Flygrädsla vs. Aeroflot till Thailand???

Tjena,
Jag planerar resa till Thailand i mars/april i år och har hittat billigt flyg med Aeroflot.
Vågar man åka med dem. Jag är ju lite lagom flygrädd. Har hört en del skräckhistorier. Vad säger ni som har erfarenhet av Aeroflot?De lär ju vara det mest olycksdrabbade flygbolaget m m. Dessutom har jag hört att service och kvalitén på flygplanen inte är så bra.
Tacksam för svar!

/ Ingels
 
Jag kan väl bara säga att varken jag eller någon i min familj skulle få flyga någonstans med Aeroflot.

/ Gunnar som jobbar i flygbranchen, dock ej konkurerande med Aeroflot.
 
Ang Aeroflot

Flög med dem t/r till BKK när jag gjorde min rundcykling av sydost Asien -01/02. Minns att jag läste en notis i Vagabond innan om att de då hade Europas modernaste flygmaskins flotta!

Deras dåliga rykte berodde på att de Tupelov maskiner, kopior på amerikanska plan, som trilla ur skyarna nästan samtidigt i mitten på 90-talet. Denna flygmaskins typ förbjöds sedan trafikera väst Europa och för att inte gå i konkurs omorganiserades hela företaget och nya maskiner köptes in. De gamla planen används idag främst av de delar som styckats av och omvandlats till privata (inrikes?) bolag.

Servicen var inte direkt lysand men mindre surmulen än Magyar som jag flög med året innan. De såg till att plocka bort alla tomma vodka flaskor ifrån toaletterna med jämna mellanrum och jag fick en extra filt när jag bad om det. Men det är klart Cathey Pacific var nog snäppet bättre, men de flyger via sin hubb i Hong Kong så de brukar vara dyrare.

Försök dock planera ut/hem resa så du slipper långa väntetider vid byte i Moskva. Miljön i terminalbyggnaden kan få en kväll i Hökarängens centrum verka underhållande och charmig...;)

Tips, tag reda på vilka bolag som flyger och ring sedan direkt till bolagen. Man kan spara några hundralappar på det viset!
 
Jag flyger

Den 31 mars flyger jag med Aeroflot till Nepal. Jag har hört att det har blivit betydligt bättre med åren vilket jag nu hoppas på. Priset var så mycket billigare med Aeroflot än med vilket annat flygbolag som helst att det gick inte att göra annorlunda. Jag är inte gjord av pengar. Dock kan jag berätta att på natten efter att jag bokat resan drömde jag att jag dog i en flygplanskrash.
Hur det går återstår att se....

Laila
 
Så illa är de väl inte

Det var visserligen länge sedan jag flög Aeroflot, men jag tyckte inte det var så illa då; Uzbek Airlines är värre. Men, skämt åsido, inte har väl Aeroflot särskilt dålig olycksstatistik på linjer utanför forna Sovjetunionen? Vad jag vet har inga västliga luftfartsmyndigheter någonsin haft något att invända.

Nuförtiden tror jag dessutom de flyger Airbus och Boeing på långdistansrutterna, så planens kvalitet borde vara svår att ifrågasätta i jämförelse med andra. Sen huruvida det är bättre att flyga plan där delarna är byggda av den underleverantör som gör det billigast, eller plan som en gång konstruerades för att kunna frakta fallskärmstrupp under risk för luftvärnseld låter jag vara osagt (hela Aeroflot lär ha varit krigsplacerat).

Slutligen: även om Aeroflot mot förmodan skulle vara flera gånger farligare än konkurrenterna är det ingenting i jämförelse med att överhuvudtaget åka till Tailand och sätta sig i en bil. Det dör flera tiotal svenskar varje år därborta (mest i hjärtproblem, dock). Tänk på det.
 
Det är inte bara hårdvaran som kan ställa till bekymmer.
Personalen hos aeroflot skulle inte få bära min väska till "gaten" ens.
Jag läser flygsäkerhetsrapporter nästan dagligen och ni skulle bli mörkrädda o drömma hemska mardrömmar om ni såg en del av dessa rapporter.
Men tycker man att ens liv inte är värt dom extra tusenlapparna det kostar att åka med ett relativt säkert bolag så är det ju så.
Ryska, Rumänska, Jugoslaviska, mfl öststatsbolag har inte riktigt samma syn på säkerhet som vi har.
Däremot är det en hel del asiatiska bolag, Cathay t ex som har hög säkerhetsnivå.
 
Re: Så illa är de väl inte

polkovodets; sa:
Slutligen: även om Aeroflot mot förmodan skulle vara flera gånger farligare än konkurrenterna är det ingenting i jämförelse med att överhuvudtaget åka till Tailand och sätta sig i en bil. Det dör flera tiotal svenskar varje år därborta (mest i hjärtproblem, dock). Tänk på det.

harrijisses ja, lansdvágskörning i Thailand ár inte nâgot för den hjärtsvage. Ett evinnerligt chicken-race med den mötande och stándigt omkörande trafiken... vem vájer först!?

