Långfärdskridsko Aktivitet på glid

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2003-12-28, 17:27
soljesp soljesp är inte uppkopplad

fråga

Jag fick ett par Lundhags Quick i julklapp av tomten. De är 50 cm. Jag har strl 45 på känger och både med mina telispjäxor och mina Meindlkängor är inställningarna tvungna att stå nära max. Är skridskorna för korta då? Själv är jag 187 cm och väger 80 kg. Läste på någon skridskosida att man bör ha minst 6 cm bakom kängan till skridskons kant. Det finns det inte plats till för mig. Jag har öppet köp ett par dagar till men behöver som synes lite hjälp från mer erfarna skrinnare.

Tack
Jesper
Svara med citat
Gammal 2003-12-28, 22:12
Stadan Stadan är inte uppkopplad

Det är lugnt! 50 cm kommer att funka bra för dig. Det finns ingen anledning att välja en längre modell.

mvh Staffan
Svara med citat
Gammal 2003-12-29, 09:40
ajn ajn är inte uppkopplad

Dåligt med utrymme på Almgrens snabb

Jag rekommenderade en kompis till mig som är c:a 175 lång att absolut inte köpa längre än 50 cm. Han införskaffde sen ett par Almgrens snabb 50 cm och lite senare att par pjäxor Lundhags Svartlöga stl 45.
Vid moteringen visar det dock sig att det inte går att få plats med ett par 45,or på Almgrens snabb 50 cm.

Mycket dåligt konstruerat av Almgrens!

Svara med citat
Gammal 2003-12-29, 10:10

Re: Dåligt med utrymme på Almgrens snabb

Citat:
Ursprungligen postat av ajn;
Mycket dåligt konstruerat av Almgrens!
Håller med. Däremot kan man ju med rundfil fila upp spåret framåt om man vill. Det har jag gjort på mina Almgrens Snabb, för att komma mer mitt på skridskorna. Man får dock vara försiktig när man filar.

Ett annat problem jag haft med mina snabb är att haken som klämmer åt bindningen mot skon är i stål, men den sitter i hål i en aluminiumklack. Jag har fått byta klackarna pga urgröpning i klacken från stålhaken. Det får till följd att haken lossnar och man tappar skridskon. När jag frågade en representant från Lundhags om det svarade hon bara i snäsig ton att utvecklingen görs numera bara på löshälsskridskor. Trist inställning.

Staffan
Svara med citat
Gammal 2003-12-30, 14:53
Palle_Z Palle_Z är inte uppkopplad

Lustigt, två parallella diskussioner om samma ämne, noterade precis i "inställning av Almgrens Snabb" samma sak som Staffan gör när det gäller bakbindningskonstruktion och möjlighet till längdinställning på Almgrens Snabb/Lundhags Quick.
Därför rekommenderar jag nuförtiden folk som söker en snabbindning att köpa Skyllermark Isa Snabb. Har inte kört på den men den ser mer gedigen ut, dessutom så fixerar den klacken bättre än Almgrens Snabb.
När jag sätter på mig mina Almgrens Snabb så får jag alltid kolla efter så att klacken hamnar rätt i sidled. Tror också att risken för att hälbindningen skall tvinga isär sulan från resten av skon är större med Almgrens Snabb eftersom hälen kan röra sig i sidled.
Nackdelen med Isa Snabb är att det verkar svårt att flytta hälbindningen i sidled utan att göra åverkan på skridskon.

-Palle
Svara med citat
Gammal 2003-12-31, 10:05

fråga Min fråga då?

Bra att alla få svar men jag tror inte riktigt att tre av svaren på tråden gällde mina frågor. Snälla hjälp. Bytestiden går snart ut! PS. Tack för det svar jag fått hitills.

Jesper
Svara med citat
Gammal 2003-12-31, 10:47

bra Bra längd, frågan är om du gillar modellen

Längden är bra för dig. Efter en snabb koll på lundhags hemsida ser jag att Quick bara finns i 50 cm. (Quick och Snabb är olika modeller). På bilden ser det ut som att det går att fila upp spåret framåt en bit om du skulle vilja. Men börja med att sätta tåbindningen i maxläget och anpassa hälbindningen därefter. Tänk på att inställningen i sidled av tå- och hälbindningarna är viktiga för balansen. Själv skulle jag använt Meindlskorna.

Staffan

Svara med citat
Gammal 2003-12-31, 14:14

Tack Staffan.

Tror du att Meindlkängorna kommer att sitta bra med en bygel över tårna?
Svara med citat
Gammal 2003-12-31, 14:28

Bygel behövs inte alltid

Om du behöver bygel beror på vilken skomodell du har. Om du har en sulkant fram på skon så klarar du dig utan bygel, prova och se om du får fast skorna. Om du inte har sulkant som frambindningen kan fästa i så är nog bygel bra. Jag tycker vandringsskor är överlägsna läderpjäxor pga komfort och vikt.

Staffan
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:29.

Logga in