GR20 - Korsika i juli/augusti 2009

Tack för tipsen, skall absolut kolla in adresserna. Ja det där med packning är alltid en svår avvägning. Med tanke på att det är mycket upp och ner på leden som gäller så säger mina erfarenheter att man bör tänka på att banta packningen samt att kängor är att föredra. Jag gjorde en längre vandring i Himalaya för ett par år sedan med lite väl tung packning och låga skor, vilket gav mig problem med knäna ganska omgående. Så visst vikt och valet av fotbeklädnad är väl att tänka på. Vet du förresten vad för slags gas man bör köra på med tanke på vad som är mest tillgängligt?

Hälsningar / Douglas
 
Gas bör man förstås ha för hela turen. Jag körde med Rando 360 på den tiden, men slutade eftersom tuber var så svåra att få tag i. Jag minns att jag köpte nya i Calenzana för den följande turen i Havsalperna. Kör du med punkteringsburkar är det inget problem, givetvis inte heller om du har kök för primusgänga och adapter (vilket jag numera alltid har i Frankrike - obs att jag aldrig flyger). Annars kan jag bara gissa att det fnns primusburkar större orter som Calvi och Bastia
och ännu hellre på fastlandet, t ex i Nice. Men jag skulle nog, för att vara på säkra sidn, skriva till det där GR20-forumet och fråga. Eller kanske söka lite här på Usidan.
 
Punkteringsbehållare brukar funka fint, dom springer man oftast på tycker jag. Eftersom jag flyger så är jag beroende av att finna gas på plats. Vill inte glömma reglerna med att det inte är tillåtet att ta med gasbehållare på planet. Jag lyckades glömma det för ett par år sedan då jag var i Wales. Gubbarna på flygplatseni London var inte glada på mig, dock sa dom inget i Malmö då jag checka in. Vad är det för adapter du menar? vart kan man hitta sådana och vart kan man köpa in dom? Får väl som sagt klla in forumet så att jag får med mig rätt utrustning. Tack för all info!
 
Stort tack fär länkerna och infon. Jag var även inne och läste din matnyttiga hemsida. Jag var i dag i kontakt med addnature angående olika gaskök. Dom mena på att då man har ett modernt primus eller optimuskök så är jängan på gasbehållarna dom samma i hela europa, en slags standard. Så det blir väl att dra med sig ett Primuskök. Hur är temperaturen under nätterna på Korsika under sommaren? Funderar nämligen att bara ta med mej en ytterst lätt sovsäck och minimalt med kläder. Hur är det för övrigt gällande nederbörd?

/Douglas
 
Stort tack fär länkerna och infon. Jag var även inne och läste din matnyttiga hemsida. Jag var i dag i kontakt med addnature angående olika gaskök. Dom mena på att då man har ett modernt primus eller optimuskök så är jängan på gasbehållarna dom samma i hela europa, en slags standard. Så det blir väl att dra med sig ett Primuskök. Hur är temperaturen under nätterna på Korsika under sommaren? Funderar nämligen att bara ta med mej en ytterst lätt sovsäck och minimalt med kläder. Hur är det för övrigt gällande nederbörd?

/Douglas


Jag kan ju bara uttala mig om hur det var i juni 2002. En vecka innan min tur var det en dag som vädret plötsligt slog om, med åska, snöfall och hårda vindar, så hårda att snön stod praktiskt taget vågrätt i luften. En tysk kvinna frös ihjäl. Stugorna var överfulla eftersom de flesta tält inte klarade vädret.

Under min tur var det bara hett hela tiden, lite regn nån dag, åska ett par kvällar. Jag gick i kortbrallor hela turen och bytte aldrig till varmare kläder (utom kanske på överkroppen) på lägret. Mot min vana hade jag kortärmad tröja
under etapperna.
Jag minns inte, men antagligen bytte jag till torra kläder, ty det lilla jag hade på mig var ofta genomsurt av svett.

Min sovsäck var en Haglöfs LIM. Jag bar ltie onödigt mycket, 17 kg; idag skulle jag utan vidare klara 15 kg med mat för 7-8 dagar. En extrapost var att jag hade en del kartor för en tur i Havsalperna direkt efter denna.

När jag ställde upp tältet var det för hett att vistas i förrän framåt kvällen. Jag hade alltid full öppning mellan ytter- och innertält. Tältet var i regel plaskvått utvändigt på morgonen av kondens; lagom kul när tältplatserna är så dammiga (inte många platser där man tältat på fint gräs).