Ang. Aeroflot sà har jag mest âkt med dem (eller framför allt med de nya inrikesbolagen) inom Ryssland, och det är ju alltid kul att dra historier frân dessa resor i efterhand.

Mvh / Mats
 
Jag förespråkar bolag som har hög säkerhet, även om de kostar mer.
Å andra sidan så har Aeroflot ordnat nya maskiner bl.a. 737 som t.ex. sas flyger. Vilka större maskiner de har vet jag inte men det handlar inte om flygplanstyp utan mer om organistationen och vem som styr allt runt om som har med flygplanet att göra.
/samme
 
Ingels; sa:
Tjena,
Jag planerar resa till Thailand i mars/april i år och har hittat billigt flyg med Aeroflot.
Vågar man åka med dem. Jag är ju lite lagom flygrädd. Har hört en del skräckhistorier. Vad säger ni som har erfarenhet av Aeroflot?De lär ju vara det mest olycksdrabbade flygbolaget m m. Dessutom har jag hört att service och kvalitén på flygplanen inte är så bra.
Tacksam för svar!

/ Ingels

Aeroflot är bra!
De flesta skräckhistorier om Aeroflot är gamla och idag är deras flyg inte sämre än andra billiga flygbolag. Naturligtvis är de inte i klass med de dyraste flygbolagen. Jag har även upptäckt att priserna hos Aeroflot har ökat de senaste åren så det är inte så stor skillad lägre. Du kan säkert hitta andra flygbolag som flyger lika billigt.
Om du vill hitta det billigaste flygbolaget så testa då med Balkan Aer (kanske inte rätt namn, men något liknade). Ett flygbolag från Bulgarien som har i alla fall tidigare flygit mellan Stockholm/Köpenhamn till Bangkok/Phuket. När jag flög med dem så var det så var de ca 1 500 kr billigare än Aeroflot. De använder de flygplan som Aeroflot inte vill ha längre och därför kan de hålla låga priser.

/Stellan
 
Trams!

Jag flög med Aeroflot för mer än tio år sedan och då var det helt ok dåvi flög med en Airbus. Man fick mat hela tiden och drickat var gratis. Flyget till moskva var dock en skranglig kärra.

Idag skall det vara betydligt bättre dessutom.

Men om man e bortskämd så flyg business vet ja..... :)
 
Aeroflot är bra i dag, har bra kärror och ryska piloter är duktiga på att flyga. Jag är själv pilot, så jag har en del känningar i branschen, och jag skulle inte tveka att flyga med dem.

Däremot kanske inte servicen är den bästa om du landar i någon avkrok, men allvarligt talat, det är inget jättepådrag på Sveriges mindre flygplatser heller...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perseger Island: Skicka packning till slutmål Trekking 2
elinalicia Salkantay Trek till Machu Picchu Trekking 0
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
veni Torkat frukt & mat att ha med sig till USA? Trekking 7
Moke74 Vandringsresa till Balkan, Bosnien, Bjelasnica bergmassiv Trekking 2
veni Vandringsresa till Patagonien Trekking 3
beo GR 52 till Menton Trekking 4
Sacha22 Haute Route - Chamonix till Zermatt Trekking 3
beo GR 5 - Genevesjön till Nice Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
mistermuntz Mest värda vandringsresan i förhållande till pris? Trekking 20
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
vedi Råd till nybörjare? Trekking 5
Dr manne Flygstol till random ställe? Trekking 2
MaSt STS Vandringsresa till Bad Gastein Trekking 4
CaveJack Korsa Island till fots Trekking 9
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Trekking 0
oskar.klaren Oskar går till Afrika Trekking 8
Tekone82 Att gå ifrån Göteborg till Gibraltar. Trekking 6
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
cgj71 Snälla, följ med till Island Peak 1 maj! Trekking 0
mifa Till norge i helgen, vart? Trekking 0
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
rubella Resa till Chamonix Trekking 10
zzeezz Vill du med till Mt Blanc i Juli? Trekking 9
mr_white2 Resa till Alaska!! Någon som har lite förslag vart man kan vända sig? Trekking 1
bjonil Vad ska man packa med till island? Trekking 10
fjölar Motsvarighet till Sarek - utomlands Trekking 12
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
skånepågen Resa till och uppleva Bad Gastein. Trekking 1
henrikf Hur är vägarna för att komma till Galdhöpiggen i juni Trekking 4
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
lerum Resa till Chamonoix_rev1? Trekking 0
lerum Resa till Chamonoix? Trekking 0
lizardking Skottland till sommaren Trekking 1
Silverfox Thörsmörk till Skogar Trekking 3
ravus Känga/skor till Latinamerika Trekking 0
PJE Guide till Skottland Trekking 6
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
monicanagano skor till kili Trekking 1
Saltkråkan På väg till Panama - Tips om Panama? Trekking 3
ekk Vill ha tips pa guidefirma till Galapagos Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.