Kajaktur Mälaren

Jag är i planeringstagen för en veckotur i kajak på Mälaren. Jag undrar om det finns kajakpaddlare på utsidan som paddla där och känner för att berätta om hur den är att paddla? Mina dagsetapper ligger kring 3 - 4 landmil per dag. Mer om tidiga mornar tillgrips!
Tackar på förhand!
Inge på Västkusten!
 
Den har många trevliga vikar och småfjärdar. Prästfjärden och kanske särskilt Södra Björkfjärden kan lätt bli lite krabb så fort det blåser lite, men i övrigt kan man alltid hålla sig nära stränderna ifall man vill. Det är viss skillnad att paddla i skärgården, Mälaren har betydligt mer insjökänsla även om man nog inte kommer att uppleva den som liten, eftersom den har en oerhört lång strandlinje. Vattnet är dock lite grönare i Juli, och det finns inte så mycket klipphällar, dessutom är det som sagt inte särskilt stora öppna vatten nånstans.

En annan klassiker (för Stockholmare) är Södertörn runt, men det är rätt hårt på en vecka även om jag en gång träffade en ensampaddlare i S-tälje sluss som paddlade runt på bara några dagar.




[Ändrat av Mezzner 2004-05-17 kl 21:41]
 
Mälarseglare/paddlare

Själv bor jag norr om Eskilstuna, alltså Västra Mälaren. Här är det mest vasstränder och grumligt vatten pga botten som består av blålera. Bortåt Södertälje är det lite klarare vatten och framförallt mindre vass, lite mer likt skärgården.

Till Mälarens fördelar hör att det är tomt på semesterfirare här. Om du själv semstrat i Stockholms skärgård någon gång vet du var alla båtar håller hus:)

Ju längre västerut desto glesare på båtar. I mina trakter om du skulle hamna här kan jag rekommendera ett strandhugg på Ridön om du vill sträcka lite på benen. Ganska stor ö med fin natur. Skulle du behöva fylla på vatten eller vill köa en glass kan ett stopp i Sundbyholm vara trevligt. Annars är Ridöarkipelagen norr om Sundbyholm trevligt område.

Om du skulle lockas in på Sörfjärden (Söderfjärden) som på kortet kan se lockande ut så är det mest vass vad jag kan minnas från mina skridskoturer där. Fjärden ligger mellan Eskilstuna och Strängnäs med "inlopp" vid Björsund.

Vid den västra delen av inloppet till Gripsholmsviken (Mariefred) hittar du Herrestaviken som är ett populärt tillhåll för semesterseglare. Vid lite tufft väder kan det lätt ligga 30-40 båtar på svaj längst in i viken så där får man inte vara i fred i juni och juli alla fall. Men det är en mysig vik.

Om du paddlar via Stallarhomlen (mellan Strängnäs och Mariefred) så stanna till hos fiskaren precis V om bron. Rökt sik, eller lite färsk gös att tillaga på kvällen? Trevlig fiskare som alltid har färsk fisk.

Hittade ingen bra karta/sjökort på nätet men det finns en sida som beskriver "alla" hamnar i Mälaren med en klickbara översikt på:
http://hem.passagen.se/hamnar/indexx.html

MVH. Seglare som också paddlar.
 
Jag skulle nog utgå från Stockholm och sedan paddla mot Björköfjärden. Som sagts tidigare så är vattnet bättre runt Björken. Det blir mer vass och lera ju längre västerut man paddlar. Men det finns fina platser även längre innåt Mälaren. Området runt Hallingen är fint och här finns det bra rastplatser.

Birka tycker jag är ett måste. Mariefred är också fint. Mälardalen är kulturbyggd och det dräller av kulturella sevärdheter. En vecka räcker inte på långa vägar.

Hans Friedel
 
Södra Björkfjärden (ovan kallad Björköfjärden) är ju djup vilket kanske skänker känslan av klarare vatten, men eftersom jag har hemmahamn innanför Slandön i samma fjärd kan jag nog säga att lerbotten är det i stort sett överallt. Finns för all del lite steniga ställen men de är rätt sällsynta.

