Sagamartha National Park?

Hej på er!

Vilken fantastisk historia Harry - Då förstår du vad jag menar - Härligt!!

Det är inga avgifter för Gokyo Ri, Kala Pathar etc men det är det för alla så kallade "Trekking Peaks". Vilka de är kan ni läsa här:

http://www.nepalmountaineering.org/noticespage-13-NMA Peaks

Som ni kan se, så har kostnaden inget med höjden att göra. Hoppas att detta förtydligar det hela!

Midnattshälsningar från ett tropiskt hett Kathmandu :)
 
Tack, Christina, ...

... för förtydligandet. Jo, dessa trekkingtoppar kände jag till.

Yoka: Tyvärr har jag inget svar på din fråga.
 
Den där UV-vattenrenaren verkar jättesmidig! Jag tror att den skulle fungera bra.

Kul att ni är så involverade i Nepals allmänna utveckling, förresten! Jag måste säga att jag håller med er båda, och det är ju inte bara Sherpas som är givmilda, de flesta personer jag träffat i Nepal är faktiskt väldigt gästvänliga. Tyvärr tror jag dock att de flesta pengarna från olika permits går till nepals regering, och inte används på ett särskilt bra sätt.
 
SteriPen :)

Steripen är det smidigaste och säkraste som finns!

Jag har alltid en sådan med mig på vandringarna. Det man måste vara noga med är att ha bra batterier. Lithium batterier är helt klart bäst. Köp med dig från Sverige så att du vet att de är av bra kvalité. Se också till att hålla batterierna varma under vandringen. Om vattnet är för kallt kan den strejka i bland av bara "shocken" men prova ett par gånger till så brukar den ge med sig.

Här i Nepal köper du den för ca 500 SEK så betala inte dyra pengar hemma i Sverige!

Och ja - det finns primus power fuel att köpa :)
 
500.kr för det i Nepal, wow... det är taget. ska köpa 2.st
jag har en epring hemma, jag litar inte på Stockholms vatten, rent av kloak vatten.
Mitt system hemma har filter med uv-ljus, den är super. ger ett års anv. för en vanlig familj på 5.st.
byter filter en gång om året fast jag inte har familj.

Så den här lilla manicken som är en penna är ju kanon.
tack för alla svar, ni är kanon.

Bra att det finns PowerFule att köpa
 
då är det inte långt kvar, en vecka. Jag flyger måndag den 16.april från Arlanda till Katmandu

Är det något jag bör veta tycker ni som varit där, något som jag glömt eller inte tänkt på?
Jag har packat flera gånger och ändrat mig flera gånger. Underställ är svårast, vet ej hur många man ska ta med sig.

Ska ta en spruta till, stelkramp.
Jag har torrkaffe som jag tycker om, vakumpackat.
Tänkte mig inte för många strumpor men tre par, set på två en glid och ull strumpa.

Massor av minneskort till kameran, till GoPro Hero och Nikon V1, Nikon med 28mm + adapter för optik, är det för mycket att släpa på optik eller ska man lämna hemma de största?
Har ett på 70-200 VR + 50mm 1:1.4 fast.
 
Låt "bra att ha"-sakerna stanna hemma eller på hotellet i Kathmandu. Det blir tillräckligt tungt ändå.
Även i bergen finns internetcaféer, men det kostar 2 kr per minut i t.ex. Dingboche (4350 m), jämfört med 2 kr/timme i Ktm.
Rapportera gärna när du kommer tillbaka. Under tiden ska åtminstone jag vara avundsjuk, för hur det än blir så blir det fantastiskt.
 
Det blir ingen storsko.
En som har jobbat och varit mycket i Nepal och jusst Islan Peak, säger att man inte alls behöver storsko med stegjärn.
så mina kängor skulle vara ok att ta sig upp på toppen.
Det blev ett underställ, flis, mammut mellan jacka, strumpor, mm mm.
 
Inga storskor & Stegjarn???

Tjoho! Att bestiga Island Peak utan stegjarn blir Bambi pa hal is - fast vertikalt!!

NAR jobbade han/hon i Nepal och nar besteg personen i fraga Island Peak senast??

Jag hade en grupp dar for 2 veckor sedan - Valkommen till blais och fasta rep direkt upp till FORTOPPEN! Inklusive TRE sprickor pa huvudvaggen. Jag skulle varmt rekommendera stegjarn ;) Scarpa skorna som du har lankat till ar "overkill" men varnliga trekkingkangor ar inte sa skont nar det ar 18 minus som det var nar min grupp borjade klattringen mot toppen.

For ovrigt anvandes inte en enda snowbar utan endast isskruvar - det sager en del om forhallandena pa berget just nu...

Det har snoat valdigt mycket de senaste veckorna men det kommer knappast att hjalpa pa Island Peak. Motte klattersherpor som kom ner fran Mera Peak harom dagen och de hade fatt avbryta toppattacken da det var sno upp till midjan fran High camp och uppat - Ar sjalv pa vag ut till Mera sa jag hoppas pa finare vader snart!

Halsningar fran ett Namche i sporegn!
/Christina
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.