angående bränsleflaska och flygresa

jag swka till island och vill ta med mitt bensinkök, vet nån om man kaqn ta med tryckflaskan när man flyger? Eller hur 'är det tänkt? Om någon vet nått så hör an er. börjar bli desperat efter svar!
 
Med tryckflaskan antar jag att du menar behållaren som man har bränslet i och sedan pumpar upp ett tryck i. Den får du ta med dig så länge den är tom på bränsle.

/mattias, som snart också ska till Island:)
 
Jag flög med min bränsleflaska full av fotogen. Hade även en liten petflska fylld med fotogen. Allt ihop i den stora väskan (ej handbagage). Jag hade virat in flskorna i plstpåsar ifall de skulle börja läcka. Gustav
 
realout; sa:
Jag flög med min bränsleflaska full av fotogen. Hade även en liten petflska fylld med fotogen. Allt ihop i den stora väskan (ej handbagage). Jag hade virat in flskorna i plstpåsar ifall de skulle börja läcka. Gustav

Härligt, du lyckades bryta mot en flygsäkerhetsregel utan att åka fast!

Duuuhhhhh.

//J
 
Bra tips är som redan tagits upp är att tvätta ur den ordentligt, men med ett diskmedel som luktar gott. Funkar tom. när man mellan landar i US. ha ha..
 
realout; sa:
Jag flög med min bränsleflaska full av fotogen. Hade även en liten petflska fylld med fotogen. Allt ihop i den stora väskan (ej handbagage). Jag hade virat in flskorna i plstpåsar ifall de skulle börja läcka. Gustav

Vill du ha applåd för att du utsatte dig och dina medpassagerare för fara? Kanske vill du berätta om dumma saker du gjort... Âven om inte flyget börjart brinna kan du bli skadeståndsskyldig om du kladdar ner flyg och andras bagage. Bagage utsätts för ganska mycket tryck, stöttar och kast inne i flygets lastrum.

David
 
niklas k; sa:
jag swka till island och vill ta med mitt bensinkök, vet nån om man kaqn ta med tryckflaskan när man flyger? Eller hur 'är det tänkt? Om någon vet nått så hör an er. börjar bli desperat efter svar!

Jag har flyget och har haft med mig baade koek och braennare och har inte haft naagra problem med det. Oftast har jag det i den valiga packningen men aeven ett par ggr i handbagaget. Om man tar det i handbagaget brukar man faa plocka fram flaskan och visa vad det aer i den och daa gaeller det tror jag att den aer tom. Brukar toemma flaskan innan resan foer att slippa alla dumma fraagor och aeven risken att koek och braennare bli beslagtagna.

/Stellan
 
Lotteri

Jag har gjort omfattande undersökningar i detta ärende. Vad jag har kommit fram till är att det förekommer att tomma bränsleflaskor (tom oanvända) och kök beslagtas från resenärer. Samtidigt förekommer det att andra resenärer efter inspektion fått ta med sina tomma bränsleflaskor och kök. Det enda fakta jag hittat i frågan är ett utdrag från IATA Dangerous Goods Regulations:

<<"2.3.2.5 Camping Stoves and Fuel Containers that have contained a flammable liquid fuel.

With the approval of the operator, as checked baggage only, camping stoves and fuel containers for camping stoves that have contained a flammable liquid fuel may be carried provided the fuel and tank of the camping stove, and/or fuel container has been completely drained of all liquid fuel and action has been taken to nullify the danger. To nullify the danger, the empty fuel tank and/or container must be allowed to drain for at least one hour , the fuel tank and/or container must then be left uncapped for a minimum of six hours to allow any residual fuel to evaporate. Alternative methods, such as adding cooking oil to the fuel tank and/or container to elevate the flash point of any residual liquid above the flash point of flammable liquid and then emptying the fuel tank and/or container are equally acceptable. The fuel tank and/or container must then have the cap securely fastened and be wrapped in an absorbent material such as paper towel and placed in a polyethylene or equivalent bag. The top of the bag must then be sealed or gathered and closed with an elastic band or twine.">>

Detta är alltså det minimumkrav som ställs från internationella flygsäkerhetsmyndighetens sida, sedan är det upp till varje enskilt flygbolag att införa hårdare restriktioner, vilket tydligen förekommer.

Från olika www-forum kan man förstå att det finns olika sätt att praktiskt angripa problemet:

1. Förpacka köket enl. IATA och checka in det utan att säga nåt. Antagligen ganska liten risk att nån uppmärksammar och beslagtar det, men risken finns.

2. För att undvika beslagtagning kan man självmant visa sitt kök i in-checkningen. Man har då fortfarande möjlighet att skicka köket med posten.

3. Skicka köket i förväg med posten, addresserat till hotell eller liknande.

4. Ringa flygbolaget iförväg och fråga vad som gäller, samt om man får Ok, ta namnet på personen man pratat med. Min erfarenhet är dock att det är svårt att få ett 100% svar.

5. Köp kök på plats.

Däremot ska man aldrig enligt IATA ta kök eller bränsleflaskor i handbagage, även om en del resenärer varit lyckosamma även med detta. Generellt verkar det lättare att få med brännaren än bränsleflaskorna.
 
Re: Re: Lotteri

mathias; sa:
Tyvärr så får man inte skicka farligt gods med posten heller. http://www.posten.se/villkor/pdf/pav_010101.pdf

Se även lag: SFS 1982:821

Det är nog bara tvätta och torka köket som gäller....

Som jag skrev tidigare är tvättade och torkade kök/bränsleflaskor tydligen ingen garanti för att slippa beslagtagning, dock minskar risken.

Hittar inget i din pdf-referens om tomma bränsle eller brännare, men antar att det precis som med flyget är svårt att få ett rakt svar. Gissar dock att posten inte är lika paranoida som flygbolagen. Nån som fått en postförsändelse beslagtagen pga farligt innehåll?
 
niklas k; sa:
jag swka till island och vill ta med mitt bensinkök, vet nån om man kaqn ta med tryckflaskan när man flyger? Eller hur 'är det tänkt? Om någon vet nått så hör an er. börjar bli desperat efter svar!

När jag flyger med mitt Nova så tömmer jag flaskan och sköljer ur den med hett vatten. Brännaren är redan tom på bränsle eftersom köket tömmer sig själv, men för säkerhets skull låter jag brännaren stå öppen över natten så att ev rester kan dunsta bort. Pumpen får också ligga för avdunstning.

Sen packar jag i ryggan som vanligt, jag har aldrig blivit stoppad eller fått några andra frågor än "har du med dig ngt brännbart typ t-sprit eller fotogen till ditt kök". Eftersom jag gjort ovanstående svarar jag helt sanningsenligt nej, och med detta har incheckningen åtminstone till dags dato låtit sig nöjas.

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.