Södra Björkfjärden har många trevliga öar, där Björkö med sitt Birka är mest känt, men Adelsö är ju stor också, men visst Slandö, Slandö kalv, Ridön osv det finns massor av strandhugg att göra. Finns även lite klippor på dessa öar.

Sen kan man ju antingen paddla ner mot Mariefred, en dagsetapp? Eller in mot Stockholm, antingen ända in, eller så rundar man Drottningholm (med kajak kommer man uner den låga bron vi slottet!) och paddlar upp mot Görväln och mot Norra B-fjärden/Prästfjärden. Jag misstänker att Prästfjärden, jämfört med resten av Mälaren är jämförbart med Södra Björkfjärden när det gäller stränder och vattenkvalitet. Man kan då beöka Mälsåker. Det går nog bra att googla på Mälarslott, så får man en bra överblick av alla dessa, där flera är bra utflyktsmål.
 
Några tips

Efter att ha seglat och paddlat runt i Mälaren under många år önskar jag dig en trevlig tur. En hel del erfarenhet från främst naturhamnar finns samlat under länken: http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SVENSKA/MALAREN/naturhamn.htm
Och då ser du också omfattningen och möjligheterna.
En personlig favorit... Prästholmen.
Som jag ser det är Mälaren klart underskattad och skärgården klart överskattad.
 
Variera

Mälaren är mer av skridskosjö än veckopaddlarsjö för mig. En eller tvådagarsturer går att göra ganska innehållsrika. T ex så kan du kombinera Hjälmare kanal med Galten och Blacken. Att paddla hela sjön på längden passar inte alla kajakpaddlare.

Lägg gärna upp en medvindstur då det kan vara mycket segt att paddla motvind längs Mälarens ofta långsträckta dryga fjärdar och vikar.

Stockholms västra omgivningar är omväxlande. Paddla t ex runt Kungsholmen Långholmen och vidare mot Drottningholm.

Lycka till Thure
 
Åker du ner i Gripsholmsviken så stanna gärna och fika vid Taxinge slott. Sveriges största utbud av kakor och tårtor?

Fortsätter du upp mot Selaön är Mälsåkers slott värt en paus. Nyrestaurerat med gamla metoder efter att ha brunnit i andra världskrigets slutskede.

Adelsö: Hälsa på Kalle Runristare. Kalle kan även hjälpa till med din reseplanering med sin site där det finns info om honom, om runor och om Adelsö. http://www.runristare.se/index.html

Mälaröarnas turistinfo: http://www.ekeroturism.se/
 
Absolut!
Taxinges fika går inte av för hackor; och är det nån gång man kan få proppa in lite grädde och annat elände är det väl när man paddlar i en vecka.

Det finns ångbåtsbrygga för den som vill lägga till ståndsmässigt.
 
Mezzner; sa:
Taxinges fika går inte av för hackor; och är det nån gång man kan få proppa in lite grädde och annat elände är det väl när man paddlar i en vecka.
Taxinges fika är verkligen värd en omväg. http://www.taxingeslott.se/slottscafe.htm

Fler bra fikaslott runt Mälaren:

Sturehov har också bra fik: http://www.sturehof.se

http://www.malarslott.nu/

En veckotur i kayak lägger jag personligen hellre i någon skärgård, men vi har ju alla olika preferenser.

/Staffan
 
Kakor och grodhav


En veckotur i kayak lägger jag personligen hellre i någon skärgård, men vi har ju alla olika preferenser.

/Staffan



Men omväxling förnöjer. Är man från Västkusten så är ju Mälaren lika exotisk som västkusten för en paddlare från grodhavet.

