El Camino

El Camino från Bilbao till Santander

Hej, vi funderar på att vandra bara en liten del av el camino under augusti månad från Bilbao till Santander. Någon som har gått den vägen? Vad jag förstår går den längs kusten om man har tur kanske man kan ta sig ett dopp...
Finns det härbärgen längs hela vägen? Måste man boka i förväg eller är det först till kvarn? Om man vandrar mellan olika små orter finns det mat att handla där eller måsta men släpa med sig? Är det egna lakan som gäller eller?

Tack för hjälpen!
 
el camino de santiago

Hej, kom för 2 veckor sedan hem efter min vandring på franska leden.....en ENORM upplevelse.
Startade i Roncavalles och gick till Santiago. Var på gång i 3 veckor och gick mellan 4 km och 5.2 mil/ dag..... räkna med att 5 km tar ca 1 timma. Vandrade ensam och syftet med min vandring var att försöka få saker och ting att falla på plats samt komma tillrätta med det nya liv jag tvingats in i sedan jag brände ut mig 2003.

Lite tankar och tips inför ert planerande
1.) BÖRA MED ATT FRÅGA ER SJÄLVA VARFÖR NI VILL GÅ.
*Kanske vill ni ha en annorlunda semester?
Kanske är ni naturälskare/ friluftsmänniskor?
=touregrino-gruppen
*Handlar det om en fysisk utmaning?....detta kan handla om att klara det på viss tid/ att överhuvud klara det etc. =fysik- gruppen
*Ligger det en religiös tanke bakom?....mååånga, speciellt katoliker vandrade när jag gjorde det. = religions-gruppen.
*Vill ni ge er själva chansen till andlig/inre utveckling?....Mötte bara ett fåtal ur denna grupp och utbrända var i majoritet. inre-utveckling gruppen.
Etc.

...JAG upplevde det som att idag väger "Touregrinos-vandrarna" över ganska stort, det var t.ex. inte alls ovanligt med människor som varje dag skickade sina ryggsäckar med taxi till nästa härberge/ det fanns också de som varje dag tog taxi halva dagsetappen och vandrade sista hälften...för de flesta i denna grupp var också den sociala biten väldigt viktig och bar- resturangbesöken var minst lika viktiga som vandringen.
Näst största gruppen upplevde jag, var "fysik-gruppen", träffade t.ex efter ca 50 mil en handikappad 70-årig kvinna som sedan en hjärnblödning gick med hjälp av en krycka (hon klarade inte att lyfta högerfoten utan den släpade lite)... hon hade då gått 50 mil med en hastighet av 1 mil/dag.) Därefter kom "religions-gruppen" och minst var gruppen av dem som seriöst vandrade för att förstå något, "inre-utvecklings gruppen".
Tillhör man den sistnämnda gruppen råder jag att ta en funderare på att i stället vandra t.ex. den norra leden som inte alls är lika "upp-haussad" som den franska....alla "måsten" på franska leden gör det ibland ganska svårt att varva ner.

2.) SKA JAG VANDRA ENSAM ELLER TILLSAMMANS MED NÅGON?
Själv vandrade jag ensam och är mycket glad för att jag valde att göra så. Mötte såklart många människor men gick bara tillsammans med någon korta stunder. För någon i grupp 4 öppnar ett ensamvandrande många dörrar.
Tillhör man grupp 1 eller 3 kan det fungera att vandra i grupp men i grupp 2 gäller det att i så fall ha ungefär samma fysiska förutsättningar...vill en i gruppen t.ex. vandra saktare så är det inte bara att bestämma att "vi ses i kväll" då man normalt inte kan reservera säng på härbergena och därför i så fall kanske måste sova på olika sådana om man inte kommer samtidigt.

3.) HUR FÖRBEREDD VILL JAG/ HAR JAG ETT BEHOV AV, ATT VARA?
Själv hade jag under ca 2 månaders tid en liten tanke på att ev. gå ....var dock lite tveksam p.g.a att jag hade ett tidigare skadat knä samt att jag genom andra som gått året innan, förstått att leden blivit lite av en "turist-led" ( det är idag tyvärr så att det t.ex förekommer tjuverier på härbergena...t.ex. har det stora härberget i Santiago i år inte öppnat p.g.a detta problem. 2 människor på ett härberge i Leon blev under min vandring av med hela sina ryggsäckar, hörde om flera som blivit av med sina skor mm...DETTA tycker jag visar ganska klart att det inte längre handlar om en pilgrimsled utan turistled)....Från det att jag bestämt mig tog det bara 3 dagar tills att jag hade påbörjat min vandring.
Tvekande-tiden använde jag till att 1 gång testa om mitt tidigare skadade knä skulle hålla för en 4-mila vandring, jag gjorde också några 1-2 mila vandringar men är van friluftsmänniska/ aktiv Yogautövare/ gymtränar lite + har en stark vilja, så jag såg inte den fysiska biten som ett problem.
Under den tiden läste jag också Agneta Sjödins bok "en kvinnas resa", Paulo Coelhos bok "pilgrimsresan", jag hade tidigare läst Shirley MacLeins "El camino".
Under de 3 dagarna från det att jag bestämde mig tills jag åkte, gick jag in på internet och skrev ut listor över härbergen/ byar med inköpsmöjligheter, penga-automater, apotek. Jag gick till apoteket och köpte en burk Vaselin + en elastisk binda....DETTA var min förberedelse och märkvärdigare än så behover det inte vara MEN såklart kan det för många vara intressant att t.ex. ha läst på om platserna man kommer att passera etc!....SÅ jag:

