Flygrädsla vs. Aeroflot till Thailand???

Hur kul har ni.....

Patetiskt att läsa om Aeroflot eller inte på en websida som oftast handlar om extreme challenges..
Jag har har de senaste tio åren gjort ca 50-100 flighter/år i fyra världsdelar, inkl Ryssland och Ukraina etc. På dessa år har jag varit med om två mänskligt relaterade incidenter - en i Sverige och en i Tyskland. Att sedan Aeroflot har en annnan service kultur förstärker väl bara minnet - är det inte en del av att resa? Käkar ni bara medhavda köttbullar och Wasa knäcke när ni lämnar morsans kjolveck?
 
Aeroflot är helt ok!

Har flugit ett par gånger interkontinentalt med Aeroflot, under 90-talet (senast 1999) och tycker att det varit helt ok. Fulare heltäckningsmattor och något tråkigare flygkäk är väl ungefär de enda nackdelarna mot andra bolag jag flugit samma sträckor med...

Aeroflot är bra, eller i alla fall ok, helt enkelt. De har bra flygplan, väl tränade piloter och samma säkerhetsföreskrifter som alla andra.

Jag flyger nog med dem igen, någon gång, om det blir några fler längre resor, där de har billiga biljetter. Aeroflot är helt ok.

/Kotten
 
fråga

hej hej

hur kom du i kontakt med dom? via mejl eller telefon? jag har haft problem att få kontakt med dom. är sugen på en asien resa!
 
Min resebyrå

Jag kom senast i kontakt med dem med min resebyrå. Då skulle jag resa till och runt i centralasien. Min resebyrå den gången var Barry Martin Group/Russia House i Stockholm.

MVH

/Kotten
 
Lägre standard

Jag flög med Aeroflot till Sydney 1995 och det fungerade bra. Okej att flygplanet inte var av senaste modell och benutrymmet inte var det största men jag var aldrig rädd för att nåt skulle hända. Det var bara en kul grej med resan att man satt bland en massa ryssar i päls som beställde in vodka och tomatjuice (?) till frukost, lunch och middag. Maten är ju aldrig bra på flyget...oavsett vilket flygbolag man väljer.

Jag håller med the Dude om flygplatsen i Moskva... försök att minimera tiden där, finns absolut ingenting at göra i den betongklumpen.
 
gundj; sa:
/.../Jag läser flygsäkerhetsrapporter nästan dagligen och ni skulle bli mörkrädda o drömma hemska mardrömmar om ni såg en del av dessa rapporter.
Men tycker man att ens liv inte är värt dom extra tusenlapparna det kostar att åka med ett relativt säkert bolag så är det ju så.
Ryska, Rumänska, Jugoslaviska, mfl öststatsbolag har inte riktigt samma syn på säkerhet som vi har.
Däremot är det en hel del asiatiska bolag, Cathay t ex som har hög säkerhetsnivå.
Det är ju inte alltid man ser vad som är ett bra flygbolag, eller inte. Haveri- och incidentstatistik är dock ganska avslöjande. Ett flygbolag som flyger gamla slitna plan ska man vara försiktig med. MEN även ett flygbolag som flyger nya Airbus och Boeing kan man inte vara säker på! Det kommer an på utbildning av personal (inte bara piloter!), organisation (säkerhetskultur) samt underhåll av flygplan och övrig materiel. Alltså kan ett flygbolag med splitternya flygplan ändå vara osäkert.

Jag har inte sett de rapporter som Gunnar skriver om, men jag skulle nog oxå vara försiktig med Aeroflot (men framför allt andra flygbolag i gamla Sovjet), en del i östeuropa, och några afrikanska. Sen fanns ju även svenska Transwede, som miste sitt tillstånd att bedriva kommersiell luftfart.

Jag ser inte några problem med att flyga med t ex Ryanair m fl, som är billiga men ändå relativt seriösa. Än. Frågan är vad de gör när deras flygplansflotta blir äldre och kräver mer underhåll. Hur mycket kommer att sparas in på?

/Håkan - oxå i flygbranschen, faktiskt
[Ändrat av Håkan K 2004-01-19 kl 08:46]
 
Håkan K; sa:
Jag har inte sett de rapporter som Gunnar skriver om, men jag skulle nog oxå vara försiktig med Aeroflot (men framför allt andra flygbolag i gamla Sovjet), en del i östeuropa, och några afrikanska.
/Håkan - oxå i flygbranschen, faktiskt
[Ändrat av Håkan K 2004-01-19 kl 08:46]

Om man skall värdera risker mellan olika flygbolag så skall man väl också i så fall värdera risker i övrigt i samhället? Vågar man verkligen åka bil till flygplatsen?
 
