Vart ska man flyga?

Hej, jag har børjat leta billiga flyg till Alperna, vart ær det bra att flyga till så att man lætt och billigt kan ta sig till alperna med buss?

/ Nicke
 
Beror på vart du vill!?!

Salzburg är till exempel nära "mitt" område i Alperna, vilket råkar vara STSs uttjatade Bad Gastein, men jag lovar att Gasteinerdalen även har annat att erbjuda än fulla svenskar! Annars hade jag inte återvänt för en fjärde säsongen nästa år..

Från Sazburg kommer du också lätt till resten av Salzburgerlands skidorter. Kolla på http://www.skiamade.at för mer info.

Billigast flyg till Salzburg får du med Ryanair, men ska du inte planera att släpa med skidor eller bräda i packningen för det är svindyrt!
 
Hej Zindy, hur ær offpisten dær?

Hur ær det med offpisten dær? Har igentligen bara erfarenhet från Camonix men man vill ju alltid prova ngt nytt. Så du har gjort 4 sesånger dær...imponerande! Planerar sjælv att gøra en sesång om två år (ska bara gøra en sk karriær først) Och tjænstledighet før språkstudier ær ett måste sen :)
Jobbar du dær nere under sesångerna? Berætta mer, nyfiken:)
 
Haha, jag kollade in lite live-bilder från från Gasteinerdalen, och http://www.skigastein.com gjorde som de brukar när det är ont om snö och säsongen just borde ha börjat - visar inga bilder, eller bara sådant som ligger över 2000m. Och ignorerar att berätta om liftarna är öppna eller ej..
De sista två vintrarna har snö nog för att det skall kännas bra kommit först runt nyår eller början av januari.

Måste erkänna att jag är kass på att säga när det brukar snöa. Vet ju att det brukar komma en omgång i början av januari, att februari brukar vara bra med snö och att mars är strålande sol och sörja i backarna samt att april garanterar både bruna fläckar stängt på grund av snöstormar och lavinrisker och sen en meter puder, och en halvmeter till..

Nej, brukar du åka till Chamonix är nog inte BG något garanterat bra val. Ligger alldeles för lågt, högsta toppen är 2650m. Att pricka in rätt vecka gör den som är där hela säsongen men antagligen inte turisterna..

Februari brukar i och för sig vara ett bra val för mycket snö, men då är det också högsäsong för turisterna.. April är trevligt budget alternativ för den som har möjlighet att vänta ut snödumpet och ta en sistaminuten med sts för 2000kr, med boende..

Offpisten är trevlig, och är man snäll finns det många duktiga långsäsongare att upptäcka den med. Jag tillhör de snälla som får föja med! Är alldeles för feg för att ge mig ut själv... Så blir det när man växt upp i skuggan av Hallandsåsen utan att ens våga testa de lokala skidpisterna.. Ansåg att jag var rik nog för att testa alpinsport under ett studieuppehåll 01/02 och sedan dess har studierna fått stå åt sidan några månader varje vinter. Med resultatet att jag nu, två år efter klasskompisarna, kämpar med att få klart examensarbetet för att äntligen avsluta min lärarutbildning och ha en chans att åka ned redan i januari.. Men det ser ut att bli februari..

---

Gastein är trevligt och österrikarna i dalen aningens galna men rätt härliga människor! De adopterade mig när jag visade mig vara en av få svenskar som försökte lära mig tyska och startade min säsongarkarriär på byns mest ökända ölhak och där jag allt som oftast fick jobba fram tills första skidbussen gick på morgonen!
Att bli adopterad av en alpby innebär att man är tjenis med allt från snabbköpskassörskorna till mjölkbudet och liftgubbarna. Att man får åka pistmaskin, ta första liften upp i backen, att det alltid finns någon som som kan bryta upp dörren om man låst sig ute, eller fixa trevliga kalas när man firar 25-års dag. Det innefattar också att hjälpa grann-ungarna med matteläxan eller att ta en kaffe med någons mormor och bara förstå en fjärdedel av vad som sägs.
Det är helt enkelt väldigt trevligt att få vara en del av en alp-by. Att kunna åka ned när som helst på året utan att ha någonstans att bo eller jobba och på mindre än en timme ha fler erbjudanden är man lyckas välja mellan.
Att sedan en del av byn är fylld av hopplöst supande svenska turister och en hel del alldeles för unga skibums som missköter sina jobb och ger oss andra dåligt rykte, det är smällar man får ta.

Hade jag varit i läge att välja snöplats idag hade jag antagligen inte valt Bad Gastein, men med tanke på att det är "min by", så kommer jag med största sannolikhet inte kunna hålla mig därifrån den här vintern heller!

---

Sådär, det var en inte särskilt kort beskrivning av att vara säsongare i Gastein. Kan tillägga att vi inte är så många svenskar som har kontakter i "båda lägren" som det nästan kan uttryckas i byn. STS har nämligen bildat ett "Schweden-Centrum" som många österrikare är "rädda" för, och svenskarna vågar sig inte ned till österrikarna. Språkliga och kulturella hinder skulle jag tro. Synd, för onyktra människor tenderar att förstå varandra mycket bra oavsett språk, i alla fall vad jag har märkt på andra sidan bardisken!

Snö, att åka bräda i Gasteinerdalen? Trevligt, men jag har aldrig åkt någon annanstans, så jag är nog inte rätt person att fråga. Räcker utmärkt för mig. Jag kan roa mig en hel förmiddag med att åka skogspuder på byns mindre "häftiga" baksida för att sedan glida in på mittstationen och jobba lunchen. Jag kan också få sådana där tok-yror för att det är så mycket snö och glömma att sova på några dygn för att både hinna åka och jobba. Jag jobbar kanske lite för mycket också, för att få vara en representabel skibum, och gillar därför sensäsongen när jobbet lugnat ned sig och aprilsnön kommer allra bäst!

Hehe! Långt och flummigt inlägg, blir så när man sitter med exjobbet hela nätterna!
Skicka ett mail om du har vägarna förbi Gastein, jag har alltid ett hörn över för boende!


Ang Ryanair, så ändrar de priserna var och varannan natt. Och att flyga till Salzburg innefattar en gratis övernattning på liggunderlag, alternativt en hel lång och seg dag på Stansted Airport, en av de allra tråkigaste flygplatserna!
Jag flög ned i september nu för ca 700 kr tur och retur. I Salzburg tar man bussen till centralstationen för 15 kr och sedan tåget i 1,5h till Bad Gastein för 150kr. Billigt och bra! Men då krävs lite planering och en del trixande med ryanair för att få till det.
 
Schysst!!!

Jag lider med dig, vi var ett gæng som pendlade mellan Grænsen och Luleå nær jag pluggade dær. Tanken var att vi skulle skriva exjobbet nær vi inte åkte skidor...hehe ja det var tanken iaf :)

Kanon bra info, verkar vara ett soft place och lætt att ta sig dit med tåget. Kanske blir ett stælle før mig, måste ju bættra på min skoltyska.

Har du kanske oxå bra o billiga førslag på vart man kan bo? Du som ær adopterad Østerrikare :)
Kommer du på fler bra skidstællen som ær lætta att ta sig till så ær det bara att skriva så fingrarna ryker.
Jag kanske hør av mig så syns vi i pisten, och lovar att vara en trevlig full svensk, tyskan flyter ganska bra efter ett gæng Jægermaister :)

/ Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.