I övrigt stämmer jag in i kören som lovordar Taxinge. Minst ett besök per sommar. Det blir kalorier så det räcker för hela säsongen:)

//Seglaren
 
Tack för informationen om Mälare

Tusen tack till ER alla som tagit ER tid att berätta om Mälarens för- och nackdelar. Visst kan det vara exotiskt för en västkustbo att paddla Mälaren. Nu för tiden paddlar jag inte på mitt hemmahav under den uppskruvade semestertiden, utan väljer före och efter den stora båtsäsongen. Tidpunkten för

Mälarenpaddlingen har jag förlagt under tiden 6/9 - 12/9. Eftersom jag troligen kommer att solopaddla så kan jag också välja ut de insjöar som ligger i närheten, som exempelvis Båven. Jag är inte låst att paddla hela Mälaren, utan jag kan välja ut de bästa bitarna tack vare ER som gett mig mycket värdefull information, och länkar som jag kan spana vidare på. Och så har jag gott om tid för planering. Insjöpaddling har sin tjusning. För några veckor sedan paddlade jag Sommen i Östergötland. Tyvärr blåste det 10 - 14 m/s i stort sett varje dag. Den sista etappen i motvind kopierar in ett stycke ur min loggbok/dagbok:

Mäter vindstyrkan med vindmätaren, som visar 14 m/s. Det är sent på eftermiddagen och nu ska det bli långlunch i avvaktan på att vinden mojnar. Intar en välbehövlig lunch i strålande solsken. Sträcker ut mig och drömmer mig bort. Först vid 17.00-tiden mojnar vinden, men jag känner inte för att fortsätta, utan beslutar mig för att sätta upp tältet och fortsätta under tidiga morgontimmar, eller rent av nattpaddla? Avnjuter kvällen i stillhet med god mat och vin och somnar gott efter kvällsandakten och väderrapporten.
Vaknar vid 02.00-tiden på natten för toalettbesök. Månen lyser som ett eldklot och befinner sig väldigt lågt på himlen. Det vackraste månskenet jag betraktat på länge. Inbjuder till nattpaddling, men trots det vackra skådespelet, så lockar sovsäcken mer!

Halv sex stiger jag upp. Klockan 07.45 sitter jag i kajaken för fortsatt färd. Det är mulet, svag sydlig vind, ödsligt och storslaget. Paddlar några km söderut för att sedan vända västerut. Rundar ett mindre antal öar. Utmed Oxelön njuter jag av göken, som på ett rogivande sätt förkunnar att nu är det vår! Minnet från min långfärdsskridskotur här i vintras passerar revy. Åkte ensam 52 mil för att åka långfärdsskridsko 6 mil! Här kämpade jag i motvinden för att sedan kryssa och glida i medvinden på härlig glanskis! En oförglömlig tur på många sätt! Frågan jag ställde då: Var det värt att åka 52 mil en dag för att skrinna 6 mil och därefter köra hem till Göteborg i ymnigt snöfall mellan Borås och Göteborg? Svaret blev ja!

Inriktar mig för lunch på St. Klovön, som ligger i Asbyfjärden. Därefter paddlar jag österut och gör drygt en kilometers övergång. Det är middagstid och solen skiner nästan från en klarblå himmel och vinden håller på att tillta! Frågan är hur mycket? Blir det som dagen innan, eller värre? Tyvärr så somnade jag ifrån väderrapporten i går kväll.

Men, insjöpaddling har jag aldrig sett som något bekymmer även i kraftig vind. Och insjöpaddling har jag mest paddlat med kanadensare! Det är de senaste fem åren som jag använt kajaken på insjöar, mest i Dalsland och Värmland.