KLAGER; sa:
Håkan K; sa:
Jag har inte sett de rapporter som Gunnar skriver om, men jag skulle nog oxå vara försiktig med Aeroflot (men framför allt andra flygbolag i gamla Sovjet), en del i östeuropa, och några afrikanska.
/Håkan - oxå i flygbranschen, faktiskt
[Ändrat av Håkan K 2004-01-19 kl 08:46]

Om man skall värdera risker mellan olika flygbolag så skall man väl också i så fall värdera risker i övrigt i samhället? Vågar man verkligen åka bil till flygplatsen?
Precis, det är ju det som det handlar om, att vara så medveten som möjligt. Vilka risker finns och hur stora är de och vad är konsekvenserna?

/Håkan
 
Nödlandning

Frågan i sig är relevant för mig då jag var med om en nödlandningsincident i höstas. Det låter som att en biljett för ett par tusingar mer iallafall skulle minimera risken för liknande upplevelser! Det är ju ändå bara ungefär vad man kan lägga på krogen en helg om man har tur...
 
Nja

Tja, efter min senaste Aeroflotsväng så ligger de inte särskilt bra till. Halvtaskig service på flygplanet, eller i alla fall en annan syn på service, finner jag mest charmigt och är inte problemet.

Däremot blev vi behandlade som boskap när vi nu blev försenade från Delhi. Fick sitta uppe hela natten och vänta tills nio på morgonen medan förstaklassresenärerna genast fick en taxi till ett lyxhotell. Jaja, man får väl vad man betalar för tänkte jag lite välvilligt. Väl på planet hungrig som en best gick jag loss på den tveksamma kycklingen av grynig konsistens. (Hade tidigare blivit tvungen att slänga bland annat min medhavda mat pga bagageövervikt och hot om 20 000 indiska rupees i böter!! Planet var för övrigt halvfullt)

För att inte bli alltför långrandig landade vi efter en sväng i Helsingfors 12 h försenade i Stockholm. Två timmar senare sitter jag med en MYCKET otrevlig matförgiftning på toa och ännu ett dygn blir till ett sömnlöst töcken.

(Har flygit med Aeroflot 12 flighter tidigare from sent 90-tal, två 4 h förseningar, ingen magsjuka. Rätt bra facit!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perseger Island: Skicka packning till slutmål Trekking 2
elinalicia Salkantay Trek till Machu Picchu Trekking 0
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
veni Torkat frukt & mat att ha med sig till USA? Trekking 7
Moke74 Vandringsresa till Balkan, Bosnien, Bjelasnica bergmassiv Trekking 2
veni Vandringsresa till Patagonien Trekking 3
beo GR 52 till Menton Trekking 4
Sacha22 Haute Route - Chamonix till Zermatt Trekking 3
beo GR 5 - Genevesjön till Nice Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
mistermuntz Mest värda vandringsresan i förhållande till pris? Trekking 20
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
vedi Råd till nybörjare? Trekking 5
Dr manne Flygstol till random ställe? Trekking 2
MaSt STS Vandringsresa till Bad Gastein Trekking 4
CaveJack Korsa Island till fots Trekking 9
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Trekking 0
oskar.klaren Oskar går till Afrika Trekking 8
Tekone82 Att gå ifrån Göteborg till Gibraltar. Trekking 6
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
cgj71 Snälla, följ med till Island Peak 1 maj! Trekking 0
mifa Till norge i helgen, vart? Trekking 0
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
rubella Resa till Chamonix Trekking 10
zzeezz Vill du med till Mt Blanc i Juli? Trekking 9
mr_white2 Resa till Alaska!! Någon som har lite förslag vart man kan vända sig? Trekking 1
bjonil Vad ska man packa med till island? Trekking 10
fjölar Motsvarighet till Sarek - utomlands Trekking 12
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
skånepågen Resa till och uppleva Bad Gastein. Trekking 1
henrikf Hur är vägarna för att komma till Galdhöpiggen i juni Trekking 4
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
lerum Resa till Chamonoix_rev1? Trekking 0
lerum Resa till Chamonoix? Trekking 0
lizardking Skottland till sommaren Trekking 1
Silverfox Thörsmörk till Skogar Trekking 3
ravus Känga/skor till Latinamerika Trekking 0
PJE Guide till Skottland Trekking 6
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
monicanagano skor till kili Trekking 1
Saltkråkan På väg till Panama - Tips om Panama? Trekking 3
ekk Vill ha tips pa guidefirma till Galapagos Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.