Navigering i Asien

Som rubriken lyder... Hur navigerar man sig bäst vid världens ände? Jag ska vandra genom Japan, från Södra till norra japan. Har aldrig varit i landet förut men vet att andra fått problem med elektronisk utrustning därborta, att telefonens gps inte funkar osv. Någon produkt ni kan rekommendera? Jag har en tight budget - då menar jag verkligen TIGHT - men det är ju viktigt att hålla koll på vart man befinner sig. Karta + kompass eller nån elektronisk pryl? Vad hade ni valt? :)
 
Jag hade definitivt inte valt telefonen o dess gps. Batteritiden är alldeles för låg. Vanlig handhållen gps har jag ingen erfarenhet av. Kartor väger ju en del om man ska ha många. Men det går ju att handla utefter vägen också.

Hur öde är? Handlar det om vandring på väg eller terräng?
 
Det kommer inte vara helt öde! Jag kommer att passera många stora städer och om jag lyckas hålla ett tempo på 2 mil/dag så kommer det bara gå någon vecka mellan varje stora stad. Jag har en iphone som i princip är den sämsta telefonen någonsin för en friluftare. Batteritiden är kortare än kortast och den är mycket ömtålig osv. Tänker sälja den så fort avtalet tillåter (januari). Vet inte hur mycket man får för en gammal iphone 3gs men tänkte använda dom pengarna till att köpa navigeringsgrunkor. Har också dragit in en tusenlapp på loppis alldeles nyss.

Det bästa vore ju att skriva ut kartor och vägbeskrivningar från nätet och navigera sig med kompass. Min pappa är gammal orienterare och han brukade vara en av de bästa i sverige som aktiv. Kan ju gå intensivkurs i hans lära. Tyvärr har jag inte ärvt hans förmågor att avläsa kartor, men å andra sidan har jag fotominne och hittar alltid dit jag ska (ungefär som en katt som alltid hittar hem). Jag gick från gbg - malmö utan att någonsin ha varit i södra sverige förut och gjorde det genom att gå på känsla och fråga runt. Den stora skillnaden är ju att japaner är dåliga på engelska, särskilt ute på landet.
 
Du hittar nog inte tillräckligt bra kartor på Nätet. Varför inte köpa kartor på plats? Beroende på var du vandrar varierar ju kartbehovet.

Jag vet inte hur det ser ut i Asien, men här hemma så har ju varenda turistbyrå gratis kartor över orten, och sen borde det väl duga med nån form av vägkarta om man nu går längs vägar.

Ska du vandra i väglöst land blir det såklart värre, men om du inte har specifika mål att nå så fungerar det nog bra att gå enbart med kompass (och alltså räkna med att "fångas upp" av en väg, flod eller liknande).
 
Gmaps borde ju funka tillräckligt bra om man vill skriva ut. Men det är meckigt o vanligt skrivarpapper blir snabbt upplöst o svårläst.

Gratiskartor o att fråga sig fram borde funka rätt bra så länge man har rätt sinnelag för sånt o går vandrar på vägar.
 
Måtse jag investera i en gps á la garmin? Jag kan göra det om jag säljer lite mer grejer jag har som jag inte behöver, men jag bara undrar om det verkligen är nödvändigt med en dyr elektronisk gps. Fungerar den som ett komplement till karta + kompass eller är den bättre/sämre? Jag vet att jag är helgrön på det här... låtsas att jag är en femåring när ni förklarar!

Räcker det med en karta (som jag köper där) och en kompass? Jag kommer landa i Kagoshima, det är nästan allra längst ner i Japan och många mil från storstäderna. Fungerar billiga 70kr-kompasser verkligen?
 
Hej

I Japan kommer du att vandra till största delen på vägar, så en vägkarta och kompass borde räcka. Du kan säkert köpa kartor utöfter vägen. Dessutom har dom flesta städer jag besökt här en turistinfo på sin järnvägsstation, där jag alltid fått en ok karta över staden i fråga. Oftast t.o.m. på engelska.

Använd inte din utlänska mobil här för navigering i Japan! Om du går fritt med Google Maps och GPS genom hela landet kommer datakostnaderna att vara astronomiska.
 
Mitt minne från Japan, var på affärsresa i Yokohama (storstad i Tokyo-området) var att om man förvirrat ställde sig och tittade omkring så kom det snart någon som frågade om man behövde hjälp. Tyvärr kunde dom inte så ofta engelska, antar att det blir en ytterligare större utmaning på landsbygden! Kartor var inte så lätta att använda eftersom dom har all text på japanska och man blir inte klokare om man inte kan läsa tecknen, allt blir bara en svårtolkad gröt. Jag hade med mig min frilufts-GPS utan karta och den var användbar, jag kunde gå på måfå och ändå hitta hem!

Om du inte har en GPS så att du vet hur den fungerar så tror jag inte att den är så användbar i alla fall, speciellt som du vill resa billigt. En bra enkel och robust kompass är alltid bra när man reser så att man kan passa kartan, underskattat i storstadsnavigering. Du behöver inte lära dig mer än att röd pil = norr och norr är upp på kartan ;)! Billiga kompasser duger, det kan vara bra att kolla upp så att missvisningen inte är extrem bara.

edit: har nu kollat upp missvisningen som är störst i norra Japan, ca 10garder väst, dvs försummbar när man använder vägkartan. ev kan det finnas lokala områden med större variationer. ref: http://www.magnetic-declination.com/

/Andreas
 
Du behöver inte lära dig mer än att röd pil = norr och norr är upp på kartan ;)!

Tyvärr är inte norr alltid uppåt på kartor man ser här i Japan. Nog naturligtvis på vägkartor och vandringskartor, men t.ex. kartor till någon restaurang, sevärdhet eller hotel kan vara lite åt vilket håll som helst för att få den bästa rutten från närmaste station eller annan fast punkt optimerad. Skalan och proportionerna kan också vara rätt skumma. Men som sagt, vägkartor och vandringskartor i Japan borde nog ha norr uppåt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
Clashas Analog navigering Navigering 13
Mankko Efterlysning: Komplett bok om navigering/orientering? Navigering 16
870520 Kurser i Navigering!! Navigering 4
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
Cyklisten88 Navigering i datorn Navigering 0
Leif L Navigering i Ryssland, Mongoliet och fd Sovjetunionen Navigering 6
buster23 Navigering med mobiltelefon i snabb utveckling Navigering 45
BigBigBoa Navigering på laptop Navigering 5
steko rutt planering och Navigering på Garmin 60CSX Navigering 4
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
Store Navigering för funktionshindrade Navigering 0
Valgrinden Navigering med Ericsson P990i Navigering 6
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
backpacker8 basic gps navigering Navigering 2
chuck PDA Navigering Navigering 21
brandmansmicke Boktips navigering Navigering 3
Tärnan Handdator med GPS-enhet. Navigering i terräng ??? Navigering 5
magnuss DVD-navigering Navigering 1
pascal Hjälp en nybörjare. Båt navigering Navigering 2
GPS-Navigering? Navigering 2
Martin sollen GPS karta över asien Navigering 0
ham asien Navigering 5
SBM Köp av GPS i Asien Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.