Lite funderingar kring 60CSx

Hej.

Jag har börja klura på att skaffa den nya 60CSx och undrar var man hittar den till bästa pris med europeisk baskarta.

Likaså undrar jag var man finner nyaste City Select till bästa pris, fristående eller i ett sk. bilkit.

Har någon testat at peta in ett minneskort på 1 GB i CSx?

Jag har idag en 60CS som är i nyskick, ink. ett bilkit med City Select v6.

Frågan är hur man ska göra?

Ska man skaffa en 60 CSx med bilkit och CS v7 och sälja allt det gamla till någon intresserad för en vettig peng. Eller ska man spara CS v6 och bilkitet och kanske uppgradera Cisty Select till v7? Och bara sälja den gamla 60CS till någon behövande?

Hur funkar det med licenser/unlock codes och registreringar av GPS till datorer och MapScource? Ligger det små fällor och lurar beroende på man gör, sånt som kan kosta mer slantar att få nya koder och nya reggningar mot Garmin?

MVH Tony
 
Om du uppgraderar till CS v7 nu, så får du fri uppgradering till CN v8.
CS har dom slutat med, nu är det bara CN som gäller.

Bara det kan vara nog för att köpa en x modell, efter som kart delarna är mycket större i CN...
 
chuck; sa:
Om du uppgraderar till CS v7 nu, så får du fri uppgradering till CN v8.
CS har dom slutat med, nu är det bara CN som gäller.

Bara det kan vara nog för att köpa en x modell, efter som kart delarna är mycket större i CN...

Å då blev det fler myror än elefanter, i skallen....


En stilla frågan är då vad det är för skillnad mellan CS v6/v7 och CN v8?

Fördelar, nackdelar?

Var in på Garmin.com nyss och där fanns i alla fall CS v7 till salu verkade det som.

CN v8, när släpps den då tro?

MVH Tony
 
Var inne och gluttade lite på Sportmanship.se

Jag undrar stilla om du har tänkt rätt med CN v8 och att CS ska utgå?

Som jag uppfattade det så var CN v7 till för GPS:er med röstguidning som t ex. de bilnavigatorer som Garmin har. De verkade inte alls vara tänkt för handhållna GPS utan högtalare. Så är då inte CN v8 bara en uppgradering till dessa, och den vanliga CS v7 tänkt för handhållna GPS som 60CS? Och då bör väl nästa steg bli en uppgradering till CS v8 och onte CN v8?


MVH Tony
 
CN v8 släpps 27 feb.
Kartdata är samma i CS & CN, det är bara lite längre guidnings texter i CN. Vilka inte får plats i displayen på en 60cs eller 276C, som jag testat på...

Områdena är mycket större i CN än i CS, så det är svårt att få rätt område om man bara har 56MB minne.
Därför kan det vara idé att uppgradera sig till en x modell med stort minnes kort.
 
chuck; sa:
CN v8 släpps 27 feb.
Kartdata är samma i CS & CN, det är bara lite längre guidnings texter i CN. Vilka inte får plats i displayen på en 60cs eller 276C, som jag testat på...

Områdena är mycket större i CN än i CS, så det är svårt att få rätt område om man bara har 56MB minne.
Därför kan det vara idé att uppgradera sig till en x modell med stort minnes kort.


Vad i hela friden ska jag ha CN i min 60CS/CSx för, om guidningstexterna inte får plats i displayen?????

Verkar ju rent ut sagt korkat!? Vadan då för nytta att skaffa CN v8 istället för CS v7 eller v8 när den nu kommer?

MVH Tony
 
Det kommer aldrig komma någon CS v8. Dom har slutat med den. Varför vet jag inte...
Tror inte det kommer någon metroguide heller...
 
Jag fick aldrig nåt svar eller förklaring till varför CN v8 har för stora vägguidningstexter för 60CS(x) display!?

Hur blir det då? Vad kommer då att visas i displayen på 60CS?

Och hur tänker då Garmin om de tvingar folk att gå över till ett kartmaterial som ger sämre funktion i det avseendet än det som finns nu, alltså CS v6/7.


