Mälaren - platser att besöka, platser att tälta

MÄLAREN - TÄLTPLATSER - PLATSER VÄRDA ATT BESÖKA - VAD REKOMMENDERAS
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Har ibland funderat på en paddlingslångtur kring Mälaren och därav några frågor :

- hur pass lätt eller svårt är det att hitta tältplats, finns det ännu fria stränder eller har allting bebyggts ?

- platser värda att besöka som är lätt tillgänliga för en kanotist... vad rekommenderar ni..?

- natursköna platser eller rutter vid Mälaren ? Är det främst kulturhistoriska sevärdheter kring Mälaren men finns det även på sina ställen storslagen natur...?

- övrigt att beakta...


tackar på förhand för svar och önskar alla ett Gott Nytt År 2014

JOHAN.
 
Det finns ju hur mycket öar som helst annars att slänga upp ett tält på, själv föredrar jag hängmatta, då behövs ju bara 2 träd men ingen plan mark.
 
Med en topografisk

karta går det att hitta massor av vettiga landstigningsplatser och lägerplatser. Den absoluta majoriteten av strandlinjen är obebyggd. Vassar begränsar tillgängligheten lite i skyddade vikar.

Birka och Adelsö kungsgård hör till besöksmålen som passar att angöra per kanot jämte slott och andra gamla byggnader. Sigtuna, Uppsala, Mariefred, Strängnäs, Västerås är fina städer med intressant bebyggelse för att inte nämna Stockholm.

Thure
 
Jag brukar undvika att vara allt för nära Stockholm om jag vill har kvar naturupplevelsen. För många hus och båtar vid Stockholm. Längre in i landet finns dock många fina ställen och även tältplatser. Brukar inte vara något problem att hitta något avlägset. Jag har dock haft det många gånger att jag fått lyssna på någon motorcross,glassbilen eller någon som håller på i någon trädgården i timmar. På det rätt platta vattnet förs ljudet långt tyvärr ...
Fint är det att paddla till olika slott som har någon fika,tex taxinge som har den bästa av alla! Häftig är även att paddla mot Gripsholms slott då slottet ligger väldigt nära vattnet.
Naturmässigt finns det många fina ställen, kring Birka,Adelsö osv är det fint. Mellan Norr om Strängnäs-norr om Eskilstuna är det också väldigt fint,men som sagt det finns många fina ställen.e
 
Lika bra att ställa frågan i en existerande tråd:
Söker någon trevlig tältplats vid mälaren, bor i norra Stockholm så gärna åt det hållet. Fick ett impulsivt infall och tänkte åka imorgon, med övernattning en natt.

Önskemål:
Möjlighet att parkera inom synhåll från tältplatsen
Sjöutsikt
Avstånd från norra Stockholm ca 1 timme på sin höjd, i bästa av världar.

Mälaren är väl iofs inget krav, men då det är fritt fiske där så är det att föredra!

Tack på förhand!

Edit: ibland är man bra trött, min fråga handlar visserligen om Mälaren men jag tar mig fram med bil/fötter, ursäkta off-topic.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
igs Lägerplatser i Mälaren Paddling allmänt 0
EnKlassiker Smultronställen i Mälaren (Västeråstrakten) Paddling allmänt 12
Rimmon 2 dagars tur i Mälaren Paddling allmänt 2
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Wibrån Paddla Vänern-Hjälmaren-Mälaren? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Smedjebacken - Mälaren Paddling allmänt 15
pallella Strandhugg i Mälaren? Paddling allmänt 1
jokern paddling i mälaren Paddling allmänt 0
Vattendjur59 Bäver i Mälaren? Paddling allmänt 27
Piranha_paradise paddla från Västerfernebo till mälaren. Paddling allmänt 6
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
jamo Vårpremiär Mälaren/Stockholm skärgård? Paddling allmänt 25
samme83 Isfritt runt norra/östra mälaren? Paddling allmänt 2
ingeback Kajaktur Mälaren Paddling allmänt 13
Mikael_B Vattenrapport Mälaren Paddling allmänt 7
Kanottur paa Mälaren Paddling allmänt 1
Kanottur paa Mälaren Paddling allmänt 0
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Rallarn tält platser Paddling allmänt 1
delfinen 10 platser värda att besöka Norrtälje - Karlskrona Paddling allmänt 9
wulf79a bra iläggs platser östergötlands kust? Paddling allmänt 7
ängelen Kajak platser Paddling allmänt 0
calypso63 Kajak platser lediga i Örnsbergs kanotsällskap Paddling allmänt 1
mj1188 Paddel kurs med lediga platser Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.