Defekt bränsleflaska?

Jag har varit och köpt mig en aluminiumbränsleflaska till mitt primus-MFS, och är lite konfunderad. På utsidan av flaskans botten finns det ett halvmåneformat jack, som är cirka 5mm långt och 2mm djupt. Jacket är överlackad med den röda färgen som flaskan har i övrigt . Är det någon form av säkerhetsdetalj (typ att den skall ge vika i bottnen om det blir för högt tryck i flaskan) eller har jag helt enkelt köpt en defekt flaska?

Tacksam för svar

Björn Nilsson
 

avslutad210712

Gäst
Nu sitter jag på jobbet så jag kan inte kolla mina bränsleflaskor men jag har ett svagt minne av att alla 5 (4 st Primus 1 liter och en 6 dl av något annat fabrikat) har den halvmåneformade instansningen som du nämner.
 
Jag har inte just en sådan bränsleflaska men generellt på flaskor och burkar har man i många fall en nersänkning i botten med fas på ena hållet. Den är till för att underlätta hanteringen vid t ex tillverkning, lackering, etikettering och fyllning. Man roterar in flaskan till en styrklack och vet därmed exakt orientering, bra t ex om man vill att ev tryck framsida/baksida verkligen ligger förskjutet 180°.

Men med tanke på att det rör en bränsleflaska tycker jag att du ska jämföra med en annan av samma märke. Kanske någon kan bidra med en bild?
 
Sigg

Alla mina Sigg flaskor i aluminium (4st) har det halvmåneformade märket i botten på flaskan.
Optimus Nova flaskan saknar märke.
Flaskan till Colemanköket saknar märke.
 
låter betryggande

Det låter bra. Är ny på bensinkök så jag blev lite orolig bara. Är så trött på att reklamera/byta produkter vilket händer alltför ofta. Skulle man kunna be någon att ta en titt på sin enliters primusbränsleflaska så jag kan verifiera det till 100%?

Tack för svaren!

/Björn Nilsson
 
Avslut

Då kan vi väl säga att vi avslutar denna tråd. Jag är lugnad och skall nu ut och smälta snö så länge det finns någon kvar :) Tack för svaren.

/Björn Nilsson
 
Nja, avslut och avslut... ;-)
Jag kollade mina två nya gröna Optimus-flaskor;
Ingen av dem har någon inpressning i botten, trots gott om påtryckt text/info ovanpå det gröna...

Allt det här tyder ju på att det finns minst två olika underleverantörer/tillverkare av aluminumflaskorna...
Jag undrar vilka som köper från vem. [Sedan tilkommer ju Trangias polynånting plastflaskor också...]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.