Vad man ska vara beredd på under högsäsongen vet jag inte, gissningsvis stora temperaturextremer, enstaka oväder. Cirque de la Solitude kan inte var behagligt att gå genom i regn, men det slapp jag.
Etappen närmast norr därom går på granithällar invid en bäckravin, med vajer att hålla fast i. Denna etapp anses livsfarlig i regn (dödsolyckor har förekommit) och det finns skyltar som varnar för detta.

Cieroneguiden av Paddy Dillon bör innehålla allmän information om sådana förhållanden.
Kartbutiken i Sthlm kanske har den. Annars kan den väl fås från förlaget
eller Stanfords karthandel i London.


När det gäller gas så är ju Frankrike dominerat Caming Gaz av punkteringsburkar.
Det kan tänkas att det sker en stadig förändring, och det är ju en hel del utlänningar som går GR20, men jag skulle inte primusgängning för givet. Till allt elände så finns det en gängad Camping Gaz-variant som INTE är primusgänga. Jag hade ju som sagt en helt annan typ av gaskök.
När jag gick i Pyreneerna 2005 dröjde det till Gavarnie, efter 23 etapper, innan jag hittade en butik som sålde primusgängade burkar. Välsorterade butiker i Nice, Marseille eller Toulon eller varifrån du nu kommer bör ha primusburkar, men det är en gissning.
 
Tänkvärt.

Nu vill du ju locka med andra på turen (varför kan man undra, om ni redan är fem)
så upplysningarna angår ju faktiskt flera.

Hetta: folk tål givetvis hetta olika (jag klarar hetta rätt bra)
men för många, kanske flertalet, gällde, när jag gick i juni, att man borde ge sig iväg senast 6 på morgonen och att det var lagom att sluta etappen klockan 12!

Första etappen jag gick började på låg höjd och jag gjorde misstaget att vänta på frukost, så jag kom inte iväg förrän framåt 8 en dag när temperaturen steg upp mot 37 grader vid kusten.
Det blev efterhand rätt segt.
Jag lärde mycket raskt av detta misstag. Går man norrifrån börjar man på ännu lägre höjd och möter inte ett enda vattenställe förrän vid det första stugläget. En jag mötte gjorde på den sträckan av med fyra liter vatten. Jag bar dock ytterst sällan mer än två.

Jag såg också till att alltid laga min frukost i tältet, eftersom jag inte hade lust att köa vid spisarna. Gjorde jag om turen idag skulle jag nog också laga alla middagar på eget gaskök, ty blåsiga dagar var utomhusspisarna rejält långsamma.

Till charmen med GR20 (som annars verkligen inte hör till mina stora favoriter) hör att man är flera som delar in etapperna likadant (man kan istortsett välja mellan att göra en eller två officiella etapper samma dag!)
så man kommer att lära känna varandra lite och kan jämföra intrycken; bra övning i franska språket, f.ö.
Det är väl det du kallar för att "mingla". Men redan i juni kunde det bli stockningar på vissa passager, där man alltså måste invänta flera andra sällskap innan man kunde gå vidare.
En plats, där det väldigt lätt stockar sig, är Cirque de la Solitude.

Flera gånger fick jag köa för att duscha och någon morgon var det också kö till toa.
Några som varit med kunde berätta om ordentliga köer till precis allt under högsäsongen.

På en plats, jag tror det var Pietra Piana, där GR20 korsar en annan led, var det OJMR 100 tält på en gång; så många att landningsplatsen för helikoptrar fick tas i anspråk.

Som sagt, dessa upplysningar ger jag mest för andras skull.

Det är bra att ni är vältränade. Låt det inte lura er att packa tungt (packar man mat för 15 dagar kan förstås klara sig med 20 kg, men jag träffade på folk som bar 30). Många, och jag träffade några, glömmer knäna.

Tack så himla mycket för ditt svar! Finns en del tänkvärt i det du sa. Själv hade jag gladeligen valt en annan tid på året. Tyvärr gick inte det så det fick bli högsäsongen..
 
Postat en länk..

Kul att det är fler likasinnade svenskar som skall ta sig an GR20 i sommar. Jag kommer ta mig an leden runt den 25e Juli är tanken om al kommunikation fungerar som den skall. Målet är att vandra hela ledens sträcka.
Att det är mitt i högsommaren oroar mig inte så mycket, jag gjorde en 80mil lång vandring i Spanien för 2 år sedan där skuggan var nästintill obefintlig. Man vänjer sig vid värmen helt enkelt. Dock är jag konfunderad över vad jag skall ha på fötterna. Mina erfarenheter säger att jag bör ha kängor i bergiga miljöer men praktiskt sett skulle jag hellre vilja köra med en typ av multisportsko eftersom kängor tar en del plats och jag kommer dra vidare till nordvästra frankrike efteråt.
Vad har ni planerat för utrustning?
Vet ni om man kan köpa proviant på leden eller bör man bunkra upp i förväg?