Rundar Asbyudden och möter en stark motvind. Mäter fram 12 – 14 m/s. Fågelvägen ned till av-slutningsplatsen är 15 km. Sjön är återigen ett skummande inferno. Orkar jag paddla hela sträckan, undrar jag? Det finns ingen skärgård att använda för skydd och återhämtningspauser. Utan det blir i stor sett att paddla på. Vågorna är höga med kort mellanrum, vilket gör att kajakstäven dyker ned i de mötande vågorna och jag översköljs av vågkaskader med jämna mellanrum nästan upp till axlarna. Neoprenkapellet är nu en klar välsignelse. Den steniga strandlinjen gör landstigningen omöjlig i dessa vågor. Och vågorna som återkastar sig från bergsbranterna, så slängs också kajaken hit och dit när jag kommer för nära branterna. Men efter 9 km vevande känner jag att nu måste jag få en paus och har turen att få syn på en liten ansenlig vik med en mindre bäck som ligger väl inbäddad bland lövträden. Här backar jag in kajaken för att kunna påbörja paddlingen direkt i motvinden. Ju längre in jag kommer så visar det sig vara en gammal båtramp. Med hjälp att GPS:en tar jag ut koordinaten för att lokalisera exakt var jag befinner mig! Har c:a 6 km kvar att paddla till avslutningsplatsen. Kollar möjligheten att komma ned med bilen, vilket det gör. Överväger om jag ska gå till bilen, eller fortsätta paddla? Efter viss beslutsångest så antar jag utmaningen, och ser det som ett nyttigt träningspass!

Efter en mycket tuff paddling anländer jag avslutningsplatsen sent på eftermiddagen. Jag känner mig inte helt slutkörd, men definitivt inte långt borta! Lagar och intar en rejäl måltid, innan jag sätter mig i bilen för 26 mil körning ned till Göteborg.

Under de dagar jag paddlade såg jag bara till enstaka människor vid sommarstugorna! Förutom fiskgjusen, storlommen och göken så såg jag skarvens framfart av ”vitmålade” öar! Ingen vacker syn precis! ”Det blåser från alla håll och Sommen är svårseglat,” berättar en klubbmedlem i båtklubben till mig som jag samtalar med innan jag åker hem. Men, svårpaddlat var den inte, trots 12 – 14 m/s i ren motvind i ca 16 km!

Nästa kajaktur blir i S:t Annas skärgård vecka 25 med förhoppning om svaga vindar.
Men, å andra sidan, där finns den skyddande skärgården nära till hands!

Hoppas att höststormarna inte börjar så tidigt i september som jag tänkt paddla Mälaren?

Tack alla en gång till!
Inge på Bästkusten i Göteborg!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jote Tips på kajaktur i centrala Stockholm. Paddling allmänt 8
puckelsnook Tips på bra kajaktur 3-4 dagar - fiske & fjäll? Paddling allmänt 0
davst Film från kajaktur NV Grönland 2011 Paddling allmänt 14
gottern Fin kajaktur i Luleå Paddling allmänt 0
johan_s_86 Kajaktur - Åsikter om sträcka och säkerhet Paddling allmänt 9
lazze Tävla i "Årets kajaktur 2003" Paddling allmänt 2
ingeback Kajaktur Åbo skärgård 2002? Paddling allmänt 3
krister Kajaktur på Volga Paddling allmänt 1
janne.w Förslag till kajaktur med jobbet. Paddling allmänt 2
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
igs Lägerplatser i Mälaren Paddling allmänt 0
EnKlassiker Smultronställen i Mälaren (Västeråstrakten) Paddling allmänt 12
delfinen Mälaren - platser att besöka, platser att tälta Paddling allmänt 6
Rimmon 2 dagars tur i Mälaren Paddling allmänt 2
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Wibrån Paddla Vänern-Hjälmaren-Mälaren? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Smedjebacken - Mälaren Paddling allmänt 15
pallella Strandhugg i Mälaren? Paddling allmänt 1
jokern paddling i mälaren Paddling allmänt 0
Vattendjur59 Bäver i Mälaren? Paddling allmänt 27
Piranha_paradise paddla från Västerfernebo till mälaren. Paddling allmänt 6
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
jamo Vårpremiär Mälaren/Stockholm skärgård? Paddling allmänt 25
samme83 Isfritt runt norra/östra mälaren? Paddling allmänt 2
Mikael_B Vattenrapport Mälaren Paddling allmänt 7
Kanottur paa Mälaren Paddling allmänt 1
Kanottur paa Mälaren Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.