok matpriser i staden Briancon. Närheten till La Grave (45 minuter) och den italienska gränsen (Turin, ca 2 timmar) är inte att förglömma. Har själv varit där fyra säsonger i mitten på 90-talet (sen har vi varit i La Grave) och tycker fortfarande orten är värd ett besök/ Calle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.