Hälsningar/ Douglas

..på min blogg som är rätt så bra.. du kan ju gå in där och kolla! :)
korsika-gr20.blogspot.com
 
Ny bokning av stugor och tältplats

Observera att från och med 2009 måste man boka sängplats och tältplats (iaf på nästan alla ställen) i förväg. Bokning görs på sidan http://parc-corse.org/
Den engelska versionen brukar inte fungera utan man får använda den franska. För att boka får du först välja "Module d'identification : réservations en ligne" (till höger på mitten av sidan) för att registrera dig. Efter det kan du logga in och boka under Réservations en ligne (högst upp till höger).
Sidan är ganska risig så det tar lite tid...
 
Observera att från och med 2009 måste man boka sängplats och tältplats (iaf på nästan alla ställen) i förväg. Bokning görs på sidan http://parc-corse.org/
Den engelska versionen brukar inte fungera utan man får använda den franska. För att boka får du först välja "Module d'identification : réservations en ligne" (till höger på mitten av sidan) för att registrera dig. Efter det kan du logga in och boka under Réservations en ligne (högst upp till höger).
Sidan är ganska risig så det tar lite tid...

Är du säker på detta med "måste" så är det ju tur att man redan gått GR20. Ska man ha bärbar dator eller förutsätts man boka hela turen i förväg? I t ex Dolomiterna är det vanligt att man bokar från dag till dag via telefon, men ingen bokar väl en hel tur i förväg med tanke på oförutsedda händelser, fr a vädret.

D är f ö GR 20 sommaren 2002 som gjort att jag satsar så mkt på att använda tältet i Alperna och Pyreneerna. Direkt efter turen 2002 gjorde jag 8 dagar i Havsalperna, med 5 tältnätter; trots tältreglerna (19-9) i den franska nationalparken kändes det mycket friare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kekelund00 GR20 Trekking 7
Lasse Be GR20, igen Trekking 2
josefkarlstrom GR20, Pyrenerena eller annat alternativ Trekking 5
Magnus H Kök på GR20 Corsica Trekking 9
tryffelsvinet GR20 Trekking 9
LUKA Korsika i Maj (V.20)!... Trekking 0
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
arfsnarf Korsika, södra halvan Trekking 7
beo GR 20 Korsika Trekking 5
bompe Korsika GR 20 Trekking 0
kylslagen Vandring Korsika mitten juni Trekking 1
danielpihlgren Var och vilken typ av gastub på korsika? Trekking 9
elsa77 Vandra med UCPA på Korsika Trekking 0
thegedd Korsika...... Trekking 8
d.a.n.i.e.l Hur nå toppen av Monte Cinto på Korsika? Trekking 0
wintermania Säsong Korsika Trekking 0
Niclaslilja vandra Korsika i sommar Trekking 4
El cholo Tips! Eva B Hellström berättar om Korsika och Dolomi.. Trekking 0
LarsBq Korsika - bagagetransport Trekking 0
il C Korsika? Trekking 4
il C förbindelser på Korsika? Trekking 4
Isildur Temperaturer på Korsika Trekking 2
il C Korsika Trekking 0
jeti Kul på Korsika?? Trekking 4
Boelle Korsika i augusti ? Trekking 0
Ulrica Vandring på Korsika Trekking 12
Glännman Upper mustang i Juli bra lokal arrangör vs svensk arrangör? Trekking 1
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
hellechrille Pyrenéerna i juli, newbies Trekking 1
aksello Vandringtips 10 dagar i juli 2011 Trekking 7
Vinylbrus Ryssland - Kamtjatka, Juli 2011 Trekking 2
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
ciccinisse dolomiterna i juli Trekking 2
Vandrings Walle Väder i Dolomiterna i juli. Trekking 4
zzeezz Vill du med till Mt Blanc i Juli? Trekking 9
82-barn trek i Himachal Pradesh Juli/august??? Trekking 0
The Wanderer Camino Francés i juli, någon som varit där då? Trekking 0
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
jjareman Haka på till Dolomiterna i juli? Trekking 0
fredric_verklig.se Vandring på Island i juli - augusti Trekking 0
ulrikalinge Etiopien i juli Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.