MVH Tony
 
x-serien stödjer bara 256mb

Frågade garmin support om vista cx stödjer 1GB, svaret:

Thank you for contacting Garmin Europe Support.
Unfortunately not. here is a link for accessories,
http://shop.garmin.com/accessories_for_product.jsp?sku=010-00439-00
the maximum card that can be used is 256mb

Sen frågade jag om det var samma med 60csx och om det var en hårdvaru eller mjukvarubegränsning, svaret:

Thank you for contacting Garmin Europe Support.
Yes it is the same as the 60x series. The maximum card that can be used is 256mb, I will forward your suggestions onto the design team
 
Nja, det är nog inte riktigt så det är tänkt.

Garmin har infört ett nytt komprimeringssätt för kartdata. Kartorna blir mer och mer innehållsrika, och minnesbehovet skenade iväg. Dessutom kände de att konkurrenterna hade bättre format, så det var dags att göra något.

De nya kartorna kallas för City Navigator NT, där NT står för New Technology. Vissa heter NT+, de har då även stöd för enheter som tar in trafikinformation. Dessa går att använda även på enheter som inte hanterar den informationen.
Kartor av typen NT går dock bara att använda i enheter som är programmerade för detta. Vilket i praktiken innebär nyare modeller med tillräckligt kapabla processorer. NT kräver mer processorkraft att packa upp.

Därför var de tvungna att även ha en karttyp som passar de gamla modellerna. För att inte få alltför många produkter att underhålla, har Garmin då beslutat att köra med City Navigator av gamla typen samt City Navigator NT. City Select utgår. Tanken är alltså att de som tidigare körde med City Select nu ska ha City Navigator m.ä., övriga med autorutt CN NT+.

Kartrutorna i CN NT+ är större, men packningsgraden gör att minnesbehovet inte ökar i motsvarande grad. Kartrutorna i CN ska vara mindre, för att de ska vara meningsfulla i modeller som eTrex Legend C, exempelvis. Hur det ligger till med det vet jag inte än, jag har inte fått någon DVD ännu. Men det går kanske att se i online-verktyget, där man kan titta på kartorna?

Guidningen fungerar inte sämre bara för att det är mer text. I värsta fall blir texten klippt, för att displayfönstret inte räcker till.

Som exempel kan jag ta avfarten från E4, när jag kör hem norrifrån. I min iQue 3600 (med CS 7), står det i displayen "Exit 77 on right to ramp to 120". Den modellen kan inte visa texten på svenska.
I iQue 3000 (CN NT+ v8) står det istället "Avfart 77 höger till 120/Tingsryd/Traryd/Älmhult". Skillnaden i detaljeringsgrad torde vara uppenbar, liksom att det är extrainformationen om vilka orter man kan komma till som ev. blir avklippt, om displayen inte har plats till hela texten. I ett sådant läge är det alltså inte sämre än med CS, för så mycket syns fortfarande.

Anders
 
Storleken till ytan på områden (kartrutorna) som man kan välja är exakt samma i CN och CN NT.
Storleken på filen i NT är däremot ca. 1/2 så stor.

[Ändrat av chuck 2006-03-01 kl 16:10]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
backeby Lite pillande i Google Earth med fjällkarta. Navigering 16
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
aik_putte Lite frågor om GPS Navigering 3
Habbe Lite bättre precision! Navigering 2
Tony-Avesta MapSource och Google Earth, lite problem... Navigering 2
Tony-Avesta Lite strul med 60CSx... Navigering 4
tango lite OT: PTS lägger ut karta med alla mobilmaster på w Navigering 0
carpe.diem Jordglob - kanske lite off topic ... Navigering 9
Krux Lite GPS-micklande... Navigering 0
diamondsutra Hjälp!!!!!!(jag överdriver lite :).....) Navigering 3
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
apersson850 För lite minne i Garmin 60CS? Navigering 4
raderad04 Nu fattar jag lite... Navigering 2
mrhandley Kalibrera karta, rutter och lite mer Navigering 5
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2
Sputink lite fel navigerat.. Navigering 2
errbe Funderingar om Garmin XT Navigering 1
Tony-Avesta Funderingar om 60CSx Colorado och kartor Navigering 2
anderse GPS-funderingar Navigering 13
pallo Funderingar ang Sendmap-Etrex Legend Navigering 10
hoistad Funderingar kring GPS industrin Navigering 13
elikalucifer Ideer kring gps-tracker för hund? Navigering 5
zeromaker Waypoints till fjäll kring Storulvån Navigering 6
Bobobo Fler tankar kring GPS på motorcykel Navigering 5
1478 Skattefråga kring Barrabes. Navigering 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.