REKOMMENDERAR ett inköp av någon guide-bok....kolla så det finns med höjd förhållanden (speciellt om det är så att du inte kommer att följa bokens dagsertapper och därför kan vara i behov av att känna till ev. stora höjdskillnader så att de kan passas in med "orken" + tydlig information om ledens väg i områdena kring byar/städer då det ibland är ganska dåligt med pilar/ då det ibland finns alternativ-vägar som kanske leder till en vacker eller intressant by etc......i de böcker jag såg att andra hade, var det mesta lika men speciellt dessa saker fanns inte med i alla böcker.
REKOMMENDERAR också att den som inte är en van vandrare under en månads tid eller mer, vandrar 1-2 mil/ dag några dagar i veckan + att åtminstonde sista tiden göra det med den packning och de skor som ska med på vandringen....det sistnämnda för att kroppen (axeln just där remmen kommer att ligga/ fötterna/ knäna etc.) ska kunna vänja sig vid det tryck som sedan blir aktuellt och därför i lugn och ro kunna bilda ett tjockare skinn just där + för att känna in hur mycket vikt du kan tillåta dig.
Själv gick jag hela sträckan i Eccosandaler av vandrar typ och med fötterna väl insmorda i vaselin. Klarade mig utan blåsor.
Min ryggsäck var en enkel 45-litare inköpt för 150 kr på Rusta....Du kommer inte att orka ha med så mycket packning så hållbarhets-påfrestningarna på den blir inte så stora, det viktigaste är att remmarna sitter placerade så de passar DIN kropp!
Den enda "lyx" jag hade med var ett självuppblåsande liggunderlag ...valde att prioritera den extravikten för att slippa stressen från tanken på att kanske bli utan säng och då i bästa fall kunna ha ett dyrt hotell att ta in på.
Blev utan säng ett par gånger p.g.a att jag vandrade långt och därför anlände sent på dagen. För det mesta är det så att cyklister (som det finns måååånga av) inte får checka in förrän efter 6... detta för att de lättare än vandrarna kan köra vidare om det skulle vara ont om plats, och kommer man senare än så....ja på sommaren redan efter 2 så finns oftast inga sängar kvar, med ett liggunderlägg tillåts du oftast att sova på golvet....en gång låg jag på stengolvet mellan bänkarna i en kyrka, där var ganska kallt så fry var tur jag hade sovsäck och inte lakan.

4.)NÄR SKA VI VANDRA? Innan April är det inte många som vandrar, dels är det p,g,a snösmältningen oftast väldigt vått i markerna, dels är det kallt.
Slutet av April/ Maj början av Juni tror jag är den bästa tiden.....lite vått men inte värre än att vadställenas stenar klarar det, åtminstonde i Maj OTROLIGT mycket blommor, aktivt djur-/ fågelliv, människorna som bor längs leden har inte heller hunnit bli leda på alla förbipasserande.
Mitten av Juni/ Juli och Augusti är det väldigt mycket människor ute på leden...det kan då också vara väldigt hett vilket kan vara jobbigt både p.g.a den ofta väldigt kuperade terrängen + på mitten av leden där det under många mil inte finns tillstymmelse till något som ger skugga. Under Sept/ Okt...ja, återigen inte så mycket folk men ganska torrt och bränt i naturen.

