El Camino

de Santiago de Compostela!
Vi är några som lite smått planerar att vandra längs den omtalade pilgrimsleden nästa sommar eventuellt. Det blir en riktig utmaning, men jag skulle tro att det ger väldigt mycket också.
Är det nån här som gjort det, isåfall- till och från var? Gick du hela vägen, på hur lång tid?
Hur gjorde du helt enkelt? :) Skulle vara kul att höra om andras erfarenheter, tips, avstickare osv.
 
Gör det!

Hej
Jag kan bara uppmuntra dig till att ge dig iväg Caminon till santiago är en speciell väg. Jag cyklade den från Vadstena förra hösten jag vill inte ha det ogjort!! Vad har inte gått den men kan ändå hjälpa dig med tips om du vill.
Pax et Bonum
Ingela
 
Tack för uppmuntran Ingela

När man väl kommit in i tankebanorna känns det nästan svårt att INTE göra det, speciellt när man sett bilder från andras turer.
Vi har varit inne litegrann på att cykla också. Men oj, cykla från Vadstena blir nog väl mycket överkurs för oss, som är ovana. Det vi alla är mer eller mindre överens om iallafall är att vi inte vill hålla ihop med någon grupp, utan ta det i vår egen takt och på vårt eget sätt. Köra vårat eget race kan man säga :)
 
Jag och en god vän har diskuterat detta i många år. Blir lite avundsjuk när jag läser att folk "fått tummen ur" Jag hoppas innerligt att ni åker med den andliga dimensionen i tanken och inte bara åker för att det är en känd led...
 
Det är inte helt säkert ännu att det blir av just när vi tänkt oss, eller att det slutar i ursprungsplanen som den ser ut, men det känns som att det ändå kan vara bra att ha en sån här resa som ett slags mål, drömmar är också viktiga att ha, även om de inte blir mer än just- drömmar.
För min del är det mycket att naturen lockar måste jag säga. Sen så tycker jag att trekking är bland det bästa sättet att verkligen lära känna ett land på. Jag visste inte ens förrän nyligen att det var en så pass känd led.
 
Vilken är din ursprungs plan? Vilken är er tänktas vandrings tid? Pakning? Hur många ska ni gå tillsammans?
Sommaren är svår att gå för det är stek varmt du kan gå natt morgon 11.00 äår det bra att du tar siesta i härberget du tänker sova och inte går längre för då kan det bli svårt med härbergen att få plats. Våren är bättre mycket folk men inte för mycket att det kan bli svårt att hitta sovplats det är varmt men inte stek varmt. Hösten bra varmt men det droppar av med folk. Vintern besvärlig blåsigt regn men lått att hitta härberge. Detta är min erfarenhet. Visa börjar i belgien andra i Lepu andra Dax andra st. j port andra i långt in i spanien.
Pakningen beror på hur mycket pengar man kan göra av med.
Jag rekomenderar det starkate att ta vandringen till santiago. Resan har förändrat mig till det bättre och kan också se det i mina pilgrimskollegor jag träffade längs vägen
pax et bonum
Ingela
 
Nån gång på vårkanten har vi tänkt ge oss iväg.
Vi kommer att vara 4-5 st.
Funderar på att börja i Frankrike och sen fortsätta genom Spanien.
Vad gäller packningen så har vi inte hunnit tänka så långt än, mer än att den ska vara..minimal. Har du nåt tips på nånting som kan vara bra att ta med sig, som man kanske inte tänker på?
 
Går lika bra o strunta i vandrarhemmen om man känner för det. vi stannade bara o låna dusch nån gång då o då o sov bara i närheten av leden så kan man gå de tider av dygnet man vill. fast helt klart som ngn skrev. rätt varmt mitt på dagen, bruka ta siesta ett par timmar då. Helt klart e den värd o vandra, schysst upplevelse, började i frankrike o tyvärr kändes det trevligast o vandra där medans tråkigare natur ju närmre santiago man kom. så tycker du ska börja i frankrike.
 
Ska resa nu i år

Hejsan!

Jag har planerat min resa i över ett år. Nu är biljetten bokad. Jag åker om två månader och tror knappt det är sant. Jag har valt att vandra under september månad för att det inte är lika varmt och inte tjockfullt på härbärgen.
Dessutom vandrar jag ensam eftersom man inte behöver ta hänsyn till någon annan och vill man ha sällskap så har jag förstått att det är rätt lätt att få på leden. Men det är ju en smaksak.

Jag har fått veta mycket på dessa sidor:

http://www.caminosantiago.com/
http://groups.msn.com/ElCaminoSantiago
http://www.santiagoturismo.com/camino/

Sök även på resedagböcker på internet.Intressant att läsa om de som gjort vandringen och skrivit om den i dagboksform.
Ex på sida:
http://www.mintur.se/
Sök el camino eller santiago de compostela. Där hittar du min bland annat. marre90
 
Hej!

Jag vandrade från SJPdP (dvs precis på gränsen mellan Frankrike och Spanien) till Santiago de Compostela och Finisterra under september och oktober 2003. Jag gav mig av på egen hand men var inte ensam så mycket under vandringen, det fanns så många trevliga människor att prata med längs vägen.

Jag kan rekommendera http://groups.yahoo.com/group/Santiagobis/ för många tips och inspirerande läsning.

Trevlig vandring!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.