5.) HUR MYCKET FÅR DET KOSTA? Jag köpte en mycket billig flygbiljett till Madrid (400:- t.o.r. + skatt), tog därifrån buss till Pamplona (ca 23 Euro)och sedan taxi som jag delade med andra pilgrimmer jag hittade i Pamplona, till Roncavalles. Från Santiago tog jag tåg (ca 43 Euro)tillbaka till Madrid.
Att sova över på Härbergen kan kosta från 0-3 Euro på de allmänna då man där betalar efter förmån....oftast lägger man då 2-3 Euro men om det är dåligt inget, på övriga är det vanligaste priset 5 Euro.
Det finns alla nivår på standarden...på något swimmingpool, på ett små tvåsängsrum. På ett annat en stor sovsal med toor och duchar utan dörrar längs ena långväggen.
Någon gång vanliga sängar, en annan gång 3-vånings sängar. Ofta är sängarna för att spara utrymme, sammansatta till dubbelsängar. Två gånger handlade det om att sova i containrar.
På de flesta härbergen finns någon form av spis...men tyvärr inte alltid kastruller/ tallrikar och bestick så stoppa gärna ner en lättviktig stormköks-kastrull, en plasttallrik och bestick i ryggsäcken......I större byar finns oftast t.ex. knorrs torkade pasta bolognes...eller andra "allt i ett- middagsrätter" att köpa för ca 1,5 Euro, fryst mat lite dyrare och det finns inte alltid ugn eller mikro.
1 liten musli-youghurt kostar ca 0,20 Euro och ett bröd inte så mycket så det går att klara sig på väldigt lite pengar. I stort sett varje by har en vattenpost där du kan fylla din vattenflaska. Ha alltid med någon frukt, kanske energi-godis eller choklad för blodsockret + t.ex. salta jordnötter för saltbalansen då du säkert kommer att dricka mycket.
För den som vill ha det lite bekvämare finns det i de flesta byar en "pilgrims-menu" .. =middagar som både några härbergen kan ordna men som annars finns på barer och resturanger, den ligger oftast på ca. 8-10 Euro...en frukost på ca 3 Euro, min erfarenhet av dessa är minimal.
Mina 3 veckor gick, från det att jag lämnade mitt hus till det att jag var hemma igen, på 3.200 kronor... då är alla resor/ mat/ sovlogi, ALLT inräknat.

OBS....Spanjorer kan oftast inte ett enda ord engelska, turistinformation, guidning etc allt är på spanska!

Är det något mer ni undrar över så hör gärna av er....
Trust yourself.....LYCKA TILL! Ingvor
 
Kom hem igår efter att ha gått Camino de Santiago, den franska leden från St. Jean Pied de Port till Santiago de Compostela. Mycket kort kan jag bara säga: Fantastiskt!!!!

Förberedelserna bestod i att gå in vandringsskorna och vänja kroppen vid att gå med ryggsäck. Ju bättre förberedd destu mindre problem väl där. Jag har inte haft några som helst problem med varken fötter eller resten av kroppen. Och jag har inte använt vaselin på fötterna. Däremot har jag tejpat de tår som jag vet att jag kan få skavsår på.

Ta med lite packning! 10% av kroppsvikten eller max 10 kg inkl. vatten och mat är några av de tips jag hörde. Jag hade 7 kg plus vatten och mat och då var jag väldigt hård innan jag åkte. Och det är jag glad för. Inget "kan vara bra att ha"!

Guidebok eller inte? Jag hade en och det var intressant att läsa på lite så man vet vad man kommer att passera nästa dag. Jag köpte denn och jag är nöjd. http://www.caminoguides.com Min reskamrat hade ett vykort med en karta och ett papper med alla härbergen vi fick i SJPP. Och hon var mycket nöjd med att ha det så.

Jag tycker också att man skall göra vandringen själv. Dels träffar man så många fler nya människor och man får tid att göra den inre resan.

Värmen vänjer man sig vid. Ta med en bredbrättad hatt! Fyll på vatten i varje brunn, de ligger ganska tätt. Drick mycket.

Det var egentligen bara de sista 100 km som det var trångt och lite svårt att få sängplats ibland. Det räcker nämligen med att gå dessa 100 km för vara berättigad till en Compostela så många spanjorer går bara denna sista bit. Och precis som Ingvor skriver så är det många av dessa som skickar packningen med taxi osv.

Har ännu inte hunnit smälta allt, så mer tips dyker säkert upp vid ett senare tillfälle.

/Thomas
 
Roligt att läsa att fler från Sverige kan tänka sig att ta denna vandringen, ska göra så med min fru och dotter, få resan av min familj som 50 års present. Vi ska starta 1 juni 08. Lycka till ni andra.
 
el camino

Roligt att läsa att fler från Sverige kan tänka sig att ta denna vandringen, ska göra så med min fru och dotter, få resan av min familj som 50 års present. Vi ska starta 1 juni 08. Lycka till ni andra.

Hej,Jag har tängt att börja gå på min 65 års dag,vore kul om du hör av dig,med vad du vet om denna vandring.
Mvh
Tommy
 
Hej Tommy, vad vet jag om El Camino, bara det jag har läst av i diverse böker, boken av Shirley Mc Lane var jättebra, även den av Couello tror jag han hette också bra, i övrig diverse forum. Hoppas det går bra, jag tränar en del multisport osw. men dom största furorna fallar hårdast, så det gäller att vara ödmjuk. För mig stannar planerigen som innan 1.6. bär det av, min fru och dotter stråla smman med mig senare, jag har tänkt att springa första halvan, liten packning på 5 kilo typ.
Lycka till allihopa därute.
Planera mindre gör mer.
Fred
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.